جزئیات تازه از عامل مسمومیت دانش‌آموزان دختر

معصومه ابتکار: نکند ماجرای مسمومیت دانش آموزان مثل اسیدپاشان اصفهان شود! آرمان امروز- رها معيري: تقريبا برهمگان مسجل شده که مسموميت دانش آموزان دختر در قم، بروجرد و تهران عمدي است ولي هنوز کسي نمي داند که سم مورد استفاده، چه نوع سمي بوده يا مسئول اين اقدامات چه کسي است. صحبت‌هاي نمايندگان مجلس، قوه قضائيه و وزارت بهداشت همه نشان مي‌دهد که عده‌اي به بهانه خرابکاري يا تشويش اذهان عمومي مي‌خواهند دانش آموزان دختر را وسيله‌اي براي اقدامات سياسي خود قرار دهند، هرچند که برخي نيز براين باورند که اين موضوعات از داخل کشور و توسط گروهي خاص براي نااميد کردن خانواده‌ها از آموزش دختران صورت مي‌گيرد. هرچند که اين موضوعات درحد شايعه و صحبت‌هاي درگوشي است. در شرايطي که مسموميت سريالي در شهرستان بروجرد همچنان ادامه دارد، محمد فروتن رئيس آموزش و پرورش شهرستان پرديس در خصوص گازگرفتگي تعدادي از دانش آموزان مدرسه خيام (متوسطه دوم فاز 11 پرديس) اظهار کرد: «دقايقي پيش در مدرسه خيام که مقطع دبيرستان متوسطه دوم دختران است تعدادي از دانش آموزان بر اثر گازگرفتگي دچار مسموميت و به مراکز درماني منتقل شدند.» در روزي که 35دانش‌آموز مدرسه الغدير پرديس روانه بيمارستان و چندين مدرسه ديگر هم درگير مسموميت دانش آموزان شدند يک نماينده مجلس اعلام کرد 10 تا 15 شهر درگير اين مسموميت هستند.  اين در حالي است که روز گذشته وزير بهداشت اعلام کرد: «مجموع تحقيقات نشان داد که نوعي سم خفيف باعث ايجاد مسموميت دانش آموزان شده است. مسموميتي که ايجاد شد بسيار خفيف بود و عارضه اي براي کسي ايجاد نکرد و چند ساعت دچار علائم بي حالي و ضعف شده بودند. کميته ويژه اي را براي تحقيق در اين رابطه مامور کرديم و از بهترين استيد سم شناسي کشور استفاده شد و مجموع تحقيقات نشان داد که نوعي سم خفيف باعث ايجاد مسموميت شده است. اينکه اين سم چطور توليد شده و عامدانه بوده يا خير در حيطه وظايف وزارت بهداشت نيست.»
عليرضا منادي سفيدان، رئيس کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس گفت: بر اساس پيگيري‌هاي صورت گرفته از جانب نمايندگان و اعزام گروهي از نمايندگان مجلس به قم، و نتيجه آزمايش‌هاي انجام شده مشخص شد که گاز N2  در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است. اين سم بلافاصله در بدن از بين خواهد رفت و به صورت ترکيبي و تلفيقي بوده و به همين دليل تشخيص آن دشوار است. کميسيون آموزش هفته آينده نشست ديگري با حضور دستگاه‌هاي امنيتي برگزار خواهد کرد تا مشخص شود که عامل پشت پرده اين ماجرا چه کساني هستند؛ برداشت‌ها حاکي از اين است که دشمن پشت اين حرکت است.
