نامه انتقادی عارف به رئیسی

 
آرمان امروز: در بخش‌هايي از نامه محمدرضا عارف به سيدابراهيم رئيسي، رئيس جمهور با هشدار نسبت به ميزان مهاجرت دانشگاهيان، خواستار ملغي شدن تمامي احکام و محدوديت‌هاي صادر شده عليه دانشجويان و اعضاي هيات علمي شده است.
عارف، رئيس کانون صنفي استادان دانشگاهي ايران در نامه‌اي به رييس‌جمهور از آن‌چه فشار به دانشگاهيان خوانده گلايه کرد. در بخش‌هايي از نامه محمدرضا عارف به سيدابراهيم رئيسي، وي با هشدار نسبت به ميزان مهاجرت دانشگاهيان، خواستار ملغي شدن تمامي احکام و محدوديت‌هاي صادر شده عليه دانشجويان و اعضاي هيات علمي شده است. وي در اين نامه با بيان اين‌که «دانشگاه‌هاي کشور که، تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد، پژوهش براي توليد دانش و رفع نياز‌هاي علمي کشور و توليد فنآوري‌هاي به روز براي زيست بوم نوآوري و کارآفريني بر دوش آن است، اين روز‌ها حال خوبي ندارند» مشکلات معيشتي استادان، کمبود بودجه‌هاي پژوهشي براي فعاليت‌هاي علمي، عدم امکان حضور در مجامع بين المللي به سبب افزايش قيمت ارز و ... را يادآور شده است. وي مدعي شده که مواردي از جمله «قطع يا محدود شدن حقوق استادان به دليل اظهار نظر»، «اخراج برخي از اعضاي هيأت علمي»، «بازنشسته شدن اجباري» «حذف دروس»، «جلوگيري و يا توقف ترفيع ساليانه، ارتقاء و تبديل وضعيت» در برخي از دانشگاه‌ها استفاده مي‌شود. عارف، دانشجويان را «سرمايه‌هاي انساني بي‌بديل در کشور» توصيف کرده و معتقد است که آئين‌نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي انضباطي با «تنگ نظري سختگيرانه» با «فراخواندن دانشجويان به کميته‌هاي انضباطي» يا «اخراج از خوابگاه»، «تعليق تحصيلي»، «ممنوع الورودي به محيط دانشگاه» اعمال مي‌شود. وي در اين نامه به عنوان رييس کانون صنفي استادان دانشگاهي ايران مواردي را به اين شرح از سوي اعضاي اين کانون از رييس‌جمهور خواستار شده و ابراز اميدواري کرده است که با دستور موافق رييس‌جمهور با اين مطالبات، محيط‌هاي دانشگاهي براي انجام فعاليت‌هاي خطير آن‌ها بهبود يافته و روال عادي فعاليت‌هاي علمي اين نهاد حياتي در کشور توسعه يافته و ثمربخش باشد.
1- رفع کليه تضييقات و فشار‌ها از اعضاي هيأت علمي و دانشجويان در دانشگاه‌ها


2- رفع فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها و احترام به آزادي بيان، تضارب افکار و انديشه‌هاي متنوع
3- ملغي شدن تمامي احکام و محدوديت‌هاي صادرشده عليه دانشجويان و اعضاي هيأت‌علمي
4- بازنگري در آئين‌نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي انضباطي دانشجويان با هدف رفع فشار‌هاي غيرضروري و مخرب موجود از دانشجويان و تقويت حس اميد به آينده و ميهن دوستي در آنان
عارف پيش‌تر با حضور در جمع دانشگاهيان در همين مورد گفته بود: در گروه‌هاي مرجع دانشگاهي  در 4 دهه گذشته جايگاه اعضاي هيات علمي دانشگاه همواره جايگاه مناسبي بوده است ولي به نظر مي‌رسد براي ارتقاء اين جايگاه بايد تلاش‌هاي بيشتري صورت بگيرد. اراده‌اي شکل گرفته که جامعه دانشگاهي کشور در تصميم سازي امورات جامعه کناره گذاشته شوند او با اظهار نگراني از مخدوش شدن عزت و کرامت انساني دانشگاهيان بواسطه نوع برخوردهاي صورت گرفته با آنها، تاکيد کرد: متاسفم که بايد بگويم امروز دانشگاه در جايگاه واقعي خود قرار ندارد و عزم و اراده‌اي شکل گرفته که جامعه دانشگاهي و نخبگي کشور در تصميم سازي امورات جامعه کناره گذاشته شوند.