هیچ خلبانی حاضر نیست هواپیمای حامل نتانیاهو را به پرواز درآورد!

  سرويس خارجي-
با ادامه اعتصاب‌ها در تل‌آويو، نتانياهو براي سفر خارجي با مشكل بزرگي رو‌به‌رو شده و هيچ‌كدام از خلبانان شركت هواپيمايي ال‌عال حاضر به خدمات‌رساني به نخست وزير و كابينه او نيستند.
يك روز پس از آن كه نيمي از ساكنان شهر تل‌آويو در اعتراض به نتانياهو به خيابان‌هاي اين شهر آمدند و عليه كابينه او شعار دادند، شركت هواپيمايي «ال‌عال» رژيم صهيونيستي نيز اعلام كرده كه هيچ خلباني برای پرواز خارجي نتانیاهو حاضر به همكاري نشده است. نتانياهو قرار است به‌زودي در سفري رسمي به رم، پايتخت ايتاليا سفر كند، اما اعتصابات سراسري در مناطق اشغالي فلسطين كار را به جايي رسانده كه اكنون هيچ كدام از خلبانان حاضر به كار براي نتانياهو نيستند. روز یکشنبه خلبانان شركت هواپيمايي ال‌عال گفتند كه اگر مدير اين شركت دولتي اصرار به انجام خدمات براي نتانياهو دارد، خودش خلبان هواپيماي نتانياهو و همسرش باشد، چون خلبانان مصمم هستند كه در اعتراض به دستكاري نتانياهو در سيستم قضايي به اعتصاب خود ادامه دهند.
آن‌گونه كه تايمز اسرائيل گزارش داده است، دفتر نخست وزيري رژيم صهيونيستي خودش هواپيماي مخصوص ندارد و هر بار براي سفرهاي خارجي مجبور به اجاره هواپيما از شركت‌هاي هواپيمايي است، اما اين بار اگر شركت ال‌عال با نتانياهو همكاري نكند، شايد نتانياهو اين شركت را جريمه مالي سنگين كند، از همين رو مدير شركت ال‌عال گفته است كه به‌دنبال جذب خلبان و پرداخت دستمزد كلان براي انجام پرواز نخست وزير است.


اعتصاب خلبانان در تل‌آويو همزمان با اعتراضات عليه نتانياهو صورت گرفته است. اعتراضات عليه كابينه نتانياهو اكنون وارد سومين ماه خود شده است و همه شنبه‌ها در سه ماه گذشته اين اعتراضات ادامه داشته است. ائتلاف نتانیاهو كه از آن با عنوان تندروترين كابينه تاريخ تل‌آويو ياد مي شود، به‌دليل مخالفت‌هاي گسترده، بدنه سیاسی رژيم صهيونيستي را بی‌ثبات کرده است. بخش وسیعی از جامعه با طرح‌‎ها و برنامه‌هاي تندروهاي مذهبي صهيونيستي بیگانه هستند و نمي‌خواهند بدنه تندرو مذهبي طرح‌هاي عجيبي مانند تعطيلي نيروگاه‌ها در روز شنبه به‌دلايل ديني، جداسازي بيمارستان‌هاي اعراب و يهوديان و يا دستكاري در كتب آموزش درسي را انجام دهند.
اقتصاد در لبه پرتگاه
طرح‌‎هاي عجيب ‌و‌ غريب تندروهاي صهيونيستي در تل‌آويو، باعث تزلزل در اقتصاد رژيم اسرائيل و فرار ميلياردها دلار سرمايه از بانك‌ها شده است. «شلومو دورات»، که شرکت او بیش از 1.3 میلیارد دلار سرمايه در زمینه فناوری دارد، به تايمز اسرائيل می‌گوید «هرگز تاكنون چنین نگرانی در بین سرمایه‌گذاران خارجی در تل‌آويو ندیده بودم و هشدار می‌دهم که میلیاردها دلار هر روز در حال خروج است.» او گفت: «من معتقدم که ما در لحظه خطرناکی هستیم که سال‌ها به یاد ندارم که مشابه آن را دیده باشم.» دورات همچنين گفت: «در هیئت‌مدیره شرکت‌هایی که ما در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، سرمایه‌گذاران خارجی می‌گویند ریسک سرمايه‌گذاري در تل‌آويو در حال حاضر بسیار زیاد است و پول را بايد خارج كرد. این چیزی است که ما می‌شنویم، نه از یک یا دو نفر، بلكه شرکت‌هاي بسياري هر روز در حال فرار هستند.»
بر اساس گزارش جداگانه‌ای که به تازگي توسط شرکت اطلاعات و اعتبار تل‌آويو موسوم به «بي‌دي آي BDI» منتشر شده، از هر پنج شرکت بزرگ مستقر در رژيم اسرائيل، یک شرکت به‌طور جدی به فکر انتقال پول به خارج است. این گزارش که توسط کانال 12 نقل شده است، مي‌گويد: «بیش از 900 شرکت در بخش‌هایی مانند فناوری و املاک مورد بررسی قرار گرفته که تقریباً 60 درصد از آنها گزارش دادند که درآمدهای آنها از آشفتگی‌های اخیر بازار و سقوط ارزش شکل(پول رژيم صهيونيستي) آسيب ديده است.» در ماه گذشته نيز، شکل بیش از 7 درصد از ارزش خود را در میان اعتراضات گسترده و جو ضعیف بازار از دست داد.
