اتمام حجت مسکو با زلنسکی و غرب


گروه سیاسی: ولودیمیر زلنسکی، طی ماههای گذشته علاوه بر موضوع بازپس گیری مناطق تحت کنترل ارتش روسیه، تاکید می‌کند که هدف نهایی او بازپس گیری تمامی مناطقی است که مسکو آن‌ها را به خاک خود ضمیمه کرده است. حتی زلنسکی با اطمینان از حمایت متحدان غربی‌اش، بحث بازپس‌گیری کریمه را نیز به میان کشیده است. بر خلاف این تصورات زلنسکی و متحدان‌اش به نظر می‌رسد روسیه در زمینه ادامه عملیات در اوکراین و نهایی کردن اهداف خود اطمینان خاطر دارد.
به گزارش تجارت، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد، گروه غرب باید رویکرد خود را در قبال نگرانی‌های امنیتی روسیه تغییر دهد تا مسکو مشارکتش را در معاهده «نیو استارت» از سر بگیرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا» در پاسخ به سوالی درباره ازسرگیری مشارکت روسیه در معاهده «نیو استارت» گفت: به طبع شرایط به نحوی تغییر می‌کند، باید رویکرد کشورهای غربی به صورت گروهی به سرکردگی آمریکا در درک‌شان از اهتمام کشور ما به امنیت ویژه خودش و نیز فهم نظریه غیرقابل تجزیه بودن امنیت ما تغییر کند. در واقع نمی‌توان امنیت یک کشور را به ضرر امنیت کشور دیگر تامین کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه سه شنبه گذشته در سخنرانی در برابر مجمع فدرال تعلیق پایبندی روسیه به معاهده «نیو استارت» را اعلام کرد؛ معاهده‌ای که با آمریکا برای کاهش سلاح‌های هجومی راهبردی اتمی امضا کرده بود. پسکوف در ادامه تاکید کرد: معاهده استارت «تا حدی» تنها سند زنده در زمینه کاهش سلاح و امنیت راهبردی محسوب می‌شد؛ اما پوتین در پیامش به شکل کاملا صریح تصمیم خود در تعلیق مشارکت روسیه در این توافقنامه را بیان کرد.
او اشاره کرد، در جریان فراهم سازی مقدمات این معاهده زرادخانه‌های هسته‌ای فرانسه و انگلیس از معاهده مذکور کنار گذاشته شدند؛ زرادخانه‌هایی که به رغم قدرت و حجمشان با زرادخانه‌های روسیه و آمریکا برابری نمی‌کنند؛ اما برای نظم امنیت راهبردی کل اروپا مهم هستند. سخنگوی کرملین تاکید کرد: ائتلاف ناتو در واقع در نزاع اوکراین مشارکت دارد. دیگر مثل یک دشمن که کاری انجام نمی‌دهد، عمل نمی‌کند بلکه در واقعیت به مثابه دشمن روسیه عمل می‌کند.



پسکوف ادامه داد: عملکرد ناتو به عنوانی یک بلوک، دیگر دشمنی که کاری علیه ما انجام نمی‌دهند، نیست، سازمان‌های اطلاعاتی ناتو ۲۴ ساعته علیه ما فعالیت می‌کنند. همانطور که ولادیمیر پویتن در مصاحبه اخیرش گفت، اوکراین با سلاح‌هایی به صورت مجانی مجهز می‌شود و آنها به سربازان ما شلیک می‌کنند. هر چند که آنها در واقع به شهروندان اوکراینی تیراندازی می‌کنند. شهرها و روستاهای اوکراین را از بین می‌برند. تصمیمات گروهی در چارچوب ناتو درباره بارگیری‌های جدید تسلیحات با افزایش مستمر در سطح فنی صورت می‌گیرد. سخنگوی کاخ کرملین تصریح کرد: وضعیت کنونی فرصت بررسی راه حل در اوکراین را نمی‌دهد از این رو عملیات نظامی روسیه تا زمان تحقق تمام اهدافش ادامه خواهد یافت. پسکوف در این گفت‌وگو تاکید کرد: هر تلاشی به منظور مطرح کردن طرح‌هایی برای رفتن به سمت راهکار مسالمت‌آمیز درخصوص بحران اوکراین مورد استقبال است؛ اما جزئیات هم مهم است. وضعیت کنونی قبل از هر چیزی در کی‌یف فرصتی را فراهم نمی‌کند که جهت بررسی جزئیات بر آن تکیه کنیم. او خاطرنشان