اینجا چراغی روشن است

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:«عاطفه کوچکی» از راوند کاشان خود را به این نمایشگاه رسانده است. غرفه‌اش پر از محصولات خانگی و خوراکی‌های خوشمزه از سوغات شهرشان هست. اشاره‌ای به محصولات می‌کند و با تعریف  از آنها می‌گوید اینها همه تولید خودمان در کارگاه کوچکی است که حالا با حضور چند زن سرپرست خانوار و بدسرپرست، چراغش روشن شده است. او مدیریت خیریه امام حسن(حامی بیماران سرطانی و صعب‌العلاج) را هم عهده‌دار است: «ما در خیریه‌مان کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه زیادی انجام می‌دهیم و خوشحالم که امروز در این نمایشگاه هستم، چون فرصتی شد برای اینکه با فعالیت‌های این جمعیت بیشتر آشنا شوم و حتی بستر پیوستن ما هم به این جمعیت فراهم شود.»

او از اینکه امروز، هم برای خودش هم برای زنان دیگر توانسته شغلی را دست‌وپا کند، بسیار خرسند است و می‌گوید ما زنان مستعدوتوانمند زیادی داریم که می‌توانند اقدامات بزرگی در حوزه اشتغال‌زایی انجام دهند، فقط کافیست حمایت شوند.

 



سن را قبول کنند هلال‌احمری می‌شوم

سکینه علی‌اکبری هم از زنبورداران موفق حاضر در این نمایشگاه است که محصولاتش معرف کار اوست: «همیشه دوست داشتم یک کارآفرین موفق شوم. برای این ‌کار با وجود داشتن 4فرزند تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم و تا مقطع کارشناسی ارشد هم ادامه دادم اما دلم راضی نشد. دوست داشتم کاری که شروع می‌کنم از خودم باشد تااینکه با رشته زنبورداری آشنا شدم و در سایه حمایت‌های صورت‌گرفته موفق شدم به آرزوی دیرینه‌ام جامه عمل بپوشانم.»

او هم تجربه حضورش در قالب نمایشگاهی در جمعیت هلال‌احمر را به فال نیک می‌گیرد و می‌گوید: «همیشه نام هلال‌احمر را از قاب تلویزیون می‌دیدیم یا در حوادث و اتفاقات جاده‌ای شاهدشان بودیم، اما امروز در سایه هلال‌احمر توانایی‌های خود را به نمایش گذاشته‌ایم و امیدوارم در پایان روز نمایشگاه، ما هم یکی از همین هلال‌احمری‌ها شویم. با این حرفش، هم خودش می‌خندد هم غرفه‌های همسایه: «من همیشه دوست داشتم در فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر مشارکت کنم و اگر سن‌وسالم را قبول کنند حتما در این عرصه هم حضور خواهم داشت.»

علی‌اکبری امروز، هم برای خودش شغل ایجاد کرده است هم برای گروهی از زنان سرپرست خانوار: «این اشتغال‌زایی را با کمترین امکانات برای زنان ایجاد کرده‌ام. خیلی از بانوان ما توان کار کردن دارند اما زبان فروش ندارند. من محصولات تولیدی این زنان را برای فروش می‌آورم، هرچند تلاش می‌کنم هنر فروش را به‌خودشان هم آموزش دهم.»

عاطفه خشای هم یک‌سالی می‌شود در رشته رزین مشغول شده و حالا دست‌رنج این یک‌سال را که شامل ظرف‌های دکوری و جاکلیدی‌های ریزودرشت است، در غرفه کوچکش عرضه می‌کند: «تا قبل از اینکه وارد این حرفه شوم همیشه دوست داشتم شغل و هنری را در خانه دنبال کنم که هم درآمدزا باشد، هم جذاب تااینکه بالاخره با رزین‌کاری آشنا شدم، هرچند تاثیرات منفی مواد شیمیایی آن را نمی‌توان نادیده گرفت، اما معتقدم امروز عاشقانه این کار را دنبال می‌کنم.»

او هم با تقدیر از جمعیت هلال‌احمر که امکان برپایی این نمایشگاه و عرضه محصولات‌شان را فراهم کرده است، می‌گوید ما کارآفرینان نوپاوجوانی هستیم که باید از سوی دستگاه‌هایی مانند هلال‌احمر حمایت شویم، در این صورت است که می‌توانیم رشد کنیم و گستره اشتغال‌زایی خود را برای زنان افزایش دهیم.