ايران به مثابه يك خانواده

فراهم كردن هر چه سريع‌تر زمينه گفت‌وگوي حاكميت با مردم ضروري است
آنچه خدا و رسول امر به انجامش داده‌اند سير جريان طبيعي زندگي است مانند آب هر چه در مسير طبيعي‌اش باشد سرسبز و خرم مي‌شود. خلاف زندگي كردن اوامر خدا و رسول مانند جريان معكوس آب حركت كردن است كه باعث تخريب و از هم پاشيدگي و از بين بردن منابع و مواهب است. جامعه براي پايداري و توسعه يافتگي از هر مهمي به اتحاد و يكپارچگي و گفت‌وگوي سازنده نيازمندتر است. اسلام و ايران براي نجات از هر نوع دسيسه و براي ماندگاري و پيشرفت بيش از پيش به اتحاد واقعي و گفت‌وگوي فرزندان خود به‌ شدت نيازمند است. تمام كساني كه به اسلام و ايران دلبستگي و هوش سياسي دارند از اين شرايط بايد بترسند شايد گفتن از ترس در وهله اول كمي شرم‌آور باشد. ولي ترسي كه منجر به اصلاح و نشان دادن راه درست باشد مقدمه شجاعت و تغيير مسير و انتخاب مسير درست براي مقابله با تهديدات است. در اخبارها و فضاهاي مجازي مي‌بينيم و مي‌شنويم گروه‌هاي مختلفي در خارج از كشور در مقابل پارلمان‌هاي اروپايي و امريكايي و مجامع جهاني در حال شعار و پيدا كردن متحد هستند، مي‌توان گفت خواب‌ها و روياهاي بدي براي اسلام و ايران در سر مي‌پرورانند. در داخل هم تندروي‌هاي زيادي انجام مي‌شود بعضي براي به دست آوردن منابع بيشتر جامعه را با ايجاد القاب‌هاي مختلف هر گروهي را با يك برچسبي دور و دورتر مي‌كنند. دانسته هر روز دايره خودي‌ها را تنگ‌تر و محدودتر مي‌كنند، غافل از آنكه هر ريزشي يعني به جمعيت مخالفين اسلام و ايران افزودن است. تندروها و منفعت‌طلب‌ها دو روي يك سكه‌اند كه باعث ايجاد فاصله بين مردم و نظام مي‌شوند. اينها براي رسيدن به مقاصد خود در داخل كشور ايجاد بحران مي‌كنند و در خارج از كشور از روش‌هاي كشورهاي استعمارگر كه در طول ساليان سال براي نقشه‌هاي استعمارگري‌شان بوده، استفاده مي‌كنند به اين موارد مي‌توان اشاره كرد. 
استعمار كهنه معمولا با حربه اقتصادي و نظامي زمينه حضور خود را در كشورهاي مستعمره مهيا مي‌كرد از كمپاني هند شرقي و حضور بريتانيا تا حضور فرانسوي‌ها در آفريقا و استعمار شوروي در افغانستان و ساير ملل امروزه استعمارگري كه نياز به اقناع فكري شهروندان خود و ساير ملل براي حضور و دخالت در ساير كشورها دارد با حربه حقوق بشر با تفسير و نگاه خودشان است. با سياست‌هاي پيچيده و مكارانه اقتصادي و انواع سياست‌هاي مختلف و به ظاهر حقوق بشري كاري مي‌كنند كه ملت‌ها بدون واكنش يا حتي خودشان راغب به حضور بيگانگان باشند، كاري كه عملا در عراق اتفاق افتاد. آخرين مرحله قبل از تجاوزشان به بن‌بست كشاندن گفت‌وگو بين كنشگران و رهبران ديني و مذهبي محلي، احزاب و گروه‌هاست. هر كسي كه از سرنوشت اسلام و ايران مي‌ترسد با همه مشكلاتي كه به وجود آمده براي نجات آينده ايران و اسلام در حد بضاعت خود بايد كاري مفيد انجام دهد، تلاشي همگاني مي‌طلبد و براي هيچ كس كسر شأني به وجود نمي‌آيد تا گفت‌وگوي ملي بين پدر خانواده و فرزندانش به وجود بيايد. ايران بزرگ به مثابه يك خانواده است. مگر در خانواده‌ها مشكلات به وجود نمي‌آيد آيا نبايد والدين با فرزندان براي حل مشكلات به گفت‌وگو بنشينند. يكي از راه‌حل‌ها ان‌شاءالله مي‌تواند راه برون‌رفت از مشكلات باشد، فراهم كردن هر چه زودتر گفت‌وگوي حاكميت با مردم خودش است. اگر همه بپذيرند و از حق‌گرايي مطلق پرهيز كنند كه در طول اين ساليان در روش‌ها و راهبردها و عمل‌ها اشتباهات و تندرويي و كندروي‌ها و منفعت‌طلبي صورت گرفته است به دنبال جبران مافات و بازگرداندن آب رفته به نهر ملت و نظام قدمي بردارند. براي رسيدن به هدف راه‌هاي مختلفي وجود دارد. همان‌طور كه خداوند متعال براي رسيدن به هدايت روش‌هاي متناوبي ارايه فرمودند: والّذين جاهدوا فينا لنهدِينّهُم سُبُلنا وإِنّ‌الله لمع المُحسِنين﴿۶۹﴾
