خِرد، آرامش و شادي مي‌آفريند

هر جا تدبير مناسبي به كار گرفته شود  نتايج آن همه كشور را بهره‌مند مي‌سازد
براساس گفته بزرگان، خرد، آرامش و شادي مي‌آفريند و تدبير، آينده را تضمين مي‌كند. در فضاي غبارآلود فعلي و هياهوهاي «درست و نادرست»، تعاريف «بجا و نابجا» و به خاطر حجم بالاي گرفتاري‌ها، فشارها و مشكلاتي كه بر گرده‌هاي مردم سنگيني مي‌كند، لازم است تدابيري به كار گرفته شود تا بخشي از مشكلات كشور كاهش پيدا كند و طنين اخبار اميدبخش در فضاي عمومي جامعه بيشتر شود. مشكلاتي برآمده از ضعف مديريت و بالاتر از آن ضعف‌هاي عديده‌اي كه در بيان، توضيح و تشريح دستاوردها و كارهاي به‌سامان رسيده‌اي وجود دارند. اما تدابير و كارهايي كه شايد اميدي ايجاد كنند و رمقي به اين ملت برسانند و غبارها را كنار بزنند، متاسفانه يا ديده نمي‌شوند يا اينكه اقدامات رسانه‌اي‌شان به گونه‌اي است كه اغلب منتج به نتيجه مثبت نمي‌شود.
همان‌طور كه در يادداشت قبلي هم اشاره كردم، هر از گاهي به دليل وظايفي كه نسبت به ايران عزيز، انقلاب اسلامي و امام شهيدان احساس مي‌كنم و به دليل مسووليتي كه نسبت به نظام جمهوري اسلامي كه در عين انتقاد و اعتراض به آن اعتقاد دارم، گاهي با ذره‌بين به دنبال اقدامات، تدابير و اخبار مثبت مي‌گردم تا در كنار پمپاژ اخبار منفي كه در سطح جهان عليه كشور، ملت و حكومت ايران صورت مي‌گيرد، موارد و نكته‌هاي مثبت را احصا كرده به آنها بپردازم. در ادامه هم مسوولاني كه منشا انجام اين اعمال مثبت هستند را تشويق كنم. باشد كه متوليان متوجه اهميت فعاليت‌هاي رسانه‌اي شوند، از افراد متخصص، انديشمند و با تجربه استفاده كنند تا نهايتا مردم از نتايج شيرين اين اقدامات مدبرانه بهره‌مند شوند و اما رخدادهاي شادي‌بخش اخير: 
1) يكي از رفتارهاي نامناسبي كه طي ماه‌هاي اخير مشكلات عديده‌اي را ايجاد كرده، نحوه برخورد و اساسا اصل برخورد با آقاي علي دايي بود. خوشبختانه طي 20 روز گذشته با دستور مقامات ارشد نظام، اين رفتار سوء اصلاح و پاسپورت علي دايي عزيز به او بازگردانده شد. در ادامه فشارها از دوش اين قهرمان ملي ايرانيان برداشته شد و با سفر علي دايي به اجلاس جهاني فيفا براي انتخاب بهترين‌هاي جهان فوتبال، تصوير درخشاني از يك ايراني ارايه شد. حضور با شخصيت و قدرتمندانه دايي در پاريس به عنوان نماد ايران و ايراني، يك قهرمان و پهلوان و مهم‌تر از همه دفاع او از نام خليج هميشگي فارس و هويت ايران، نشان داد هر جا تدبير مناسبي به كار گرفته شود، نتايج آن همه كشور را بهره‌مند مي‌سازد و شادي مي‌آفريند. لذا وظيفه خودم مي‌دانم تا از همه كساني كه اين راه درست را پيگيري كرده و به اجراي آن اقدام كردند، تشكر كنم.
2) تداوم آزادي زندانيان با نظر موافق رهبر معظم انقلاب و تدابير درست قوه قضاييه، بسيار عاقلانه و درست بود. براساس گزارش‌هايي كه از زندان‌هاي سراسر كشور ارايه مي‌شود، بسياري از زندان‌ها خلوت شده‌اند و  از حجم زنداني‌ها تا حد زيادي كاسته شده است. درحالي كه پيش از اين و در ساعات ملاقات زندانيان بسياري از خانواده‌ها با نگراني و با بي‌قراري در مقابل زندان‌ها موج مي‌زدند و رو به آسمان آرزوي آزادي فرزندان و عزيزان در بند خود را داشتند. همين امر عامل ناآرامي و تنش و نارضايتي براي مردم شده بود. اما همان‌گونه كه خرد شادي مي‌آفريند، تدابير درست مسوولان نيز باعث آرامش ملت شد. بسياري از فرزندان به آغوش خانواده‌هاي‌شان بازگشتند و فرياد شادي و سرور كوچه‌ها و شهرها را در بر گرفت. مردم شاد شدند و با خاطر اين شادي ممنون دستگاه قضايي و مقام معظم رهبري و ديگر مسوولان شدند.
