حمله مسوولان به خبرنگاران در ايستگاه تبريز

گروه اجتماعي| ماجراي حمله، توهين و برخورد فيزيكي بعضي مسوولان با خبرنگاران به سريالي تكراري در فضاي رسانه‌اي ايران تبديل شده و حالا در قسمت جديد به تبريز و ساختمان شوراي اين شهر رسيد؛ همين يك سال پيش بود كه سرپرست فرمانداري رفسنجان كه مي‌خواست به خبرنگار «تودهني» بزند، از سوي وزير كشور بركنار شد اما اين برخورد هم نه تنها درس عبرتي براي مسوولان نشده كه حمله‌ و برخي رفتارهاي عجيب با خبرنگاران در حال افزايش هم هست. در تازه‌ترين خبر اما اين سريال به ايستگاه شوراي شهر تبريز رسيد؛ خلاصه خبر هم اين است كه نايب‌رييس اين شورا در تلاش براي ممانعت از فيلمبرداري يك خبرنگار، نه تنها به پرسش خبرنگار پاسخ نمي‌دهد كه دوربين را با ضربه‌اي سرنگون و به روايتي به خبرنگار هم سيلي مي‌زند. اين عضو شورا البته سيلي‌زدن را رد مي‌كند و از تلاش خود براي ممانعت از ضبط فيلم مي‌گويد هر چند روايت خبرنگار و حاضران در اين سالن متفاوت است. در اين باره حالا مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم ضمن اعلام پيگيري اين موضوع خطاب به مسوولان گفته كه سيلي زدن و تهديد كردن قطعا محكوم است.
آن‌طور كه رسانه‌هاي استاني در اين باره نوشتند ماجرا به جلسه دو روز پيش شوراي شهر برمي‌گردد كه پس از پايان جلسه شوراي شهر تبريز كه به بررسي بودجه ۱۴۰۲ تبريز اختصاص داشت، بين عليرضا نواي باغبان نايب رييس شورا و جواد آقاجان‌نژاد خبرنگار باسابقه تبريزي درگيري رخ داده و فيلم آن هم بلافاصله به فضاي مجازي مي‌رسد.
آقاجان‌نژاد كه مديرمسوول و صاحب امتياز هفته‌نامه و پايگاه خبري بي‌تعارف است در اين باره به فارس گفته است: بعد از قضاياي شوراي شهر تبريز از طريق كلانتري ۲۲ تبريز اقدام به شكايت عليه عليرضا نواي باغبان نايب‌رييس شوراي شهر تبريز، رسول برگي رييس شوراي شهر تبريز و رييس روابط عمومي شوراي شهر تبريز و برخي عوامل شورا به دليل ضرب و شتم و بازداشت غيرقانوني در اتاق رييس شوراي شهر (مانع خروج از اتاق براي ساعتي) و توقيف موبايلم كردم. او با بيان اينكه دو گوشي موبايل آيفون و سامسونگ به همراه داشتم، گفت: گوشي سامسونگ را تا اين لحظه عوامل شورا تحويل ندادند. آقاجان‌نژاد در ادامه اين گفت‌وگو خواستار بررسي دوربين‌هاي مدار بسته صحن شورا، رييس دفتر شورا و سالن‌هاي شورا در اين رابطه ازسوي مسوولان مربوطه شد. او درباره جزييات ماجرا هم گفته است: من تنها به دنبال سوال از آقاي باغبان در ارتباط با موضوع آذرپارك بودم و هدف ديگري نداشتم كه مورد حمله قرار گرفتم.
پس از انتشار اين خبر در رسانه‌هاي كشوري و فضاي مجازي، شوراي اسلامي شهر تبريز هم در بيانیه‌اي به اين موضوع پرداخت و روايت متفاوتي ارايه كرد. در اين اطلاعيه آمده است: «پيرو انتشار خبري در برخي رسانه‌ها مبني بر ضرب و شتم يكي از خبرنگاران توسط نايب رييس شوراي اسلامي شهر تبريز، به استحضار همشهريان عزيز و اهالي محترم رسانه مي‌رساند كه برخلاف مطالب كاملا كذب منتشره مبني بر انجام ضرب و شتم، طبق اظهارات كليه حاضرين در صحنه و قرائن مسلم موجود در همان فيلم منتشره، هيچ‌گونه برخورد فيزيكي و ضرب و شتمي نسبت به فرد مذكور صورت نپذيرفته است و صرفا عضو محترم شورا در آن صحنه، با ابراز ناراحتي از تكرار رفتار خبرنگار مذكور در فيلمبرداري بدون اجازه از اشخاص (آن‌هم بعد از اتمام جلسه شورا)، صرفا به قصد ممانعت از فيلمبرداري و پايين آوردن دوربين، با اشاره دست، اقدام به پايين آوردن دوربين مي‌نمايد و كاملا مسلم است كه هيچ‌گونه برخورد جسمي و فيزيكي با شخص مذكور اتفاق نمي‌افتد.»


در ادامه اين اطلاعيه هم آمده است: «صحبت‌هاي موجود در همان فيلم نيز (پس از پايين آوردن دوربين) كه ادامه اصرار خبرنگار مذكور بر مصاحبه و پرسش است و در آن صحنه هيچ‌گونه اشاره‌اي به برخورد فيزيكي با نامبرده نشده و ادعايي نيز در آن صحنه مطرح نمي‌شود و نيز نحوه رفتار حاضرين در صحنه، حاكي از آن است كه ادعاي ضرب و شتم نامبرده كذب محض بوده و چنين امري قطعا به وقوع نپيوسته است و اين شايعه، صرفا با شيطنت رسانه‌اي نامبرده مي‌باشد كه با تيتر كاملا نادرست ضرب و شتم در فضاي رسانه‌اي منتشر شده است.
اين ماجرا واكنش «ايمان شمسايي» مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي را هم به همراه داشت و او در واكنش به ويديوي سيلي زدن به خبرنگار تبريزي نوشت: «آقايان مسوول! ماجراي فرماندار و خبرنگار رفسنجاني كه پيش آمد گفتيد خبرنگار هم مقصر بوده، اصلا كاري ندارم اين ادعا درست است يا غلط.
اما سيلي زدن و تهديد كردن قطعا محكوم است حتي اگر شهروند معمولي باشد چه رسد به نماينده افكار عمومي كه مجوز رسمي از اين نظام براي كار خبري دارد. اينكه عضو شوراي شهر خواسته خبرنگار از او فيلم نگيرد و قصدش انداختن گوشي بوده در كلان ماجرا فرقي نمي‌كند. با مديركل ارشاد صحبت كردم در راه استانداري بود و قرار شد پيگيري كند. با خبرنگار و مسوول خانه مطبوعات استان هم صحبت كردم.»