و آنها كه در راه ما (با خلوص نيت) جهاد كنند، قطعا به راه‌هاي خود، هدايت‌شان خواهيم كرد و خداوند با نيكوكاران است. كشور نياز مبرم به گفت‌وگوي بزرگان دارد. امروز عين ثواب و چاره راه است بزرگان و هر آن كسي كه مي‌تواند نقشي داشته باشد و در يك فضاي محبت‌آميز براي برون‌رفت از مشكلات بنشيند. استعمار نوين اروپا و امريكا تلاش‌شان در بن‌بست كردن گفت‌وگو در جامعه است. حضور مردم در خيابان‌ها باعث فاصله گرفتن‌شان از نظام مي‌شود. هر اتفاقي براي هر خانواده‌اي در اين مدت افتاده است در واقع يك دشمن براي نظام به وجود آمده است. شايد با نگاه تندروي پيشنهاد گفت‌وگو به عنوان ضعف تلقي شود يا براي مخالفين نظام يك خودشيريني از باب مسووليت ديني و ملي هر آنچه بتواند براي حل مشكلات كمكي كند، باشد. استفاده از قوه قهريه باعث ايجاد دشمني و قهر مردم و مخدوش كردن چهره نظام در انظار جهانيان مي‌شود. اگر باب گفت‌وگوي پدر با فرزندان ايجاد شود ان‌شاءالله كساني كه در اين مدت دچار مشكلاتي شدند، خداوند راهي براي حل مسائل رهنمون مي‌كند. اميدواريم هر چه زودتر زمينه گفت‌وگوي چهره‌هاي شاخص كشور از علماي بزرگ فريقين، سياسيون، خانواده‌هاي شاخص، مسوولان گذشته، رهبران احزاب و گروه‌هاي تاثيرگذار، مجمع ملي كه شامل همه اقوام و مذاهب باشد با رهبر معظم انقلاب مهيا شود. ما مسلمان هستيم ،در نص صريح كلام پاك هيچ بن‌بستي وجود ندارد و خداوند و پيامبر خدا و اهل‌بيت در سخت‌ترين شرايط راه گفت‌وگو را براي برون‌رفت از مشكلات رهنمون كرده‌اند. گفت‌وگوي صلح حديبيه رسول خدا با مشركان، گفت‌وگو و اصرار رسول خدا بابت پذيرش اسلام توسط ابوجهل حتي درخواست دعاي آن حضرت براي هدايت او، صلح حضرت امام حسن(ع) با معاويه از اهميت گفت‌وگو در سخت‌ترين شرايط براي مهيا كردن بستر صلح و سازش و ايجاد آرامش در جامعه حكايت دارد حتي گفت‌وگو با تاثيرگذاران خارج‌نشين خارج از لطف نخواهد بود.
فقُولا لهُ قوْلًا ليِّنًا لعلّهُ يتذكّرُ أوْ يخْشى﴿۴۴﴾ و با او سخنی نرم گوييد شايد كه پند پذيرد يا بترسد.
خداوند با آن عظمت و كبريايي‌اش نبي خود حضرت موسي(ع) را براي مذاكره به طرف انساني كه طغيانگر شده و همه دنيا را به او عنايت كرده، فرستاده و حتي سفارش مي‌فرمايد كه با زبان نرم گفت‌وگو كنيد. همه قرائن و شواهد بر همين مطلب مستحكم و مستدل است كه راه برون‌رفت از هر مشكلي در گفت‌وگو است. زبان راه علاج مشكلات است. كسي نه رسول خدا و نه حضرت موسي و نه امام حسين و نه معاويه و نه ابوجهل و نه فرعون است. هر نوع قياس مع‌الفارق است. همه جامعه و كنشگران مسلمان بايد وظيفه شرعي حكم بر اوامر خداوند از قرآن و سيره و سنت رسول و اصحاب و اهل بيتش را تبعيت كرده و انجام دهد و خداوند بارها جامعه را حول يگانگي خود براي زندگي بهتر در دو جهان راهنمايي مي‌كند.
واعْتصِمُوا بِحبْلِ‌الله جمِيعًا ولا تفرقُوا  واذْكُرُوا نِعْمت‌الله عليْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أعْداءً فألف بيْن قُلُوبِكُمْ فأصْبحْتُمْ بِنِعْمتِهِ إِخْوانًا وكُنْتُمْ على شفا حُفْرةٍ مِن النارِ فأنْقذكُمْ مِنْها كذلِك يُبيِّنُ‌الله لكُمْ آياتِهِ لعلكُمْ تهْتدُون‏ و همگی به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دل‌هاي‌تان الفت انداخت و در سايه نعمت او برادران يكديگر شديد و بر لب پرتگاهی از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد. اين‌گونه خداوند آيات خود را برای شما بيان می ‏كند شايد هدايت شويد. گروه‌هاي منفعت‌طلب و تندروي داخلي و استعمارگر و برانداز خارجي از گفت‌وگو كردن نيروهاي موثر در داخل و خارج كشور به جهت از بين رفتن منفعت و برنامه‌هاي‌شان دچار شكست و سرخوردگي خواهند شد.