اين علي دايي ما مردم است

بيخود نيست كه مي‌گويند در دنيا فوتبال ايران را با نام علي دايي مي‌شناسند. اتفاقاتي كه دوشنبه شب رخ داد نشان داد چرا چنين بحثي مطرح مي‌شود. 
اخيرا اسطوره بزرگ فوتبال ايران كه مدتي ممنوع‌الخروج بود به اتفاق همسر در پاريس حضور پيدا كرد تا يك شب به يادماني ديگر را پشت سر بگذارد؛ شبي پر از اتفاقات زيبا براي دايي و لحظات احساسي و غرورانگيز براي مردم كشورمان.
دايي براي سومين بار در مراسم برترين‌هاي فوتبال جهان حضور يافت و بازيكن محبوب او يعني ليونل مسي باز هم جايزه بهترين بازيكن مرد فوتبال جهان را كسب كرد. در مراسمي كه بزرگان قديم و جديد دنياي توپ گرد همچون الكس فرگوسن، اسكالوني و رونالدوي برزيلي و روبرتو كارلوس و امباپه و... حضور داشتند اما فقط علي دايي و تعداد معدودي ديگر از مهمان‌ها اجازه حضور روي سن را پيدا كردند.
شايد اتفاقات جالب ديگري مي‌توانست با حضور و رودررويي رونالدو كه مدتي پيش توانست ركورد گل‌هاي ملي را از چنگ دايي دربياورد رقم بخورد اما ستاره النصر در اين مراسم حضور نداشت. اگرچه كريس به عنوان يكي از اعضايي كه حق راي داشت از مدعوين فيفا بود. 


در هر صورت و به‌طور قطع از جذابيت مراسم اينچنيني براي ما ايراني‌ها همان حضور علي دايي است كه نام كشورمان را در دنيا طنين‌انداز مي‌كند. دايي شام را در كنار ديگر بزرگان تاريخ فوتبال صرف كرد و با اسطوره‌ها فوتبال بازي كرد و با رييس فيفا ديدار و گفت‌وگويي داشت. 
علي دايي در بخشي از مراسم بهترين‌هاي فيفا جايزه فيرپلي را به لوكاشويلي تقديم كرد. بازيكني كه با ارايه به موقع خدمات كمك‌هاي اوليه به بازيكن رقيب كه مصدوم شده بود جان او را نجات داد. اينكه دايي جايزه بازي جوانمردانه را اهدا كرد يك اتفاق جالب نمادين در مراسم بهترين‌هاي فيفا بود. اتفاقي كه باعث شد مردم در شبكه‌هاي اجتماعي متن‌هايي با مضمون «اهداي جايزه بازي جوانمردانه توسط يك جوانمرد» را توليد كنند. تيپ و استايل علي دايي هم از ديگر نكاتي بود كه مورد توجه رسانه‌هاي دنيا قرار گرفت. شهريار در مراسم‌هاي اينچنيني با علم به اينكه به‌ عنوان نماد و نماينده مردم ايران حضور مي‌يابد در انتخاب نوع لباس و كفش و ساعت بسيار خوش سليقه عمل مي‌كند. به شكلي كه با ديدن او مردم ديگر كشورهاي آسيايي هم احساس غرور مي‌كنند. 
علي دايي دوشنبه شب لحظات بسيار زيبايي را براي مردم ايران خلق كرد. براي مردمي كه مدام از جهات مختلف تحت فشار قرار مي‌گيرند و عده‌اي چه از داخل و چه از خارج سعي مي‌كنند چهره‌شان را مخدوش كنند. اما علي دايي با آن استايل و وجهه جذاب خودش درست مثل زماني كه در زمين فوتبال گل مي‌كاشت و باعث افتخار هم‌وطنانش مي‌شد، روي سن مراسم بهترين‌هاي فيفا هم همين روند را ادامه داد تا ايراني‌ها با افتخار تصاوير او را در صفحات شخصي‌شان به اشتراك بگذارند و به همه دنيا نشان بدهند كه اين نماينده ماست. اين علي دايي ما است. 
اما وقتي تمام افتخارات، لحظات غرورانگيز و بزرگي كه علي دايي براي اين كشور ساخت را در كنار رفتارهاي برخي در كشور قرار مي‌دهيم بيشتر متعجب مي‌شويم. مثلا همين اواخر بحث انتخاب سرمربي تيم ملي مطرح شده و عجيب آنكه اسم دايي ميان نامزدهاي نشستن روي نيمكت تيم ملي نيست. انتخاب‌كنندگان بدپسند مربي تيم ملي بايد به اين سوال مردم پاسخ دهند كه از هدر دادن برند معتبر دايي چه كسي ضرر مي‌كند؟ اين دايي است كه به تيم ملي نياز دارد كه نامش حتي به عنوان كانديداي نشستن روي نيمكت آن نيست؟ يا مديران هستند كه مي‌خواهند از به كنار گود راندن اسطوره بهره ببرند؟ اين افراد بايد فكر كنند آيا دايي بيرونِ گود مانده از ذهن و دل مردم هم خارج شده است؟ از اوج محبوبيت دايي همين بس كه خيلي‌ها از اينكه او در بطن فوتبال ما با آن همه حاشيه قرار ندارد تا كمتر حرص بخورد خوشحال هستند!