کرد: این عملیات در سال‌های طولانی آینده از جنبه نظامی، اجرایی، برای ادامه توسعه توانایی نیروهای مسلح ما مورد بررسی قرار خواهد گرفت، از این رو مقابل ما تلاش گسترده‌ای جهت بررسی عملیات نظامی ویژه قرار دارد. پسکوف در عین حال اشاره کرد، برخی گروه‌های سیاسی در اوکراین هستند که می‌توان با آنها مذاکره را شروع کرد؛ اما تنها بعد از تحقق اهداف عملیات نظامی. به گفته سخنگوی کرملین، در اوکراین هنوز گروه‌هایی هستند که از رژیم کنونی کی‌یف خوششان نمی‌آید و روشن است که بخشی از این گروه‌ها و نه خیلی زیاد هم‌چنان در کی‌یف هستند و بخشی دیگر در خارج از این کشور اقامت دارند. پسکوف در این راستا به ویکتور مدویدشوک، رهبر «سکوی مخالف برای زندگی» که در حال حاضر در روسیه است، اشاره کرد. او افزود: مخالفان اوکراین در معرض خطر هستند، زیرا رژیم موجود در کی‌یف متناسب با نازی‌ها است و مظاهر نازی‌گری در جامعه اوکراین وجود دارد. پسکوف در بخش دیگر این مصاحبه گفت: جهان به سمت چند قطبی می‌رود، به طوریکه دیگر کشورها به طبقات متمدن و دیگر گروه‌ها تقسیم نمی‌شوند؛ اما این روند در اول راه است. او تصریح کرد: روشن است کل جهان به سمت چند قطبی می‌ رود به سوی سیستم روابطی که در آن طبقه‌ای از کشورهای متمدن و طبقه مابقی وجود ندارد. جهانی که در آن همه برابر هستند. در آن جهان همه نگرانی‌های یکدیگر را در نظر می‌گیرند چه موافق هم باشند یا نباشند؛ اما از حق رای و نظر مساوی برخوردارند که باید شنیده شود. به طوریکه استعمار نوین دیگر قابل قبول نیست چه بسا تمام مشکلات عملا روی میز مذاکره حل و فصل شوند.
سخنگوی کرملین ادامه داد: روشن است در حال حاضر ما در مرحله «گذار» قرار داریم و این مساله مدتی طول خواهد کشید. مقابل ما مسیری «طولانی و دردناک» قرار دارد. اکنون جهان در اول راه خود است. او اضافه کرد: بسیاری از کشورها معتقدند، روسیه آغازگر این روند است؛ اما تنها روسیه نیست بسیاری از کشورها با ما در این رویکرد مشارکت دارند. یک هماهنگی در ایجاد همبستگی در سطح جهانی وجود دارد، مهم از نظر روسیه این است که این سیستم را در روابط ایجاد کند.
پسکوف در پاسخ درباره آمادگی مسکو برای برقراری تماس‌ها با غرب درباره جنگ در اوکراین گفت: پوتین همیشه از هر گونه تماسی که به روسیه در تحقق اهدافش به هر نحوی کمک کند، استقبال کرده و می‌کند. وی ادامه داد: پوتین ترجیح می‌دهد این راه‌ها مسالمت آمیز باشند و روی مذاکره ارائه شوند؛ اما اگر این امر ممکن نشود از راهکارهای نظامی استفاده خواهد شد؛ چیزی که اکنون شاهدش هستیم.
او همچنین در بخش دیگر این مصاحبه گفت، پوتین هنوز هیچ اظهارنظری درباره نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نکرده است و مشغول مسائل دیگری است. سخنگوی کرملین تاکید کرد: در نیمه دوم سال جاری میلادی به نحوی ما وارد فصل انتخابات خواهیم شد. پوتین کارهای بسیار دیگری دارد که درگیر آنهاست. او افزود: من از او (پوتین) تاکنون هیچ اظهارنظری درباره نامزدی یا عدم نامزدی‌اش نشنیده‌ام. هنوز برای این مساله زود است و ما تنها باید صبر کنیم. دیمیتری پسکوف همچنین درباره طرح چین که توسط رئیس دفتر کمیسیون کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در مسائل خارجی در جریان سفر به روسیه مطرح شد، تصریح کرد: طرح چین برای حل بحران اوکراین همسو با رویکرد مسکو است.