فرصت قطر برای تجار ایرانی


گروه صنعت و تجارت: یکی از کشورها در منطقه و در میان کشورهای همسایه که ظرفیت های مناسبی برای تجارت با ایران دارد قطر است. قطری که طی سال های اخیر روابط سیاسی خوبی با ایران برقرار کرده است. به گزارش «تجارت»، روابط سیاسی ایران با قطر همواره دوستانه بوده است اما بازتاب آن در روابط اقتصادی دو کشور در حد روابط سیاسی نیست. بر اساس آمارهای رسمی به ‌طور دقیق آمار تجاری نشان می‌دهد که در سال‌۱۴۰۰ صادرات ایران به قطر ۱۳۳‌میلیون دلار بوده است که از این میزان ۸۸‌میلیون دلار از بوشهر و مابقی از بندر نیر انجام گرفته است. در چهارماهه نخست امسال ۴۰‌میلیون دلار کالا از ایران به قطر رفته است که باز ‌سهم بوشهر از این میزان ۲۶‌میلیون دلار و مابقی از دیگر بنادر و پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی بوده است، اما اوج روابط دو کشور در سال‌۹۸ بود که صادرات ایران به رقم ۲۳۴‌میلیون دلار رسید. به هر حال روند روابط اقتصادی دو کشور در مسیر بهبود است و انتظار می‌رود که حجم مبادلات دو کشور در سال‌جاری به یک‌‌میلیارد دلار و طی ۲سال‌آینده به ۲‌میلیارد دلار برسد. اصل صادرات ایران به قطر مواد غذایی است. این کالاها شامل میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فصلی هستند که حجم آنها با تغییر فصل متغیر است. همچنین تره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار و غذاهای سردخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران در بازار قطر مشتری دارند. روزانه ۸۰ کانتینر از این محصولات به قطر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. همچنین مواد معدنی و ساختمانی ایران در قطر بازار دارد. کالاهایی مانند گچ، سنگ‌نمای ساختمان و ماسه نیز کالاهایی هستند که از بوشهر یا عسلویه به قطر صادر می‌شوند.

تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم
اما روز گذشته برگزاری همایش تجاری ایران و قطر با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی به فرصتی برای آسیب شناسی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تبدیل شد. حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با وجود رشد تجارت مشترک میان ایران و قطر در ماه‌های گذشته همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب در تجارت مشترک فاصله زیادی داریم. نگاهی به روابط دو کشور در تمام سال‌ها و دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که ما از نظر سیاسی روابطی استراتژیک و گسترده با قطر داشته‌ایم و این روند همواره ادامه داشته است. با این وجود اما از نظر اقتصادی همچنان مشکلات به جای خود باقی هستند. وی با مثبت ارزیابی کردن حضور هیات قطری در تهران و مذاکرات فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر بیان کرد: همین مذاکرات باعث شده در ۱۱ ماهه سال جاری تجارت مشترک میان دو کشور ۲۲ درصد افزایش پیدا کند اما با این وجود هنوز ظرفیت‌های قابل توجهی باقی مانده که به آنها پرداخته نشده است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ایران از نظر جغرافیایی و جمعیتی دارای ظرفیت بالقوه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است همچنین ارتباطاتی که ما اخیرا با اتحادیه‌هایی همچون اوراسیا داشتیم نیز نشان می‌دهد که ظرفیت ما برای توسعه روابط بسیار بالاست در کنار آن و در حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی، صنایع دستی و همچنین خدمات فنی و مهندسی توان خوبی برای توسعه تجارت با قطر دارد. سلاح‌ورزی با بیان این‌که توسعه همکاری‌ها منوط به کاهش مشکلات دو طرفه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی مانند روابط بانکی و مبادلات پولی، هزینه بالای حمل و نقل دریایی در قطر و همچنین دشواری مجوز اقامت برای تجار ایرانی همچنان گلایه‌ها و مشکلاتی وجود دارد که در صورت پرداختن به آنها و کنار رفتنشان می‌توان انتظار داشت که سطح همکاری‌های دو جانبه به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
همچنین در این نشست سید مهدی نیازی - قائم مقام وزیر صمت - نیز یکی از حاضران بود و در جریان صحبت‌های خود تاکید کرد که دولت و وزارت صمت ایران به شکل جدی بر توسعه همکاری‌ها با قطر تاکید دارد و با حمایت از بخش خصوصی و پشتیبانی از آنها به دنبال آن است که در یک مدت زمانی چهار ساله حجم تجارت مشترک میان دو کشور را به حدود سه میلیارد دلار برساند.

تسهیل شرایط برای توسعه تجارت با قطر
همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت در این همایش عنوان کرد مقدمات همکاری‌های مشترک میان فعالان قطری و ایرانی برای حضور در اقتصاد ایران فراهم شده و می‌توان انتظار داشت که از سرمایه آنها برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود. علیرضا پیمان پاک اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در ماه‌های گذشته دولت سیزدهم بارها و بارها بر روی آنها تاکید کرده لزوم توسعه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است. در این چارچوب قطر نیز با توجه به ظرفیت‌های بالایی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی تجارت ما شناخته شود. وی با اشاره به اقداماتی که در دولت سیزدهم برای توسعه همکاری با قطر انجام شده توضیح داد: در ماه‌های گذشته دیدارهای مختلفی در سطوح مختلف از سران کشورها تا مقام‌های اقتصادی و هیات‌های تجاری میان ایران و قطر انجام شده و ما نیز در ایران گام‌هایی را برای توسعه همکاری‌های مشترک برداشته‌ایم. رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: برگزاری نمایشگاه اختصاصی، اعزام رایزن بازرگانی، ایجاد مرکز تجاری و همچنین اعزام هیات‌های تجاری و قطر تنها بخشی از اقدامات انجام شده در ماه‌های گذشته بوده و امروز نیز میزبان یک هیات تجاری و سرمایه‌ گذاری از قطر هستیم. پیمان پاک درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نشست امروز توضیح داد: امروز بیش از ۱۰۰ فعال اقتصادی ایرانی مذاکرات خود با طرف‌های قطری را پیگیری می‌کنند و به دنبال آن هستیم تا با عقد قراردادهای مختلف از توسعه واردات و صادرات مشترک گرفته تا جذب سرمایه‌ گذار برای زیرساخت‌ها و همچنین تولید مشترک محصولات و عرضه آنها در بازارهای صادراتی را در دستور کار قرار دهیم. وی ادامه داد: تلاش ما این است که در مذاکرات امروز در حوزه‌هایی که پیش از آن محدودیت‌هایی داشتیم نیز اقدامات لازم انجام شود. حمل و نقل دریایی، بیمه محصولات تجاری، مباحث بانکی و حوزه‌هایی مانند امنیت غذایی گام‌های لازم را برداریم. در حال حاضر حجم تجارت مشترک میان دو کشور بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که می‌توانیم با این اقدامات میزان آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم. رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه جغرافیایی ایران، قطری‌ها به دنبال آن هستند که از ظرفیت ایران در حوزه‌هایی مانند هاب غذایی منطقه به خصوص در حوزه غلات استفاده کنند. با توجه به گرایش دو طرف برای توسعه همکاری‌ها می‌توان انتظار داشت که به زودی آمارهای جدید از عملکرد اقتصادی مشترک دو کشور منتشر شود.