خطرات زوال عقل بایدن برای آمریکا به روایت پزشک سابق کاخ سفید


جو بایدن از همان ماه اولی که توانست در رقابت انتخابات ریاست جمهوری بر دونالد ترامپ فائق بیاید، رفتارهایی را از خود نشان می‌داد که موجب نگرانی همه افرادی می‌شد که او را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند. اگر چه پیش از این هم، جو بایدن این دست رفتارهای غیرعادی را از خود نشان می‌داد و در همان دوران کوران رقابت‌های انتخاباتی، دونالد ترامپ او را خواب‌آلود یا حتی کودن خطاب کرد اما روز به روز رفتارها و اظهارات او عجیب‌تر می‌شد. تا آنجا که یک روز معاون رئیس‌جمهور آمریکا را همسر خود معرفی کرد و یک روز دیگر با فردی خیالی آن هم پس از اتمام سخنرانی، دست داد.
آمریکا تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی کمتر از دو سال فاصله دارد و به‌تدریج تنور رقابت‌های انتخاباتی هم داغ می‌شود.بهمین دلیل است که چهره‌های دموکرات تا جای ممکن می‌خواهند تا ابعاد زوال و مشکلات ذهنی بایدن رسانه‌ای نشود و به نقل محافل تبدیل نگردد. تا آنجا که پزشک سابق کاخ سفید که سابقه خدمت در دوران ترامپ و اوباما را داشته، چندی پیش فاش کرده که اطرافیان بایدن در کاخ سفید چالش‌های جدی بایدن در حوزه سلامت روان را مخفی می‌کنند.
حالا و به تازگی گزارش دیگری از پزشک کاخ سفید منتشر شده، که بحران سلامت روانی بایدن را بهتر تشریح می‌کند. «رانی جکسون»، پزشک سابق کاخ سفید و نماینده جمهوری‌خواه تاکید می‌کند: «شرایط ذهنی رو به زوال جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تمام این کشور را تهدید می‌کند!» جکسون در حساب توئیتری خود این را هم می‌نویسد که «وحشتناک است که بایدن، رئیس‌جمهور کشور ما است. او اغلب اوقات نمی‌داند کجاست! و هر روز ما را به جنگی تمام‌عیار با روسیه و چین نزدیک‌تر می‌کند. زوال عقلی او مردم را به کشتن می‌دهد!»


با این وجود، کاخ سفید همچنان بر مسیر عدم صداقت و مخفی‌کاری ادامه می‌دهد. دفتر ریاست جمهوری آمریکا در اوایل ماه جاری ضمن ادعای معاینه جسمانی دقیق، خلاصه‌ای از وضعیت فیزیکی و سلامتی بایدن ارائه داد و گفت که رئیس‌جمهور آمریکا یک «مرد ۸۰ ساله سالم و شاداب» با توانایی کافی برای انجام وظایفش است.
جکسون در واکنش به گزارش شرایط جسمانی بایدن، تاکید کرده که طرح ادعای معاینه پزشکی دقیق بایدن بیشتر شبیه به «جوک» بوده است. وی همچنین تاکید کرد: «بایدن، خلاف ترامپ، آزمایش شناختی نداده و توانایی تعقل و منطق رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید زایل شده و او نباید در راس قدرت باشد».
بر اساس نظرسنجی ماه گذشته موسسه «هاروارد کپس-هریس»، حدود ۵۷درصد آمریکایی‌ها درباره سلامت ذهنی بایدن اطمینان ندارند و ۶۷درصد هم معتقدند که او برای رهبری این کشور خیلی پیر است. گمانه‌زنی‌ها درباره توانایی‌های ذهنی بایدن در سایه گاف‌های پرتکرار او روز به روز در حال افزایش است، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا دقایقی در باغ کاخ سفید گم شده بود و دائما در تلاش بود تا درک درستی از جایی که در آن ایستاده پیدا کند.