ابهام مطلق درباره سرنوشت برجام


گروه سیاسی: بعد از سفر رافائل گروسی به تهران، فضایی از آؤامش بر تنش‌های چند ماه گذشته پیرامون پرونده هسته‌ای ایران حاکم شده است. تمامی شواهد از این امر حکایت دارند که در نشست اخیر شورای حکام آژانس، قطعنامه‌ای ضدایرانی صادر نخوهد شد. به نظر می‌رسد روند در مسیر حل گره تعلیق قرار گرفته و طی هفته‌های آتی احتمالا شاهد تنش‌زدایی بیشتری در حوزه پرونده هسته‌ای ایران خواهیم بود.
به گزارش تجارت، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر بر دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درجمع خبرنگاران در واشنگتن درباره توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ما از نزدیک با همتایان اروپایی خود از جمله انگلیس فرانسه و آلمان در خصوص برنامه هسته ای ایران همکاری می کنیم.
وی تصریح کرد که ما همچنین از تلاش های آژانس بین المللی اتمی برای حل تمام مسایل پادمانی و اعمال تدابیر راستی‌آزمایی و نظارتی موثر در تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می کنیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از تهران می خواهیم که کاملا به تعهدات قانونی خود تحت پادمان های آژانس عمل کند.معتقدیم بیانیه مشترک آژانس و ایران اهمیت داشت. آنچه بیشتر اهمیت دارد عمل به این بیانیه است.
وی با بیان اینکه به تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد کامل داریم، گفت: ما ایران را بر اساس اعمال آن قضاوت می‌کنیم، و نه کمتر از آن و همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار دارد، ما نیز انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه مشترک عمل کند.



سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران ان را تهدیدی برای منافع آمریکا، منطقه و جهان خواند و در عین حال گفت: ما همچنان معتقدیم که تنها از طریق دیپلماسی می توانیم به چالش های نشات گرفته از برنامه هسته ای ایران رسیدگی کنیم.
وی از دیپلماسی به عنوان نخستین گزینه یاد کرد اما ادعا کرد که آخرین گزینه نخواهد بود. ند پرایس در ادامه ادعاهایش افزود: تمرکز ما همچنان بر دیپلماسی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران است اما هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم.
پرایس درباره پهلو گرفتن ناوهای ایران در برزیل نیز گفت: برزیل یک شریک دموکراتیک برای آمریکا است و هیچ یک از شرکای دموکراتیک ما علاقه ای به پهلو گرفتن کشتی های ایرانی در این بخش از جهان ندارند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: ما می خواهیم که برای ارسال پیام درست با شرکای برزیلی خود همکاری کنیم مبنی بر اینکه ایران و سایر کشورهایی که منافع جمعی ما را تهدید می کنند، در این منطقه جایی ندارند. معتقدیم با توجه به پیامی که کشتی های جنگی ارسال می کنند، جایی در این منطقه ندارند.
پرایس با بیان اینکه برزیل از تحریم های آمریکا علیه ایران آگاه است، گفت با برزیل برای انجام موثرین اقدام به منظور مقابله با تهدید و چالشی که ایران ایجاد می کند، همکاری می کنیم .
در سطحی دیگر، نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه هنوز هیچ تحرکی در ادامه احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت تروئیکای اروپایی و آمریکا آماده اتخاذ تصمیم برای بازگشت به برجام نیستند. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد سه‌شنبه سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران را بسیار سازنده توصیف کرد.
اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری «تاس»، گفت: «سفر گروسی به تهران در پایان هفته گذشته کاملا سازنده بود. مدیرکل آژانس اتمی با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتر در تاسیسات هسته‌ای ایران مشخص شده است که هنوز نهایی نشده است». وی درباره این سفر توضیح داد: «بیانیه‌ای از طرف ایران در مورد آمادگی این کشور برای همکاری با دبیرخانه آژانس اتمی در مورد ذرات اورانیوم اعلام نشده که چندین سال پیش در سه مکان در ایران کشف شده بود، منتشر گردید».
این دیپلمات روس در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، اظهار داشت: «در مورد از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام اما هیچ تحرکی وجود ندارد. ایران و همچنین روسیه و چین آماده نهایی‌کردن تصمیمی برای بازگشت به پارامترهای اصلی توافق هسته‌ای هستند که تقریباً توافق کاملی بر سر آن وجود دارد. از طرف تروئیکای اروپایی و ایالات متحده هنوز چنین آمادگی وجود ندارد».
به نوشته تاس، اولیانوف با بیان اینکه قطعنامه‌های سال گذشته شورای حکام آژانس اتمی در مورد ایران پیامدهای بسیار منفی داشت، اضافه کرد: «ما در این‌باره هشدار داده بودیم... [این قطعنامه‌ها] به کاهش قابل توجه توانایی آژانس برای انجام بازرسی و نظارت در خاک ایران منجر شد. می‌خواهم امیدوار باشم که کشورهای غربی درس‌های مناسبی از این موضوع گرفته باشند و در نشست کنونی از چنین اقدامات مخربی خودداری کنند».