۲ چهره برجسته فرهنگ و اندیشه در نقاب خاک

روز پنج شنبه هفته گذشته دو نفر از خادمان عرصه فرهنگ و ادبیات، دو چهره برجسته و تلاشگر نامی حوزه علم و پژوهش ترک دنیا و دیار کردند و به سرای باقی شتافتند؛ سیدعبدالله انوار نسخه‌شناس، مترجم و فرهنگ پژوه و حجت‌الاسلام مسعود دیانی شاعر، منتقد و پژوهشگر.
همزمان با آغازین دقایق از سحرگاه پنج شنبه هفته گذشته حجت‌الاسلام مسعود دیانی، شاعر، منتقد، پژوهشگر حوزه اندیشه که در سوابقش، سردبیری مجله «الفیا» و مجری ـ کارشناسی برنامه «سوره» در شبکه چهارم سیما به چشم می‌خورد، پس از تحمل مدت‌ها آلام جانکاه و رنج گزنده بیماری سرطان درگذشت.
زنده‌یادحجت‌الاسلام مسعود دیانی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دین‌پژوهی بود که در کارنامه او فعالیت‌هایی همچون سردبیری برنامه ادبی «شب روایت» و برنامه شب‌های هنر، سردبیری برنامه سوره، سردبیری مجله ادبی الفیا و عضویت در تحریریه ویکی‌شیعه دیده می‌شود. این تلاشگر فقید عرصه جهاد تبیین مهرماه امسال با حکم حسین شاهمرادی، قائم مقام شبکه ۴ سیما شده بود. اواسط اردیبهشت امسال بود که خبر رسید حجت‌الاسلام مسعود دیانی مبتلا به بیماری سرطان است. همه در بهت خبری بودند که از قضا خودش در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده بود. خبر، اما هیچ رنگ و بویی از ناامیدی نداشت. فقط شبیه قصه‌هایی بود که خواندنش چنگ می‌انداخت به قلب آدم. به قول خودش «دوره جدید روز‌های اولین‌ها بود. جا‌هایی که تا حالا نرفته‌ای و آزمایش‌هایی که تا حالا ندیده‌ای و اسم‌شان را نشنیده‌ای. درد‌هایی که تصوری از آن‌ها نداشته‌ای.»‌مجری و سردبیر برنامه تلویزیونی سوره در ماه‌های آخر عمر خود، از طریق صفحه مجازی‌اش روزنوشت‌هایی از بیماری خود منتشر کرد و جهان تازه‌ای را از تجربه بیماری سرطان به خوانندگان نشان داد.
سحرگاه پنج شنبه آخرین دقایقی بود که این روحانی تلاشگر و دغدغه‌مند با هیبتی که هیچ نشانی از متعلمین حوزه علمیه نداشت از همه آلام و رنج‌های بیماری صعب و دردآفرین سرطان ر‌ها و شد به دیدار معبود شتافت. محراب صادق‌نیا استاد راهنمای رساله دکتری حجت‌الاسلام مسعود دیانی در پیام تسلیت که در همین رابطه منتشر کرد، می‌نویسد: «روز بود و شب بود و درد بود و خدا مسعود را بیشتر از دعای ما دوست داشت.»


پیکر مرحوم دیانی بعد از ظهر روز گذشته از مقابل مسجد بلال صداوسیما تشییع و سپس به سوی آرامگاه ابدی‌اش در اصفهان بدرقه شد.
عصر روز پنج شنبه چند ساعت از انتشار خبر درگذشت یکی از خادمان عرصه علم و پژوهش گذشته بود که خبر درگذشت استاد سیدعبدالله انوار، نسخه‌شناس، مترجم و پژوهشگر فلسفه کشورمان در سن ۹۸ سالگی نیز منتشر شد.
این استاد فقید تحصیلات و مطالعات گسترده‌ای در حوزه حکمت، ریاضی، موسیقی، حقوق و تاریخ داشت و از دانشمندان و مترجمان ایرانی و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود. وی ریاضی‌دان، منطق‌دان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوق‌دان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس و متخصص متون کهن بود که می‌توان او را جامع علوم معقول و منقول ایرانی دانست.
این محقق ۹۸ ساله به موازات دروس جدید، دروس حوزوی را نزد پدر دنبال کرد. استاد انوار طی بیش از نیم‌قرن به تدریس متون گوناگون معقول و منقول پرداخت و تا چندی پیش، به‌رغم کسالت و کهولت سن، از فعالیت علمی کناره نگرفت. شرح و ترجمه «شفا» بوعلی، «تلویحات» شیخ اشراق و «اشارات» طوسی، شرح «موسیقی الکبیر» فارابی، تصحیح و تعلیقه بر «اساس‌الاقتباس» طوسی و «دانشنامه علایی» بوعلی و همکاری در تدوین «لغت‌نامه دهخدا» از آثار ماندگار این عالم فقید است.
مراسم تشییع این استاد برجسته کشورمان از ساعت ۹:۳۰ صبح امروز در مقابل کتابخانه ملی انجام و مراسم تدفین وی در آرامگاه ابن‌بابویه شهر‌ری برگزار می‌شود.
روزنامه «جوان» درگذشت این دو پژوهشگر و عالم برجسته را به جامعه علمی و فرهنگی کشورمان تسلیت می‌گوید.