«آرمان امروز» از روند پیگیری مسمومیت دانش‌آموزان گزارش می‌دهد:

آزمون بزرگ دولت آرمان امروز- گروه سياسي: بعد از ادامه سريال مسموميت دانش‌آموزان که در روزهاي اخيز افزايش نگران کننده‌اي پيدا کرده است و باعث شد تا رهبر انقلاب در فرماني از مسئولان بخواهد تا مسموميت دانش‌آموزان را با «جديت» دنبال کنند و عوامل اين «جنايت» را به «اشد مجازات» برسانند. در همين رابطه محسني اژه‌اي، رئيس دستگاه قضا گفت: اگر عوامل مسموميت تعدادي از دانش‌آموزان در مدارس برخي از استان‌ها شناسايي شوند، اقدام آنها، مصداق «مُفسد في‌الارض» است. در صورت شناسايي و دستگيري اين عاملان، قوه قضائيه به‌صورت ويژه و خارج از وقت به اين موضوع رسيدگي مي‌کند و تمام کساني که به هر نحو از جمله مشاور، معاون، مُسبب و شريک در اين مسائل باشند، بدون هيچ اغماضي تحت پيگرد قاطع قرار مي‌گيرند.» «مسموميت دانش‌آموزان» در کنار ساير چالش‌هاي موجود بر سر راه دولت سيزدهم به يکي از جدي‌ترين موضوعات امنيتي کشور تبديل شده است و باتوجه به گستردگي آن بايد بگوييم که مسير بازگرداندن اعتماد و امنيت به فضاي جامعه دشوار خواهد بود. حالا دولت ابراهيم رييسي که در خصوص موضوعات داخلي خارجي و اقتصادي چالش‌هاي جدي پيش روي خود دارد بايد براي شفاف شدن پشت پرده مسموميت دانش آموزان اقدامي انجام دهد تا بتواند با کشف و شناسايي عواملي که در اين حادثه حضور داشتند، آرامش را به مدارس باز گردانند. باتوجه به اينکه از دولت انتظار مي‌رود تا به نابساماني‌هاي موجود سروسامان بدهد حالا او بايد در آزمون بزرگ ديگري هم شرکت کند. در اين مورد بايد منتظر بمانيم تا ببينيم سرانجام اين کلاف سردرگم چه خواهد شد.
 
برخي بدشان نميآيد
 اين اتفاق گردن حکومت بيفتد


«سردار رمضان شريف»، سخنگوي سپاه در واکنش به مسموميت دانش‌آموزان گفت: «در جريان مشکوک مسموميت‌ دانش‌آموزان صرف نظر از ابعاد و حجم آن، يک سوال مطرح مي‌شود که چرا برخي‌ در داخل بدشان نمي‌آيد اين اتفاقات گردن حکومت بيافتد لذا اصحاب رسانه بايد فکر کنند که چرا جمعي از روشنفکران و اصحاب رسانه همگام با آمريکا و صهيونيست‌ها به نقاط قوت کشور حمله مي‌کنند.»
 
مسموميت دانشآموزان مساله ملي است
«عطا ا... مهاجراني»، وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات در رشته توييتي درباره مسموميت دانش‌آموزان نوشت: بسيارخوب! شما که مي فرموديد: زن، زندگي آزادي! چرا براي خرابکاري شرافتمندانه! از جنس شرافت خودتان به سراغ مدارس دخترانه رفتيد و دانش آموزان معصوم را در معرض مسموميت قرار داديد؟ بدون ترديد همانگونه که ملت ايران در 22 بهمن، توهم انقلاب سوم را به خاک سپرد، موج مسموميت تمام مي شود. امنيت يک موضوع و مساله ملي است. هم وظيفه دستگاه‌هاي نظامي و انتظامي و امنيتي است و هم مسئوليت همه ملت. اين نکته را در طنجه از کارگر شهرداري آموختم، پرسيدم چرا خيابان کثيف است؟ گفت تنظيف وظيفه ماست و نظافت وظيفه شهروندان. همه خانواده‌ها شايسته است نسبت به امنيت هوشيار باشند. در لندن وقتي در مترو نشسته‌ايد، بارها اين پيام را مي شنويد: «اگر بسته مشکوکي ديديد، بلا فاصله با اين شماره تماس بگيريد.» اين پيام که هر روز و شب بارها تکرار مي‌شود، تأکيدي است بر اين نکته مهم که امنيت يک مساله و امر ملي است. دانش آموزان و اولياء مدارس و همسايگان مدارس دريابند.
 
کار انگليسيها است
«مهدي چمران»، رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به موضوع حوادث رخ داده در مدارس کشور و مسموميت تعدادي از دانش آموزان در مدارس گفت: حواشي در مدارس رخ داده و عده‌اي از دانش آموزان مسموم شدند و متاسفانه هنوز ريشه آنها اعلام نشده تا نگراني به وجود آمده که متاسفانه عده‌اي در خارج کشور آن را تشديد مي‌کنند پايان پذيرد. متاسفانه در اين ميان برخي‌ها دلسوزي‌هاي تعجب برانگيزي مي‌کنند. دولت‌هايي همچون انگلستان که در جنگ جهاني 10 ميليون نفر از جمعيت ما را به دليل قحطي مصنوعي که به وجود آورده بودند، به کام مرگ کشاندند. همچنين در جنگ تحميلي نيز با دادن سلاح شيميايي به صدام فجايع بزرگي را رقم زدند به شکلي که هنوز در همين شورا افرادي هستند که آثار سلاح‌هاي شيميايي را با خود حمل مي‌کنند. در چنين شرايطي اين افراد براي دانش آموزان ما در مدارس دلسوزي مي‌کنند.
 
