اعتماد به خودش هم دروغ می‌گوید!

بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته که به نظرش مسمومیت‌های دانش‌آموزان کار اسرائیل است و بعد هم گفته که به نظرش، سقوط هواپیمای اوکراینی هم حاصل شکست در جنگ الکترونیک بوده و نتیجه رفتار بچه‌های ایران نبوده است و حالا ایران نباید مجدد همان اشتباه را تکرار کند و ماجرا را تقصیر ایرانی‌ها بیندازد. نکته، اما این است که روزنامه اعتماد برای چنین مضمونی که ذکر آن رفت، تیتر زده «اشتباه هواپیمای اوکراینی را تکرار نکنیم».
عبدالکریمی ابتدا با اذعان به اینکه «در جایگاهی نیستم که اطلاعات امنیتی خاصی داشته باشم» می‌گوید: «با توجه به شواهد و قرائن و عدم واکنش نیرو‌های اطلاعاتی ایران، مشخص است که این رخداد از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است و یک معادله جدی است. با توجه به اینکه در تمام کوچه و پس‌کوچه‌های ایران دوربین وجود دارد، اما هنوز، افراد مهاجم دیده یا دستگیر نشده‌اند. به نظر می‌رسد این حرکات تروریستی، کار اسرائیلی‌ها باشد. در واقع وارد مرحله جدیدی از جنگ شده‌ایم که این‌بار در داخل مرز‌های کشور به جریان افتاده است.»
و بعد در مورد هواپیمای اوکراینی می‌گوید: «من از قدرت سیاسی کشور صراحتاً می‌خواهم اشتباهاتی را که درخصوص هواپیمای اوکراینی مرتکب شدند دوباره تکرار نکنند. سقوط هواپیمای اوکراینی نتیجه رفتار بچه‌های ایران نبود، بلکه حاصل شکست ما در جنگ سایبری بود. قدرت سیاسی، اما به خاطر غرورش و به خاطر اینکه نمی‌خواست شکست را در عرصه سایبری بپذیرد به شکست سنگین‌تری تن داد. یعنی سقوط هواپیمای اوکراینی به گردن نیرو‌های داخلی انداخته شد و به یک حربه علیه منافع ملی ما بدل شد. در صورتی که اگر قدرت سیاسی در روز نخست واقعیت را مطرح و در عرصه رسانه‌ای درست‌تر عمل می‌کرد، امروز هم کشور با بحران‌های کمتری مواجه می‌شد. قدرت سیاسی باید بداند که میدان نبرد امروز وارد مراحل دیگری شده است.»
چنین سخنانی تبرئه نیرو‌های ایرانی از هر گونه قصور و تقصیر، چه در ماجرای مسمومیت‌های اخیر و چه در جریان واژگونی هواپیمای اوکراینی است و از آنجایی که چنین رویکردی دلخواه روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نبوده، تلاش کرده در تیتر، چنین رویکردی را پنهان کند و حتی با توجه به مواضع قبلی اعتماد، تیتر به نحوی زده شود که القا کند مسمومیت‌ها هم کار خود بچه‌های ایران است، چنانکه هواپیمای اوکراینی کار بچه‌های ایران بود!


آیا این رویکرد و این تیتر دروغ نیست؟ البته دروغ است، و بد به حال آن رسانه که شعار جریان آزاد اطلاعات بدهد، اما ابایی از دروغگویی به این روشنی نداشته باشد. کینه اعتماد از کجاست که با دروغگویی حتی به خودش هم مشکلی ندارد؟!
جالب آنکه اعتماد اصرار دارد خط دیگری به این فرد بدهد و باز به دروغ از جانب مردم می‌پرسد: «مردم، اما درخصوص ریشه بحران مسمومیت دانش‌آموزان فکر می‌کنند که برخی طیف‌های تندرو و متعصب در این رخداد‌ها دست دارند. طرفداران این ایده به تاریخ مقابله با مدرسه رشدیه در قرون قبلی اشاره می‌کنند و می‌گویند ممکن است پای این طیف‌ها در میان باشد؟» و عبدالکریمی با صراحت جواب می‌دهد که «نه نه نه. این آدرس اشتباه دادن است. در جمهوری اسلامی که رشد بیش از ۶۰ درصدی در تحصیلات زنان داشته و من به عنوان استاد دانشگاه همواره از بالا بودن آمار دختران دانشجو شور و شعف دارم، امکان ندارد که یک چنین رویکردی وجود داشته باشد.»