تلاطم دلار یقه بازار شب عید را گرفت

آرمان امروز: با نزديک شدن به نيمه دوم اسفند ماه هر ساله شاهد جنب جوش در بازارهايي هستيم که به بازار شب عيد شهرت يافته است، اگرچه که امسال با گراني افسار گسيخته نرخ دلار و گره خوردن اقتصاد کشور با اين پول پرقدرت عملا در بازار عيد تنها شاهد شلوغي و کلافگي خريداراني هستيم که سعي دارند با کم کردن هزينه هاي خود سنت ديرينه خريد عيد را براي خانواده هاي خود اجرا کنند . در اين رابطه گشتي در بازارهاي مختلف نشان مي دهد که هم اکنون خريد لباس و پوشاک که در خوش بينانه ترين براي هر فرد هزينه اي بين يک تا 3 ميليون تومان را شامل مي شود از سبد مصرفي اکثر حقوق بگيران و مستمري بگيران حذف شده اين روند در ساير بازارها نيز ملموس بوده به گونه ايکه بسياري از خانواده ها خريد پسته و اجيل بيش از يک ميليون توماني را تحريم کرده اند در اقلام خوراکي مثل گوشت هم که احتياجي به گفتن نيست و هر کيلو گوشت 500 هزار توماني جايي براي صحبت کردن باقي نمي گذارد . اين موضوع زماني حائز اهميت مي شود که روزنامه دولت در گزارشي از رونق شب عيد و شور شوق مردم براي خريد سال نو خبرمي دهد. موضوعي که اين سئوال اساسي را در ذهن ايجاد مي کند واقعا مسئولان و حاميان دولت خريدهاي خود را از کجا انجام مي دهند که گراني ها را شور و شوق مي بينند.
گشتي در بازار پوشاک از کسادي مغازه دار حکايت مي کند به گفته فعالان اين بازار مردم ترجيح مي دهند به جاي پرداخت هزينه حداقل 500 هزار توماني براي يک شلوار بچه‌گانه آن را صرف خريد گوشت و  مايحتاج ضروري کنند  فروشندها هم مي‌گويند ما هم دست و دلمان به فروختن اجناس نمي‌رود، معلوم نيست اين جنسي را که الان به اين قيمت مي‌فروشيم سال بعد بايد به چه قيمتي تهيه کنيم و در مغازه بگذاريم. خلاصه که نه ما دل و دماغ فروختن داريم و نه مشتري پول خريدن.
بازار آجيل و خشکبار هم ديگه قوز بالا قوز شده زماني در شب عيد مردم براي خريد آجيل بيرون مغازه ها و برندهاي معروف صف مي کشيدند کافي است سري به همين مغازه‌ها بزنيد تا رونق بازار را مشاهده کنيد! پسته از کيلويي 500 هزار تومان شروع مي‌شود. تخمه آفتابگردان کيلويي 160 هزار تومان. تخمه هندوانه کيلويي 300 هزار تومان، بادام پوست‌کنده کيلويي 350 هزار تومان به بالا. قيمت مغز گردو بالاي 400 هزار تومان فعالان بازار هم مي گويند برخي مغازه‌دارها آجيل‌ها را در بسته‌هاي 100 و 200 گرمي بسته‌بندي کرده‌اند و مي‌فروشند، مثلا 100 گرم بادام هندي 130 هزار تومان. خيلي‌ها همين 100 گرم را هم نمي‌توانند بخرند. در بازار ميوه هم که ديگه حرفي براي گفتن نمي ماند وقتي هر کيلو سيب زرد به هر کيلو 50هزار تومان رسيده و پرتقال هم البته از نوعي که بشود جلوي ميهمان گذاشت در همين رنج قيمتي در نوسان است .شيريني هم که خدا برکت دهد از 120 هزار تومان به بالا قيمت دارد ديگر سفره شب عيد چيدن و بازديدهاي عيدانه فقط به خاطره اي مبدل مي شود و عيد امسال احتمالا بزرگترها بايد به کوچکترها شيريني عيدي بدهند .