خانه خواستگارهای غیرسریش تاریک باد؟!

  انتظار شنیدن جواب منفی یا مثبت بعد از چندین جلسه خواستگاری، دور از انتظار نیست و همه دختر و پسرهای دم‌بخت آن را تجربه کرده‌اند. هر فردی این حق را دارد که بر اساس برخی معیارها، همسر آینده‌اش را انتخاب کند اما این‌که برای مدت زیادی بدون هیچ جواب مثبت یا منفی، خواستگار را معطل کنیم، یک رفتار پخته محسوب نمی‌شود. یک کاربر در توئیتی پربازدید در فضای‌مجازی نوشته: «خواستگار دوستم بعد از 15 بار خواستگاری، بالاخره جواب مثبت گرفت. یاد بگیرید واقعا. دفعه اول و دوم و سوم توقع جواب مثبت نداشته باشین دیگه. خلاصه تاریک باد خانه مردی که برای زنی که دوستش دارد، نمی‌جنگد». آیا این باور درست است که تا چندین جلسه هیچ جوابی به خواستگار ندهیم چون اگر واقعا ما را بخواهد نباید تسلیم شود و دوباره برای وصال بجنگد؟

   چرایی معطل‌کردن خواستگار
خواستگاری روند مهمی در زندگی هر فردی است چراکه ازدواجی را در پی خواهد داشت که درستی یا اشتباه بودن آن بخش، همه زندگی و آینده فرد را تحت‌تاثیر خودش قرار خواهد داد. یکی از این اشتباهات، طولانی‌کردن دفعات خواستگاری است. عده‌ای برای این‌که به اصطلاح بعدها زبان‌شان جلوی همسر و خانواده او بلند باشد، آن قدر تعداد دفعات خواستگاری را زیاد می‌کنند که برنده بازی شوند! اما چرا عده‌ای از دختران و خانواده‌هایشان دوست دارند که طرف مقابل را معطل کنند؟ و آیا اصلا چنین کاری از منظر روان‌شناسی به خوشبختی منجر خواهد شد؟


    تصورهای غلط و کمبودهای روانی
در واقع باید گفت فردی که از شخصیت سالمی برخوردار است حاضر به اذیت و آزار دیگران نیست. این که با اذیت بقیه، شأن و شخصیت دختر بالا می‌رود، تصور غلطی بیش نیست؛ تصوری که از کج فهمی و مشکلات و کمبودهای روانی نشئت می‌گیرد. شاید تعدادی از دختران  با همراهی خانواده‌هایشان از طرد دیگران احساس خوبی می‌گیرند که این حس خوب در تله روانی ریشه دارد. واقعیت امر این است که انسان سالم می‌تواند تصمیم بگیرد، تصمیمی مبنی بر مخالفت یا موافق بودن. بله، مشخص کردن زمانی برای تحقیق برای هر دو طرف لازم است و در این فاصله زمانی باید بررسی‌ها انجام ‌شود اما این کاملا متفاوت است با مواردی که طرف را معلق نگه داریم یا جواب منفی بدهیم و انتظار داشته باشیم که او دست از ما برندارد و برای وصال بجنگد.
    خواستگارهای مبتلا به طرحواره بی‌ارزشی
انسان‌های سالم هر آن‌چه برای خود دوست دارند برای دیگران هم می‌پسندند. همان‌طور که معلق و بلاتکلیف بودن را برای خود دوست نداریم برای دیگری هم نباید قبول کنیم. متاسفانه مشکلات و خلأهای روانی، فرمان زندگی عده‌ای شده است. از طرف دیگر این که تصور شود طرف اگر خواهان باشد تا سر قله قاف هم می‌رود، افسانه پوچ و بی ارزشی است که خیلی وقت است منقضی شده. از سمت دیگر پسری هم هست که اذیت شدن و بلا تکلیفی را دوست دارد! او هم شخصیت سالمی ندارد چراکه اگر به عنوان یک انسان نه برده صدها سال پیش به خود و خانواده خودش نگاه کند و ارزش انسانی برای خویش قائل باشد هرگز اجازه نمی‌دهد که کسی به خود جرئت بی‌ارزش کردنش را بدهد. حتی اگر جدا دلبسته و شیدای آن دختر شده باشد. کسی که از همان اول آشنایی آزاررسان است نمی توان انتظار داشت در خلال زندگی و چالش‌های جدی آن فرد همراه و اهل زندگی شود. این گونه افراد از طرحواره بی‌ارزشی خود رنج می‌برند که نیاز به درمان دارند نه ازدواج.
    خواستگاری، دقیق و آگاهانه
خلاصه این‌که روند خواستگاری اهمیت فراوانی دارد که در خلال آن به خیلی از موارد می‌توان پی برد.  همچنین دختر و پسرهایی هستند که مناسب هم بودند اما به‌دلیل همین تصورهای اشتباه، هیچ گاه به هم نرسیدند.پس بهتر این‌که چه دختر و چه پسر و خانواده‌های آنان کاملا دقیق و آگاهانه به آن بنگرند.