اخبار کوتاه


اروپا به تعهد ات برجامی عمل نکرد 
رئیس جمهور د ر د ید ار مد یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: انتظار د اریم نگاه آژانس کاملاً حرفه‌ای بود ه و قد رت‌های سیاسی که به د نبال اهد اف خاص خود شان هستند ، فعالیت‌های آژانس را تحت‌الشعاع قرار ند هند . آیت‌الله ابراهیم رئیسی بعد  از ظهر د یروز شنبه د ر د ید ار «رافائل گروسی» مد یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره سوابق همکاری گسترد ه ایران با آژانس، رفت و آمد  مقامات این سازمان به کشورمان را حکایت از اراد ه قوی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری سازند ه با آژانس د انست. رئیسی با بیان اینکه ایران بر اساس حسن نیت و وفای به عهد  بالاترین سطح همکاری را با آژانس د اشته تاکید  کرد : انتظار د اریم نگاه آژانس انرژی اتمی هم کاملاً حرفه‌ای بود ه و قد رت‌های سیاسی که به د نبال اهد اف خاص خود شان هستند ، فعالیت‌های آژانس را تحت‌الشعاع قرار ند هند . رئیس جمهور با تشریح ضرورت‌های استفاد ه از د انش هسته‌ای د ر صنعت، کشاورزی و پزشکی برای رفاه زند گی مرد م اظهار د اشت: برخی کشورها و د ر راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی د ر حالی مسئله هسته‌ای را بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر مرد م ایران قرار د اد ه‌اند  که این رژیم به عضویت آژانس هم د ر نیامد ه و بر اساس آیین‌نامه‌های آن عمل نمی‌کند . رئیسی با تاکید  بر اینکه آمریکا اولین نقض کنند ه توافق هسته‌ای بود  که از برجام خارج شد ، افزود : اروپایی‌ها نیز به تعهد ات خود  د ر این توافق عمل نکرد ند ، اگر چه ایران به تعهد ات خود  پایبند  بود  و این پایبند ی بیش از ۱۵ بار د ر گزارش‌های آژانس مورد  تایید  قرار گرفته است. رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی د ر سفر به تهران ابراز امید واری کرد  که آژانس براساس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و رعایت اصل بی طرفی نسبت به بیان واقعیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی پایبند ی کشورمان به قوانین آژانس انرژی اتمی اقد ام نماید . رافائل گروسی مد یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز د ر این د ید ار با ابراز خرسند ی از سفر به ایران و به ویژه د ید ار با رئیس جمهوری اسلامی ایران، همکاری ایران و آژانس را د یرینه و مثبت خواند  و اظهار د اشت: تد اوم این روند  نیازمند  یک همکاری مستمر و سطح بالا به منظور تقویت روابط د وجانبه است. گروسی با تاکید  بر اینکه امروز استفاد ه از انرژی هسته‌ای برای رفاه مرد م اجتناب‌ناپذیر است، به گفتگوهای اخیر خود  با مقامات ایرانی اشاره کرد  و اظهار د اشت: بند ه و همکاران ملاقات‌های بسیار سازند ه و مثبتی با مقامات ایرانی د اشتیم و مطمئن هستم که زمینه‌ساز خوبی برای تعاملات آیند ه بود ه و د ر نتیجه این سفر همکاری‌ها تقویت خواهد  شد . مد یرکل آژانس انرژی اتمی با بیان اینکه به خوبی مشخص است که چه کسی د ر وضعیت کنونی برجام مقصر بود ه است، اظهار د اشت: بد خواهان نمی‌خواهند  همکاری‌های د وجانبه ایران و آژانس موفقیت آمیز باشد  و بهترین پاسخ به آنها توسعه همکاری‌های د وجانبه است. گروسی اظهار د اشت: د ر گفتگو با مقامات ایرانی اراد ه آنها برای مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام د ر جهت تامین منافع مرد م ایران را جد ی یافتم و مطمئنم اگر اراد ه سیاسی وجود  د اشته باشد ، بازگشت به برجام امکان‌پذیر است.

ریابکوف: احتمال د رگیری مستقیم
میان قد رت‌های اتمی وجود  د ارد 
معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید  کرد ، افزایش مشارکت آمریکا و ناتو د ر د رگیری‌های اوکراین می‌تواند  منجر به یک د رگیری مستقیم نظامی میان قد رت‌های اتمی "با پیامد های فاجعه‌آمیزی" شود . سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه د ر جریان سخنرانی د ر کنفرانس خلع تسلیحات سازمان ملل د ر ژنو گفت: هنگامی که مسکو د رباره چنین خطراتی صحبت می‌کند ، اظهاراتش برای اهد اف تبلیغاتی تحریف می‌شوند . وی افزود ، "اقد امات مخرب" آمریکا و ناتو منجر به مشکلاتی د ر معماری بین‌المللی کنترل تسلیحاتی شد ه که بر مبنای چهار پیمان مهم بنا شد ه است؛ پیمان ضد  موشک بالستیک که آمریکا د ر سال 2002 میلاد ی از آن خارج شد ، پیمان نیروهای اتمی میان برد  که واشنگتن د ر سال 2019 میلاد ی از آن خارج شد  و پیمان آسمان‌های باز که آمریکا د ر سال 2020 میلاد ی از آن خارج شد . به گفته ریابکوف، پس از تلاش‌های آمریکا برای تحقیق د رباره امنیت تاسیسات استراتژیک روسیه طبق پیمان استارت نو با سازماند هی حملات اوکراین به آنها، روسیه مشارکتش د ر این پیمان را به حالت تعلیق د رآورد .

تلاش ویژه برای پیروزی باید ن



د ر انتخابات 2024
جو باید ن سعی د ارد  د ر کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از چهره‌های برجسته حزب د موکرات – حتی کسانی که زمانی رقیبش محسوب می‌شد ند  – استفاد ه کند . به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته ملی حزب د موکرات آمریکا قرار است نشستی با حضور «هیئت مشاوران ملی» برگزار کند  که از سیاستمد اران نوظهور تشکیل شد ه است، از جمله جی. بی. پریتزکر (فرماند ار ایلینوی)، جاش شاپیرو (فرماند ار پنسیلوانیا) و فیل مورفی (فرماند ار نیوجرسی) که خود  به د نبال ارتقاء هستند ، اما با پیروزی د موکرات‌ها د ر حفظ اکثریت سنا د ر انتخابات میاند وره‌ای ۲۰۲۲، فعلا د ر حاشیه ماند ه‌اند . تلاش مقامات کاخ سفید  و د یگر متحد ان برای انتخاب سخنگویان عالی رتبه نشان می‌د هد  که باید ن قصد  د ارد  رسما نامزد ی د وباره خود  د ر انتخابات ریاست جمهوری کشورش را اعلام کند . تیم باید ن همچنین به د نبال انتخاب شهر مناسب برای برگزاری گرد همایی سیاسی حزب د موکرات د ر ۲۰۲۴ است که باید ن رسما د ر آن به عنوان نامزد  این حزب انتخاب خواهد  شد . شیکاگو و آتلانتا د و گزینه اصلی د موکرات‌ها برای برگزاری این اجلاس هستند .انتظار می‌رود  تیم مد یریتی باید ن د ر کارزار انتخاباتی پیش‌رو همان‌هایی باشند  که به رقابت او د ر مقابل د ونالد  ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق د ر ۲۰۲۰ کمک کرد ند .