3) تمهيد مقدمات براي اعلام عفو عمومي، سومين خبر اميدبخش روزهاي اخير است. موضوعي كه خبر آن توسط رياست محترم جمهور در راهپيمايي 22بهمن ماه عنوان شد. اميدوارم اين عفو عمومي هرچه سريع‌تر و با يك دقت و جديت مناسب‌تر پيگيري و اعلام شود. همچنين مكانيسم آن به درستي تعريف شود تا همه ايرانيان داخل و خارج كشور در يك عفو عمومي معضلات، پرونده‌ها و مشكلات‌شان حل شود. نبايد فراموش كرد، حضور پررنگ مردم در 22بهمن اوج وفاداري ملت به نظام جمهوري اسلامي و امام بزرگ است. تعهد نسبت به دفاع از اصل نظام جمهوري اسلامي، زيباترين تصويري بود كه در اين ايام ارايه شد.


 4) در كنار اين كارهاي بزرگ و مدبرانه، اقدامات مناسبي هم در سطح خرد انجام مي‌شود كه نبايد از آنها غافل شد. متني كه رييس دادسراي رسانه درباره رفع توقيف از روزنامه سازندگي ارايه كرد، متن فوق‌العاده زيبا و اميدوار‌كننده‌اي براي اهالي رسانه و فرهيختگان و مخاطبان بود. اساسا بايد ديد چرا يك روزنامه به دليل تيتري در مورد گراني گوشت توقيف مي‌شود؟ بايد از قوه قضاييه تشكر ويژه‌اي كرد، چراكه بخش مهمي از اين اقدامات اميدواركننده و خوشحال‌كننده و آرامش‌بخش در كشور، مرهون تدابير قوه قضاييه است. توقيف كردن روزنامه‌اي با تعداد زيادي پرسنل و كارمند، خواننده و مخاطب و... هيچ معنا و مفهوم و البته سودي ندارد. راهكار معقول‌تر آن است متوليان روزنامه در صورت بروز ابهام‌ها، دعوت شوند، تذكري داده شود، صحبت و مذاكره شود تا درنهايت از دل گفت‌وگو راهي به سمت سعادت پيدا شود. نبايد فراموش كرد، تعطيل كردن روزنامه، كشتن يك رسانه است و اجحاف به خوانندگاني كه عادت كرده‌اند، روزنامه و رسانه مورد بحث را مطالعه كنند. به خاطر اين تدبير لازم است هم از قوه قضاييه تشكر كنم و هم به دوستان فعال در روزنامه سازندگي تبريك بگويم.
5) حجم بالايي از شكايت‌هاي رسانه‌اي، طي ماه‌هاي اخير مربوط به شكايات قرارگاه ثارالله از رسانه‌ها بود. يكي از اقدامات مناسب (كه احتمالا نتيجه ارزيابي‌ها، بررسي‌ها و شايد تذكرات مسوولان رده بالا است) اين است كه بسياري از شكايات كاهش پيدا كرده و به صفر رسيده است. اين هم نكته خوبي است و نشان مي‌دهد يك نهاد يا ساختار مديريتي، بعد از مدتي اقدامات و تصميمات خود را بررسي كرده و پس از جمع‌بندي در صورتي كه متوجه شود تداوم اين نوع اقدامات جز ضرر فايده‌اي ندارد، آنها را اصلاح مي‌كند. اين هم خبر اميدوار‌كننده‌اي است و بايد به خاطر اين تدبير به مسوولان قرارگاه ثارالله تبريك گفت.
6) همان‌طور كه در يادداشت‌هاي قبلي سفرهاي استاني آقاي ابراهيم رييسي را مثبت ارزيابي كرده و از آنها دفاع كرده‌ام، اين‌بار و در ادامه تشريح حركت‌هاي مثبت، سفر ايشان به استان بوشهر را خوشحال‌كننده و منشا خير و اميد مي‌دانم. سفري كه در جريان آن قرار است مشكل آب شرب اين استان كه مردمش سال‌ها ناچار بودند با دبه و تانكر آب مورد نياز خود را تامين كنند، با تامين آب شرب بهداشتي و تميز حل شود. در كنار اين موضوع، منبع آب و سدي كه براي درياچه اروميه توسط رييس‌جمهور افتتاح شد، اقدامي بسيار مثبت است. درياچه اروميه كه مانند زخمي در دل منطقه شمالي كشور يعني مناطق آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي نمايان شده بود با اين تدبير به سمت بهبود و پر آب شدن گام بر مي‌دارد. البته اين پروژه‌ها، پروژه‌هايي است كه طي سال‌هاي متمادي دنبال شده و لازم است از دولت‌هاي قبلي هم قدرداني شود.
7) سفر آقاي گروسي و نحوه برخورد او و برخورد مديران ايراني با پرونده هسته‌اي در تمام محافل داخلي و خارجي مثبت ارزيابي شده است. آثار اين سفر هم در بازار ارز و هم در ساير بازارها قابل مشاهده است و باعث اميدواري نسبت به چشم‌انداز آينده است. اميدوارم به دنبال اين سفر ايران بتواند به تعامل مثبتي با اروپايي‌ها صورت دهد، ضمن اينكه انجام مذاكرات مستقيم با امريكا هم در دستور كار قرار بگيرد. نشانه‌هاي اين تعامل مثبت در جريان سفر اميرعبداللهيان به كنفرانس حقوق بشر به عينه نمايان شده است. اميدواريم اين اخبار مثبت تداوم داشته باشد و باعث كاهش مشكلات مردمي شود كه اين ‌ايام به اخبار خوش بيشتر از هر چيز ديگري نياز دارند. تا باشد از اين اخبار مثبت كه گرهي از هزار توي مشكلات باز كند و لبخندي به لب‌ها و اميدي در دل‌ها ثبت كند.