مسموميتهاي فراگير
با اين حال حجت الاسلام، محمدجعفر منتظري، دادستان کل کشور گفته است: «با وجود اقدامات گسترده اطلاعاتي، امنيتي و بهداشتي و آزمايش‌هاي فراوان هنوز سرنخ‌هاي مشخصي در اين مورد به دست نيامده است. درباره اين رخداد احتمالاتي داده مي‌شود، گفت: «ولي با احتمال نمي‌توان نظر قطعي داد و منتظريم کارهاي کارشناسي و سم‌شناسي به نتيجه نهايي برسد که ببينيم اين حادثه تعمدي و يا غيرعمدي بوده است.» اين اظهارات محمدجعفر منتظري در حالي است که او اول اسفند ماه در نامه‌اي به دادستان قم بر «احتمال عمدي» بودن مسموميت سريالي دانش‌آموزان دختر تاکيد کرده و نوشته بود: «اخبار از يک جريان نگران کننده نوعي مسموميت در بعضي از مراکز آموزشي قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدي دارد که قابل توجه و پيگيري دقيق است.» با گذشت هشت روز از اين نامه، مسموميت‌هاي سريالي دانش‌آموزان دختر به شهر چند مدرسه در تهران و همچنين چندين مدرسه در شهر بروجرد گسترش يافته است. تاکنون صدها دانش‌آموز در 60 مدرسه قم که عمدتا مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده، دچار مسموميت شده‌اند و اين مسموميت‌ها سپس به مدارسي در منطقه يازده تهران و از دوم اسفند ماه به مدارس شهر بروجرد گسترش يافته است.


واکنشها به مسموميت دانش آموزان
با اين حال يونس پناهي، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، روز يکشنبه هفتم اسفند در يک نشست خبري در مشهد «عمدي ‌بودن» عامل مسموميت‌هاي سريالي دانش‌آموزان دختر را تاييد کرد و گفت: «پس از مسموميت چندين باره دانش‌آموزان در مدارس قم مشخص شد افرادي دوست داشتند که تمامي مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطيل شوند.» همچنين معصومه ابتکار به ارتباط اسيدپاشان اصفهان با مسموم کنندگان دختران دانش آموز اشاره کرد در رشته توييتي نوشت: «يک‌ماه است که جنايت مسموم کردن دختران تکرار مي‌شود. همه منتظرند بخش‌هاي انتظامي و قضائي فورا اقدام کنند. چرا اينهمه تعلل؟ نکند مثل اسيدپاشان اصفهان شود! آيا نسبتي بين عدم تصويب قوانين نفي خشونت عليه زنان و اين وقايع وجود دارد؟ يک بار براي هميشه حجت را بر متحجران ضد زن تمام کنيد.»
ابتکار نوشت: ظاهرا گزارش ها حاکي از وقوع جنايت مسموميت بين دختران دانش آموز از حدود سه ماه قبل است. بدينوسيله اصلاح مي شود.
صحبتهاي يک دانش آموزان
خبرنگار جماران براي کسب جزئيات بيشتر از اين اتفاق به سراغ يکي از دانش آموزاني رفت که در قم دچار مسموميت شد. «الهه کريمي» دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه ملاصدرا که دو بار دچار مسموميت شده، جماران گفته است: «بار اولي که دچار مسموميت شدم 11 روز پيش بود؛ در راهرو بوي تخم‌مرغ گنديده و عطر تند مي آمد؛ وقتي وارد کلاس شدم چشم‌هايم قرمز شد. ابتدا فکر کردم تلقين مي‌کنم، اما به مرور حالت تهوع به من دست داد. معلمم بعد از اينکه ديد رنگ صورتم پريده است اجازه داد به بيرون از کلاس بروم. کمي صبر کردم، بعد کف بالا آوردم که کاملا غيرطبيعي بود. در مسير راهرو تا سرويس بهداشتي توان ايستادن روي پاهايم را نداشتم و چندين بار افتادم و کاملا بي‌حس بودم و در نهايت من را با ويلچر به اورژانس بردند. تا ساعت 5 به همراه 20 دانش آموز ديگر در بيمارستان بوديم؛ 3 روز زمان برد تا به حالت عادي برگردم، اما در آن چند روز سرگيجه داشتم و پاي سمت چپم لنگ ميزد. در اين ميان ساير دانش‌آموزان در مدرسه دل درد داشتند که به روي خودشان نياوردند. در بيمارستان غير از من، دختري از 16 بهمن تا 7 اسفند بستري بود که خيلي حالش بد بود. وقتي آنجا بودم مشاهده کردم به يک باره ضربان قلبش به شدت بالا مي‌رفت که براي ما بسيار ترسناک بود که هشتم اسفند براي مداوا به تهران برده شد.» اين دانش آموز در پايان از آموزش‌پرورش خواست که اجازه دهند به دليل ترس ايجاد شده کلاس‌ها مجازي برگزار شوند، زيرا در اين شرايط خانواده‌ها اجازه نمي‌دهند فرزندان خود در مدرسه حاضر شوند.