درخواست ۲۰ کشور از ایران برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی


گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۲۰ کشور از ایران درخواست تامین دارو و تجهیزات پزشکی را دارند و کشورهای سوریه و عراق فارماکوپه (کتاب دستورات دارویی) دارویی ما را پذیرفته اند.
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بهرام عین اللهی روز دوشنبه در مراسم گشایش نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که در مصلی امام خمینی برگزار شد، افزود: حوزه سلامت دستاوردهای بزرگی را بعد از انقلاب دارد و در دنیا افتخارات زیادی را کسب کرده است.
وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب وابستگی ۱۰۰ درصدی به غربی ها داشتیم، ادامه داد: پزشکان بی کیفیت از برخی از کشورها در ایران طبابت می کردند و اعزام بیمار برای درمان به خارج وجود داشت.
به گفته وزیر بهداشت، کل دانشجویان پزشکی ما ۱۸۰ هزار نفر بود و در تولید دارو تجهیزات پزشکی وابستگی ۱۰۰ درصد داشتیم، درحالیکه پس از انقلاب پیشرفت ها و تغییرات زیادی ایجاد شد و امروز به قطب پزشکی تبدیل شده‌ایم. عین اللهی تصریح کرد: امروز ۶۷ دانشکده علوم‌پزشکی و ۸۵۰ مرکز تحقیقات ، ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم و سرمایه بزرگ ما نیروی انسانی است و باید از این سرمایه بیشتر استفاده کنیم. وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا به امروز تهاجم همه جانبه دشمن را شاهد هستیم و اغتشاشات داخلی ، جنگ و تحریم ها که همگی می خواستند به انقلاب صدمه وارد کنند.وی افزود: ترکیب سازمان غذا و دارو از جوانان متخصص است درخواست می کنم ساختار و سیستم ها را تسهیل کنند، جوانان ما در پیچ و خم و بورکراسی های سازمان غذا و دارو دچار مشکل هستند و دنبال تاییدیه محصول هستند، باید نگاه ویژه ای به این موضوع شود.



وی گفت: امروزه تمامی پلتفرم های واکسن کرونا را داریم اقتدار و قدرت ما بر دنیا نشان داده شده ،در ایران به دلیل حمایت مردمی در بحث واکسیناسیون و درمان اینکه ۷۵ درصد مردم و گروه هدف بالای ۹۰ درصد واکسینه شدند .در تولید واکسن در منطقه مدیترانه شرقی خودکفا هستیم و آمادگی تولید هر نوع واکسنی که بیماری ما را تهدید کند داریم .
وی ادامه داد: ما آمادگی برگزاری سمینارها و کنفرانس های علمی را در منطقه داریم و از شرکت های دوست دعوت به شرکت در آنها را می کنیم.
۹۹ درصد اقلام دارویی در کشو تامین می شود
به گفته عین اللهی، ۹۹ درصد اقلام دارویی درکشو تامین می شود و یک درصد اقلام وارداتی است که ۱۳ درصد بودجه ما را هزینه می کند، امیدواریم به زودی جشن کامل خودکفایی را در کشور بگیریم.
وی تاکید کرد: در رشته های پزشکی، تخصصیی فوق تخصصی و فلوشیپ نیاز به تجهیزات پیشرفته داریم باید شرکت های دانش بنیان کمک کنند در حوزه تجهیزات پزشکی خودکفایی داشته باشیم .