آبان ۱۴۰۲ منتظر «امید» و «رؤیا» و جوجه‌هایشان باشید

در رابطه با مهاجرت دو درنای «امید» و «رؤیا» عطاءالله کاویان، مدیر کل محیط‌زیست مازندران به «جوان» می‌گوید: «پس از جلسات متعدد کارشناسی در سطح استان و همچنین در سازمان حفاظت محیط‌زیست، اقدامات اولیه برای ارتباط با مرکز بین‌المللی انجام شد و در نهایت همه مسائل و تمهیدات لازم دیده شد و موافقت انتقال درنای پرورشی از بلژیک صورت گرفت. تا اینکه در نهایت این پرنده در تاریخ ۶ بهمن وارد ایران شد.» او ادامه می‌دهد: «درنای «رؤیا» بالافاصله به تالاب بین‌المللی فریدونکنار در استان مازندران آورده شد و در سازه‌ای که از قبل به عنوان نگهداری موقت ساخته شده‌بود، قرار گرفت. در واقع این سازه با توجه به پروتکل‌های اعلامی از سوی مرکز نگهداری‌اش آماده شده‌بود و محل، شرایط و ابعادش به گونه‌ای تنظیم شد که بتواند درنای امید که در حالت عادی مشغول زمستان‌گذرانی و تغذیه است، او را ببیند و به سمتش بیاید.»
کاویان اظهار می‌دارد: «بعد از پنج روز از آمدن «رؤیا» به تالاب دیدیم که ارتباط خیلی خوبی بین این دو پرنده برقرار شده‌است، بنابراین در سازه موقت را باز کردیم و «رؤیا» در وسط تالاب قرار گرفت و در همان روز معارفه ارتباط خوبی بین دو درنا برقرار شد. از آن زمان تا ۱۴ اسفند به مدت ۳۴ روز، درنای رؤیا هم به همراه درنای امید در سطح تالاب فریدونکنار مشغول زمستان‌گذرانی، تغذیه، اقامت و پرواز‌های مقطعی در سطح تالاب شدند و در نهایت روز یک‌شنبه مهاجرت این دو پرنده به سمت سیبری انجام شد.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا ردیاب برای پیگیری وضعیت درنای «رؤیا» روی این پرنده نصب شده‌است، می‌گوید: «با توجه به اینکه مرکز بلژیکی برای به حداقل رساندن هرگونه تداخلات انسانی با پرنده هیچ ردیابی را روی درنای «رؤیا» نصب نکرد و همچنین به ما نیز اجازه این کار را نداد، هیچ نوع ردیابی روی درنای وارداتی نصب نشد تا همه چیز کاملاً طبیعی و سازگاری آن فراهم باشد.»
کاویان درباره آینده درنا‌های «امید» و «رؤیا» می‌گوید: «انتظار داریم مهاجرت به طور کامل انجام شود و مسیر پروازی که از سمت تالاب میانکاله شروع شده و در نهایت به روسیه و در شمال آن در منطقه سیبری می‌رود، به خوبی طی شود. این مسیر حدوداً ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است و اگر درنای رؤیا هم به همراه درنای امید برسد، انتظار داریم اول آبان ۱۴۰۲ شاهد بازگشت این دو پرنده و احیاناً به همراه جوجه‌هایشان در منطقه تالاب فریدونکنار باشیم که این خواسته قلبی ما و سازمان حفاظت محیط‌زیست است.»


او درباره نحوه رصد وضعیت مهاجرت دو پرنده «امید» و «رؤیا» تصریح می‌کند: «اطلاع‌رسانی با کشور آذربایجان، قزاقستان و روسیه انجام شده تا از وضعیت پرواز دو پرنده اطلاع داشته باشیم و در نهایت مسیر پایان پرواز به سیبری محقق شود.»
مدیر کل محیط‌زیست مازندران می‌گوید: «ممکن است درنا‌ها در طول مسیر پروازی توقفی در تالاب‌های طول مسیر داشته باشند، به همین دلیل از روز یک‌شنبه از همه طبیعت‌دوستان درخواست کردیم از نزدیک‌شدن به پرنده‌ها به قصد تصویربرداری و عکسبرداری خودداری کنند و اگر این دو پرنده را دیدند، بلافاصله به محیط‌بانی منطقه ورود درنا‌ها را اطلاع‌رسانی کنند تا تکمیل برنامه مهاجرت در طول مسیر رصد و پایش دقیق از وضعیت پروازی دو پرنده صورت بگیرد.»
به گزارش «جوان» درنای سیبری پرنده‌ای در خطر انقراض است. این پرنده با ظاهری خاص، قدی حدود ۵/۱ متر دارد و فاصله دو بالش از یکدیگر بیش از ۲ متر است. درنا پا‌های بلند سرخ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمزرنگ آن نشسته‌است. تک‌پرنده درنای امید هر ساله فریدونکنار را به قصد زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کند که ۱۵ سال است به تنهایی مهاجرت کرده و گونه رو به انقراض بوده‌است.
یکی از خصوصیات درنا‌ها نوع همسرگزینی‌شان است که به‌صورت تک‌همسری است؛ یعنی اگر اتفاقی برای جفت آن‌ها بیفتد به‌سختی دوباره امکان جفت‌یابی برایشان مهیا می‌شود. به همین دلیل درنای «امید» سال‌ها تنها مانده‌بود. البته در این زمینه تلاش‌هایی در سازمان‌های محیط‌زیست کشور‌ها برای جفت‌یابی «امید» با درنا‌های موجود در شرایط اسارت انجام شد تا بتوانند جمعیت او را دوباره احیا کنند، اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود. در نهایت درنای بلژیکی که در ایران «رؤیا» نام گرفته‌است با «امید» ارتباط برقرار کرد و همسفر این پرنده خاص به سیبری شد. امیدواریم که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده مدیر کل محیط‌زیست مازندران در آبان سال آینده، شاهد بازگشت «امید» و «درنا» به همراه جوجه‌هایشان به تالاب فریدونکنار باشیم.