تل‌آویو بین چکش مقاومت و سندان آشوب

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، با گذر زمان دامنه عملیات ضدصهیونیستی گسترده‌تر شده است از یک سو اسرای فلسطینی همچنان بر تداوم اقداماتی که از ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) علیه مدیریت زندان‌های اسرائیلی آغاز کرده‌اند، تأکید دارند. ستاد امور اسرا و آزادگان فلسطینی و کانون حمایت از اسرای فلسطینی تأکید کردند که «نبرد نافرمانی» تا زمان آغاز اعتصاب نامحدود غذا از روز نخست ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. از سویی دیگر، عملیات‌های شهادت‌طلبانه هم چنانکه گروه‌های مقاومت وعده داده بودند، تشدید شده است. به طوری که در جریان این عملیات‌ها ۱۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۰ نظامی صهیونیست زخمی شدند. آمار‌ها حاکی از این است که فلسطینیان فقط طی یک هفته گذشته ۳۴۱ مورد عملیات و فعالیت مبارزاتی از جمله ۳۹ مورد تیراندازی، سه مورد ساقط کردن بالگرد شناسایی اسرائیلی، ۱۶ مورد پرتاب بسته انفجاری و بطری آتش‌زا، ۹۷ مورد پرتاب سنگ، ۹۳ مورد عملیات مقابله با حملات شهرک‌نشینان یهود، ۲۳ مورد رویارویی با نظامیان اسرائیل و ۱۳ مورد تخریب خودرو‌های صهیونیستی صورت دادند.
فروپاشی اقدامات امنیتی
نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه به شهر جنین در کرانه باختری حمله کردند که با مقاومت نیرو‌های مقاومت فلسطین مواجه شدند. در این درگیری‌ها، شش فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند. مجری این عملیات شهادت‌طلبانه معتز الخواجا جوان ۲۳ ساله فلسطینی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس بوده که قبلاً دو بار اسیر شده است. جنبش مقاومت اسلامی حماس، تل‌آویو را به وارد کردن ضربه‌های دردناک و مهلک در سراسر سرزمین‌های اشغالی تهدید کرد.
صهیونیست‌ها شاید بتوانند مجموعه اقداماتی را که فلسطینیان علیه آن‌ها صورت می‌دهند به نحوی توجیه کنند، اما آنچه از زمان روی کار آمدن کابینه جنجالی بنیامین نتانیاهو گریبان این رژیم را گرفته، معضلی است که تل‌آویو را مانند گردابی به درون خود می‌کشد. یوآف گالانت، وزیر جنگ این رژیم در واکنش به این اقدامات، گفت که منزل معتز الخواجا باید تخریب شود. ایتامار بن‌گویر پس از شنیدن عملیات شهادت‌طلبانه و زخمی شدن پنج صهیونیست با قدردانی از نظامی صهیونیستی که مجری عملیات تل‌آویو را به شهادت رسانده بود، قصد داشت به محل عملیات شهادت‌طلبانه برود که تلاش معترضان به نتانیاهو مانع از حضور وی در صحنه تیراندازی شد. وی اگرچه رئیس پلیس تل‌آویو را به دلیل ناتوانی در کنترل تظاهرات برکنار کرد، اما علت اصلی نافرمانی وی از بن گویر بود. گروه عرین الاسود (کنام شیران) سه شنبه شب در بیانیه‌ای در واکنش به جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن فلسطینیان در جنین و زخمی کردن ده‌ها تن از آنان اعلام کرد: «بار دیگر به شما وعده می‌دهیم که به زودی انتقام خواهیم گرفت و کسی که جز این را تصور کند، متوهم است.»‌رسانه‌های فلسطینی از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های مجاور غزه خبر دادند. گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی حاکی از این بود که این آژیر خطر به دنبال مشکوک بودن نفوذ فلسطینیان به این شهرک به صدا درآمده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این عملیات آن را بسیار سخت توصیف کرد. عبداللطیف قانوع، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به عملیات اخیر تأکید کرد که این عملیات پاسخی اولیه به جنایات صهیونیست‌ها بود. حازم قاسم یکی دیگر از سخنگویان جنش حماس نیز در واکنش به این عملیات اعلام کرد: «این عملیات قهرمانانه پاسخ طبیعی به جنایت صهیونیست‌هاست. امروز تمام اقدامات امنیتی صهیونیست‌ها در برابر این عملیات قهرمانانه فروپاشید.»


صهیونیست‌ها در نقطه بی بازگشت
لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز پنج شنبه در جریان سفر اخیر به اراضی اشغالی ناچار شد، از ترس معترضان در فرودگاه با نتانیاهو و گالانت دیدار کند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی پنج شنبه شب با وخیم دانستن اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، گفت که این رژیم به یک بحران تاریخی دچار شده، در معرض فروپاشی داخلی قرار گرفته است و سخت‌ترین لحظات خود را سپری می‌کند. هرتزوگ افزود: «به نقطه بی‌بازگشت در اسرائیل رسیده‌ایم. باید اصلاح نظام قضایی پیشنهادی را کنار گذاشت و آن را تبدیل به چارچوبی کرد که همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند.»‌بنی گانتس، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی که اکنون به یکی از اعضای برجسته اپوزیسیون تبدیل شده است، پنج شنبه شب از بنیامین نتانیاهو خواست که بن‌گویر را برکنار کند. یائیر لاپید در صفحه توئیتر خود در واکنش به اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه ما به دنبال رسیدن به تفاهم هستیم، اما مخالفان به دنبال ایجاد هرج و مرج هستند، نوشت: «نتانیاهو نمی‌تواند از دروغگویی دست بردارد. کسانی که به دنبال هرج‌ومرج هستند اکنون به عنوان وزرایی بزرگ در کابینه مشغول و در تلاش برای آتش‌افروزی هستند.»‌لاپید افزود که کابینه نتانیاهو با هرتلاشی برای انجام مذاکرات موافقت نمی‌کند، به قانونگذاری‌های خود ادامه می‌دهد تا ما را به رژیمی مذهبی و تندرو و غیردموکراتیک تبدیل کند.