چرا اصرار برای ادامه کار مدیران ناکارآمد؟

آرمان امروز، گروه سياسي: وضعيت نابسامان کشور در شرايطي قرار دارد که نياز است در نوع مديريت و چينش کابينه تغييراتي به وجود بيايد. ولي باتوجه به اينکه دولت سيزدهم در يک سال و اندي که کليد پاستور را در اختيار گرفته است، هيچ نکته مثبتي براي ارزيابي عملکردش وجود ندارد.
وضعيت داخلي کشور خود تحليل مناسبي براي آن چيزي است که بر مردم مي‌گذرد. فراز و نشيب‌هاي اقتصادي که در حوزه‌هاي «ارز»، «اشتغال»، «مسکن»، «تورم»، «کاهش ارزش پول ملي» و ... به وجود آمده است عرصه زندگي را بر شهروندان تنگ کرده است، تا حدي که درصد بالايي از خانواده‌ها حتي براي تهيه کالاهاي اساسي خود دچار مشکل شده‌اند.
در مورد وضعيت سياست خارجه هم بايد به اين موضوع اشاره کنيم که دولت هيچ دست آوردي قابل دفاعي نداشته است. برعکس شعارهايي که در رابطه با ارتباط بين‌المللي دولت، پيش از انتخابات داده شده بود، اين حوزه هيچ منافعي را براي مردم نداشته است. نه‌تنها تحريم‌هاي غرب افزايش پيدا کرده است بلکه نگاه به شرق دولت سيزدهم هم راه به جايي نبرده است. در مورد وضعيت داخلي کشور هم بايد به رخ دادهاي اخير در مورد مسموميت دانش‌آموزان اشاره کنيم که با توجه به گستردگي اين حادثه، هنوز هيچ سرنخي به دست نهادهاي امنيتي نيفتاده است يا هنوز نتايج تحقيقات را اعلام نکرده‌اند.
انتقاد از نحوه مديريت کشور توسط طبقات مختلف جامعه و البته فعالان سياسي هر روز وارد فاز جديدي مي‌شود. در اين مورد بايد بگوييم که نه‌تنها طيف‌هاي موسوم به اصلاح‌طلب از دولت انتقاد مي‌کنند بلکه چهره‌هاي شاخص اصولگرايي را مشاهده مي‌کنيم که حالا به منتقدان اصلي دولت تبديل شده‌اند. نوبت گرفتن در صف منتقدان دولت سيزدهم رفته رفته از سمت اصولگرايان افزايش يافته است و اين تحرکات به نوعي است که گويا احزاب و گرايش‌هاي مختلف اردوگاه اصولگرايان در حال تغيير مسير از دولت هستند. کليد واژه گراني به بهانه‌اي تبديل شده است تا در هفته‌هاي اخير انتقادها از کابينه دولت شکل و شمايل ديگري پيدا کرده است. گراني‌ها و آشفتگي در بازارهاي مختلف فضا را براي نقد دولت سيزدهم فراهم کرده و حتي برخي حاميان ديروز دولت اين روزها در صف منتقدان قرار گرفته اند.


روز اول گفتيم که اين وزيران نميتوانند کشور را مديريت کنند
«روح‌الله حضرت‌پور»، نماينده شهروندان اروميه در مجلس شوراي اسلامي در انتقاد به نحوه مديريت دولت پيش‌تر گفت: «مردم واقعا حق دارند، مديران دولتي مشکل گشاي دغدغه ‌هاي آنان نيستند و از سويي ديگر اوضاع معيشتي نيز روز به روز وضعيت را سخت تر مي‌کند. از همان روز اول ما گفتيم که اين وزرا که سابقه مديريتي کافي ندارند و کارشان فقط صحبت کردن در جلسات است، نميتوانند گره گشاي مشکلات کشور باشند، امروز خود آقاي رئيسي هم اين موضوع را درک کرده است. متاسفانه مجلس به صورت غير معمولي با اين وزرا مدارا ميکند، همين آقاي وزير صمت که تا کنون بايد 3 بار استيضاح ميشد، اگر سروقت يک فرد توانا به جاي ايشان جايگزين ميشد، امروز بازار خودرو اينطور نبود. دولت در بخش هاي مختلف دچار ضعف جدي است، از سياست خارجي تا بانک مرکزي، سياست هاي پولي، توليد، فضاي مجازي و ديگر وزارت خانه ها، نميشود اين وضعيت را به گردن عوامل ديگر انداخت، بله تاثير دارند، اما ميشد جلوي اين بحران ها از اقتصاد و معيشت کشور محافظت کرد.»