حتماً کساني پشت اين قضيه هستند
«محمدعلي ابطحي»، فعال اصلاح طلب در توئيتي نوشت: از ديروز بسياري از نيروهاي داخلي در مورد مسموميت فرزندانمان خط تبليغي جديدي را دنبال کرده‌اند که منکر ماجرا شوند. اين فعال سياسي اصلاح طلب در توييتر نوشت: از ديروز بسياري از نيروهاي داخلي در مورد مسموميت فرزندانمان خط تبليغي جديدي را دنبال کرده‌اند که منکر ماجرا شوند. يکي گفت هيستريک است. يکي گفت دخترها بازي‌ درآورده‌اند. يکي گفت اصلاً برويد سراغ دستگيري کساني که ماجرا را در جرايد دنبال مي‌کردند. سخنان رهبري در امروز را بايد قدر دانست. هم اصرار به پيگيري و هم اشد مجازات و هم عدم وجود عفو و هم اين‌که گفته‌اند، حتماً کساني پشت‌ اين قضيه بوده‌اند. بايد منتظر دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي باشيم که شايد رفع نگراني شود.
 
بايد با جديت بيشتري پيگيريها انجام شود
واکنش مولوي عبدالحميد به مسموميت دانش‌آموزان
«مولوي عبدالحميد» در مراسم نماز جمعه زاهدان با انتقاد از نحوه برخورد با مسئله مسمويت‌هاي سريالي دانش‌آموزان، اين مسموميت ها را مرتبط با اعتراضات ماه‌هاي اخير دانست و گفته است کسي باور نمي‌کند مسئولان از عامل اين اتفاقات بي‌خبر باشد. وي گفت: «سه ماه است صد‌ها دختر مسموم شده‌اند و قضيه به پسران هم سرايت کرده هرچند دختران بيشتر هدف قرار داده شده‌اند. اين چه جرياني است که هنوز شناسايي نشده؟ چه کسي باور مي‌کند که مسئولان، امنيتي‌ها و نظامي‌ها نمي‌دانند؟ چيز‌هاي جزئي و کوچک که اتفاق افتاده سريع شناسايي مي‌شود، آن وقت اتفاقي به اين گستردگي که دنيا را تکان داده هيچ‌کس نمي‌داند پشت ماجرا چيست . اين دختران در مدارس‌شان اعتراض کردند و حالا جرياني با مسموميت آن‌ها را هدف گرفته‌است.»
 
کار اسرائيل است
«بيژن عبدالکريمي»، فيلسوف ايراني درباره مسموميت دانش آموزان به روزنامه اعتماد گفت: «به نظر مي‌رسد ‌اين حرکات تروريستي، کار اسراييلي‌ها باشد. در واقع وارد مرحله جديدي از جنگ شده‌ايم که اين‌بار در داخل مرزهاي کشور به جريان افتاده است. فکر مي‌کنم سيستم همان خطايي که در سقوط هواپيماي اوکرايني انجام داد در ماجراي مسموميت دانش‌آموزان تکرار کرده است. قدرت سياسي بايد بپذيرد که مهم‌ترين مساله کشور درگيري با نظام سلطه است. از سوي ديگر، فشاري که امروز به دهک‌هاي متوسط و محروم وارد مي‌شود، مسائل مهم و اصلي کشور است. نبايد فشار مضاعفي به اين مردم بر سر موضوعات بي‌اهميتي مثل پوشش و... وارد شود. نبايد سر مسائل فرعي اهداف بزرگ انقلاب را قرباني کنند. کشتي انقلاب با خطرات زيادي مواجه است، بارهاي اضافي را بايد خالي کنند تا کشتي روي آب بماند. جرياناتي هستند که در پشت انقلاب پنهان شده‌اند و ضربه وارد مي‌سازند. چه خشکه‌مقدس‌ها و چه جرياناتي که فقط دلار و پول را مي‌شناسند. اساسا هر جرياني که تلاش کند شکاف را بيشتر کرده و مردم را بدبين کند در جهت خدمات به ابرقدرت‌ها عمل کرده است.»
 
«هيستريک عمومي» چگونه باعث ايجاد يا تشديد علائمي شبيه مسموميت ميشود؟
«خبرگزاري تسنيم» در واکنش به مسموميت دانش آموزان نوشت: «يکي از احتمالاتي که در مورد ماجراي مسموميت‌هاي اخير دانش‌آموزان مطرح است، ايجاد هيستريک جمعي در بين آنها است. اگر چه هنوز عامل اصلي مسموميت‌ها مشخص نيست اما در بيانيه اخير وزارت کشور تأکيد شد که «از همان لحظات نخست، دستگا‌ه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي، نهايت تلاش خود را براي کشف ابعاد اين ماجرا و شناسايي عوامل مؤثر در اين حوادث به‌کار گرفته‌اند که به‌محض نتايج قطعي، مراتب در اختيار افکار عمومي قرار خواهد گرفت». اما در کنار احتمال مسموميت دانش‌آموزان به واسطه يک عامل بيروني، اين احتمال هم مطرح است که خود اضطراب ناشي از انتشار گسترده اخبار مربوط به مسموميت‌ها و دامن زدن شديد به اين مسئله از سوي رسانه‌هاي معاند و برخي شبکه‌هاي اجتماعي باعث ايجاد نوعي «هيستريک عمومي» شده باشد و برخي از دانش‌آموزان به واسطه بار شديد روحي و رواني ناشي از اين فضاي مسموم تبليغاتي، دچار بروز برخي علائم شده باشند يا با کوچک‌ترين بهانه طبيعي و روزمره نيز احساس برخي علائم مسموميت در آنها بروز کند.»