تحقق شعار ما می‌توانیم

حل چالش‌ ناترازی گازی، افزایش صادرات محصولات گازی و… فقط نمونه‌ای از دستاوردهایی است که این پروژه به دنبال خواهد داشت. نکته حائز اهمیت دیگر، سود سرمایه‌گذاری در این پروژه است. حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه ۲.۷ میلیارد دلار اعلام شده است که بنا به ارزیابی‌های صورت گرفته در یک سال ‌آینده، بازگشت سرمایه محقق خواهد شد.

افتتاح فاز 14 پارس جنوبی را همچنین باید نماد توانایی و غرور ایرانی دانست که در شرایط تحریم و علی‌رغم همه محدودیت‌ها حاصل شده است. بی‌شک ادامه اجرای چنین پروژه‌هایی به مهارت‌افزایی متخصصان ما کمک و آنها را آماده می‌کند که در خارج از مرزها نیز چنین پروژه‌هایی را اجرایی کنند و دانش، تکنولوژی و توان مهندسی ایران اسلامی را به سایر کشورها صادر کنند.

از نگاه نگارنده، اتکا به توان داخلی مهم‌ترین شاخص این پروژه است. پروژه‌ای که با همت بنیاد مستضعفان و مجموعه‌ای از شرکت‌های داخلی حاصل شده است، نمایشی از توانمندی داخلی در حوزه تولید گاز  است. این رویداد به زبان ساده شعار «ما می‌توانیم» را معنا کرد.



افتتاح این پالایشگاه همچنین نمایشی از اقتدار و توانمندی داخلی در بخش صنعت گاز و نفت و  نشان‌دهنده بلوغ و تعالی پیمانکاران و سازندگان داخلی کشور است.

آنچه مشخص است توانمندی‌های ایران در حوزه صنعت نفت و گاز روزافزون و قابل توجه است. شرایط حال حاضر بیانگر این است که روز به روز این توانمندی‌ها ارتقا پیدا می‌کند و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با روندی رو به رشد مشغول به فعالیت است.

نکته مهم دیگر در این بخش این است که چنین افتتاحی این موضوع را به ما یادآوری می‌کند که اعتماد به نخبگان و سرمایه‌ داخلی می‌تواند چالش‌های موجود کشور را رفع کند؛ مساله‌ای که اگر با جدیت و اهتمام در بخش‌های دیگر  صنعتی هم دنبال شود، قطعا شاهد رشد سرمایه‌گذاری و شکوفایی تولید در کشور خواهیم بود.