قانع به مديريت حداقلي شدهايم!
«منصور حقيت‌پور»، تحليلگر مسائل سياسي ايران در پاسخ به اينکه چرا رئيس جمهور همچنان اصرار دارد که با همين تيم مديريتي به کار خود ادامه دهد و تاکنون تصميمي براي تغيير در کابينه نگرفته است، به‌‎خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «در ابتدا بايد به اين موضوع اشاره کنيم که باتوجه به وضعيت کنوني کشور که همه شهروندان به «گراني»، «تورم» و البته «مسائل امنيتي» اعتراض دارند، بايد بگوييم که ارزيابي وضعيت کنوني کشور با آنچه وضعيت مطلوب نام مي‌گيرد فاصله زيادي دارد که در شان ملت ايران نيست. توجه داشته باشيد که بعد از انقلاب مردم ايران در امنيت کامل زندگي مي‌کردند ولي حالا با توجه به مسمويت دانش‌آموزان بايد بگوييم که دولتي که پيش از اين در حوزه سياست داخلي، سياست خارجه، اقتصاد، فرهنگي و ... با چالش جدي روبه‌رو بود حالا چالش‌هاي امنيتي هم مقابل دارد. در کنار مشکلات اقتصادي که امنيت رواني شهروندان را تحت تاثير قرار داده است حالا مشکلات امنيتي هم مزيد بر علت شده است تا نگراني‌ها افزايش پيدا کند. در اين مورد و در پاسخ به سوال شما بايد بگويم که متاسفانه به «مديريت حداقلي قانع» شده‌ايم. اين در حالي است که ناهماهنگي در همه سطوح حکمراني به چشم مي‌خورد که با يک مديريت حداقلي در حال اداره شدن است. در اين وضعيت از آقايان مي‌خواهيم تا گوش شنواي خود را در برابر مطالبات مردم باز کنند تا بتوانند مشکلات را بنا بر خواست ملت برطرف کنند.»
اين تحليلگر با اشاره به تيمي که درکنار رئيس جمهور، گزينش کابينه را انجام داده است، ادامه مي‌دهد: «تيمي که گزيش کابينه را انجام داده است همچنان اصرار دارد تا کابينه با همين چينش به کار خود ادامه دهد و اجازه هيچ تغييري را به رئيس جمهور نمي‌دهد. اين مشکلي است که ابراهيم رئيسي با آن روبه‌رو شده است. با وجود فراز و نشيب‌هايي که در عرصه مديريتي کشور به چشم مي‌‎خورد بايد بگوييم که حتي خود رئيس جمهور هم نمي‌داند که چگونه بايد امور را به حالت عادي باز گرداند. برخي از حاميان دولت تلاش دارند تا از نوع مديريت کشور دفاع کنند ولي در اين ميان سوالي که بايد پاسخ دهند اين است، اگر مديريت شما مطلوب جامعه است، چرا اکنون در مورد مسموميت دانش‌آموزان، ديگر کشورهاي جهان به ريشش ما مي‌خندند؟ اگر در مورد اقتصاد، مديريت دولت قابل ارزيابي است، پس چرا در حوزه‌هايي مانند «خودرو»، «مسکن»، «ارز»، «تورم» و ... شاهد اعتراض شهرونداني هستيم که ساعت‌ها در صف خريد ارز، کالاي اساسي، خودرو و ... به دولت انتقاد مي‌کنند؟ در مورد وضعيت سياسيت خارجه هم مشاهده مي‌کنيم که همين مديريت حداقلي باعث شده تا توسط برخي جريان‌ها در حال تحقير شدن هستيم. در حوزه بين‌الملل نه‌تنها دست آوردي نداشتيم بلکه متاسفانه بايد بگوييم که در حال عقب‌نيشيني از بسياري مواضع خودمان هستيم. در همين وضعيت مشاهده مي‌کنيم که حاميان دولت، در حال سوءاستفاده از حضور مردم در مراسمي مانند 22 بهمن هستند. در اين مورد مسئولان دولتي مدعي هستند که حضور ملت در راهپيمايي سالگرد انقلاب اسلامي براي حمايت از دولت بوده است ولي اگر از هرکدام از مردم حاضر در مراسم سوالي در مورد وضعيت کنوني پرسيده شود مي‌بينيم که از مخالفان وضعيت کنوني هستند.»