افتتاح کلان بیمارستان هوشمند در اوج تحریم‌ها و تهدید‌ها

کلان بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج) به مناسبت نیمه شعبان و میلاد با سعادت امام عصر (عج) با حضور رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد. این بیمارستان به عنوان بزرگ‌ترین طرح نظام سلامت در قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با امکانات کم‌نظیر و در تراز جهانی از جمله ۵۲۲تخت بستری، ۲۰۴تخت ویژه، ۱۱۰تخت اورژانس، ۴۲تخت اتاق عمل و تجهیزات به‌روز در ۱۸طبقه و با متراژ ۱۰۸هزارو۱۵۷ مترمربع می‌تواند نقش مهمی در ارائه خدمت به مردم ایفا کند.
کلان بیمارستان «حضرت مهدی (عج)» طرحی در تراز و استاندارد‌های جهانی با مشارکت خیرین، دولت و بخش خصوصی است که ساخت آن در ۲۳ آبان سال۱۳۹۰ به عنوان یک مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی در محوطه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) آغاز شد. از ابتدای سال ۱۴۰۱، تقریباً ۹۰درصد فضای فیزیکی تکمیل شده و با تلاش شبانه‌روزی نصب و راه‌اندازی تجهیزات بیمارستانی و پذیرش بیمار شروع شد و اکنون طبقه اول اورژانس با ۱۱۰تخت بستری و نصب تجهیزات سرمایه‌ای مانند ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن و رادیولوژی پذیرای بیمار است.
ارائه خدمت با استاندارد‌های جهانی
به گفته مهدی ناطقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران این کلان بیمارستان در راستای ارائه خدمات در تراز استاندارد‌های جهانی با مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از نظر تعداد تخت ویژه و اتاق عمل در یک بیمارستان شامل ۵۲۱تخت بستری عادی، ۲۰۴تخت بستری ویژه، ۲۷تخت آنژیو، ۱۰۲تخت بستری حاد و اورژانس و ۳۰تخت بستری روزانه جراحی سرپایی برای ارائه خدمت طراحی شده است، همچنین در این مجموعه، امکانات پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه، مرکز تصویربرداری و پزشکی هسته‌ای به ارائه خدمت به بیماران خواهد پرداخت.


از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به بخش‌های آموزشی و سالن آمفی تئاتر در مساحت ۴ هزارو۲۰۰ مترمربع، بخش‌های اداری و پشتیبانی شامل رستوران، پاویون، پارکینگ، انبار دارو، آشپزخانه، مرکز گاز‌های طبی، رختکن مرکزی، رستوران و پارکینگ با مساحت ۴ هزارو۴۷۵متر مربع اشاره کرد.
راه‌اندازی ۷۰ درصدی تجهیزات
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: «تخت‌های طبقه۱۳ از سه ماه پیش مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به طور کامل راه‌اندازی شد. تخت‌های طبقه۱۲ نیز به تازگی توسط همکاران جراح و اورولوژیست مورد استفاده قرار گرفته است. به این ترتیب اکنون ۱۷۴تخت بستری به طور کامل فعال شده و ۲۵تخت اورژانس نیز در حال فعالیت است.»
در شش ماهه نخست۱۴۰۲، همه تخت‌های بستری فعال خواهند شد که این مهم در گرو جذب نیروی انسانی کافی است که این نیرو‌ها شامل پزشک، پرستار، کمک‌بهیار و نیروی خدماتی، پشتیبانی و اداری هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: «تا امروز بیش از ۷۰درصد تجهیزات مورد نیاز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری بنیاد علوی و خیرین تهیه شده است، اما همچنان حدود ۳۰درصد تجهیزات نیاز به تأمین اعتبار و همکاری وزارت بهداشت برای خرید و راه‌اندازی دارد.»
فرصتی برای گسترش گردشگری سلامت
ناطقی همچنین با اشاره به گردشگری سلامت افزود: «در سالیان اخیر یکی از فرصت‌ها و چالش‌های نظام سلامت، مراجعه بیماران کشور‌های همسایه به ایران برای دریافت خدمات نوین و پیشرفته پزشکی بوده است، اما نبود سازوکاری مشخص و نظام‌مند، برای ارائه خدمات پزشکی به بیماران منطقه، منجر به فراهم آمدن بستری برای سودجویی برخی افراد و مؤسسات خصوصی شده است.» افتتاح بیمارستان حضرت مهدی (عج) با تجهیزات روزآمد، پیشرفته و هتلینگ مناسب و در تراز‌های جهانیان این امکان را برای دانشگاه علوم پزشکی تهران فراهم می‌کند تا بتواند تحت قوانین مصوب وزارت بهداشت و با تعرفه‌های مناسب و منصفانه اقدام به ارائه خدمات پزشکی به بیماران کشور‌های همسایه و منطقه کند، بنابراین افتتاح بیمارستان حضرت مهدی (عج) می‌تواند آغازی برای سوق دادن بیماران بین‌الملل به کشور باشد.