شخصي به‌نام برکات نيز كه یک کارآفرین و سرمایه‌دار و از اعضای حزب حاکم لیکود است، اذعان كرده كه اقتصاد تل‌آويو در حال سقوط است. از سوي ديگر، «مایکل بلومبرگ» میلیاردر سرشناس یهودی آمریکایی، کابینه بنیامین نتانیاهو را به شدت مورد انتقاد قرار داد و در اظهاراتی که رادیو ارتش رژیم صهیونیستی آن را نقل کرده، تصریح کرد که «تل‌آويو» به سبب تغییرات در نظام قضایی که نتانیاهو به‌دنبال آن است، به سمت فاجعه پیش می‌رود و کابینه نتانیاهو روابط این رژیم با کشورهای جهان را مخدوش می‌کند و به امنیت و اقتصاد آن در منطقه ضربه وارد می‌کند.
زلزله در روابط تل‌آويو-واشنگتن
از زمان روی کارآمدن کابینه به‌شدت تندرو نتانیاهو، روابط تل‌آویو و واشنگتن به‌شدت آسیب دیده و سطح مناسبات سیاسی دو طرف به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کان شبکه رسمی و سراسری رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نيز در گزارشی اعلام کرد: «در پی اظهارات وزرای کابینه (رژیم) اسرائیل به‌ویژه بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتمار بن گویر وزیر امنیت عمومی در رابطه با نتایج نشست عقبه و نیز رخدادهای حواره، تشنجی در روابط با دولت آمریکا شکل گرفته است.»
به‌گفته این رسانه عبری‌زبان، تل‌آویو از تعهداتش در نشست عقبه عقب‌نشینی کرده است و همین امر دولت آمریکا را بر آن داشته است از مسئولان تل‌آويو در این رابطه توضیح بخواهد. براساس این گزارش، مسئولان آمریکایی طی چند روز اخیر از همتایان صهيونيستي خود خواسته‌اند توضیح دهند؛ چگونه تل‌آويو بخشی از توافق عقبه بود، نمایندگانش در آن نشست حضور داشتند، اما مسئولینش از زیر بار تعهدات آن شانه خالی می‌کنند یا حتی وجود چنین تعهدی را تکذیب می‌کنند؟
در بخش دیگری از گزارش این رسانه هم تأکید شده است: کشورهای ایالات متحده، مصر و اردن از کابینه نتانیاهو می‌خواهند به‌شکلی رفتار کند که شرایط در آستانه ماه رمضان رو به تشنج نرود و اوضاع آرام شود.
روز گذشته نیز وبگاه آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: در جریان سفر قریب‌الوقوع «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل به واشنگتن، هیچ مقام آمریکایی با وی دیدار نخواهد کرد. بنابراین گزارش، وزارت خارجه آمریکا برای لغو ویزای ورود اسموتریچ به خاک این کشور تلاش کرده، اما تلاش‌هایش مثمرثمر واقع نشده است. اسموتریچ از وزرای افراط‌گرای کابینه نتانیاهو، اخیراً در پی عملیات مقاومتی حواره که به هلاکت دو شهرک‌نشین صهیونیست منجر شد، خواستار محو شهرک فلسطيني حواره از روی زمین شده بود.
وحشت بر چهره فرماندهان ارتش
زمزمه‌هاي نافرماني مدني از سوي نظاميان، ترس و وحشت را در ميان فرماندهان نظامي ارتش رژيم صيهونيستي حاكم كرده و شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی یکشنبه شب گزارش داد که «هرتزی‌هالوی» رئیس‌جدید ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در گفت وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نسبت به گسترش یافتن مخالفت با خدمت نظامی و نفوذ آن به بدنه ارتش هشدار داده است. شبکه ۱۲ اسرائیل اعلام کرد که در این گفت وگو، ‌هالوی تاكيد كرده که سخن گفتن از مخالفت با خدمت نظامی احتمالا به توانمندی عملیاتی ارتش اسرائیل آسیب خواهد زد. وی افزود: این اشتباه است که نظامیان ذخیره را که در تظاهرات شرکت کرده‌اند، هرج و مرج‌طلب بخوانیم.
از سوی دیگر، گالانت نیز یکشنبه شب نسبت به تأثیر جنبش اعتراضی بر صلاحیت و آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد و در بیانیه‌ای گفت: ما با چالش‌های خارجی بزرگ و پیچیده‌ای روبه رو هستیم و هرگونه درخواست برای مخالفت با انجام خدمت نظامی به قدرت ارتش در انجام مأموریت‌های آن آسیب خواهد زد.
همچنين از تل‌آويو گزارش شده است كه نظامیان درخواست «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی مبنی بر اخراج آنها از ارتش این رژیم را به تمسخر گرفتند. پيش از اين، بن گویر در سخنانی که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» منتشر کرد، خواستار اخراج آن دسته از نظامیان رژیم اسرائیل از ارتش شده بود که به گفته او از «شورش در ارتش» حمایت کرده‌اند.