افتتاح بزرگ‌ترين مركز درماني «خيّرساز» كشور

گروه اجتماعي
با گذشت 10 سال از كلنگ‌زني ساختمان كلان بيمارستان حضرت مهدي، روز 17 اسفند مراسم افتتاح اين بيمارستان هزار تختخوابي كه عظيم‌ترين مركز درماني خيرساز كشور محسوب مي‌شود با حضور رييس‌جمهور، وزير بهداشت و تعدادي ديگر از مسوولان برگزار شد.  كلان بيمارستان حضرت مهدي، بزرگ‌ترين طرح نظام سلامت طي 44 سال اخير است كه سرمايه اوليه آن توسط يك نيكوكار فعال در عرصه سلامت تامين شد و 23 آبان سال 1390، به عنوان يك مركز آموزشي، پژوهشي و درماني در محوطه مجتمع بيمارستاني امام فعاليت خود را آغاز كرد اما بعد از فوت ايشان، ادامه ساخت بيمارستان را دولت بر عهده گرفت.  كلان بيمارستان هوشمند حضرت مهدي در همان زمين مجتمع بيمارستاني امام خميني واقع شده و در 108 هزار متر مربع وسعت، مجهز به 521 تخت بستري عادي، ۲۰۴ تخت ويژه، ۱۱۰ تخت اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل، ۲۷ تخت آنژيو، ۱۰۲ تخت بستري حاد و اورژانس، ۳۰ تخت بستري روزانه جراحي سرپايي و در ۱۸ طبقه است كه در حال حاضر طبقه اول اورژانس با ۱۱۰ تخت بستري پذيراي بيمار بوده و ۲۰ بيمار در اورژانس بستري هستند و ۱۷۴ تخت بستري به‌ طوركامل  فعال شده است.
بيش از ۷۰ درصد تجهيزات مورد نياز توسط وزارت بهداشت و با همكاري بنياد علوي و خيرين تهيه شده و آبان سال 1390 و در مراسم كلنگ‌زني اين بيمارستان كه با حضور مرضيه وحيد دستجردي؛ وزير بهداشت دولت دهم، دكتر لاريجاني رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران، دكتر اعتماديان رييس مجتمع بيمارستاني امام و دكتر صالحي رييس بيمارستان امام برگزار شد، رييس بيمارستان امام در معرفي بيمارستان حضرت مهدي گفت: «هزينه مرمت و بازسازي يك بيمارستان شايد از هزينه ساخت آن بالاتر باشد. پروژه احداث بيمارستان مهدي كلينيك با كمك خيرين و صرف 200 ميليارد تومان جهت ساخت آن، آغاز  مي‌شود.»
در بخش ديگري از مراسم، سيد مهدي گرامي، از خيرين شركت‌كننده در پروژه احداث بيمارستان مهدي كلينيك، اين پروژه را طرح مشترك دولت، مردم و بخش خصوصي دانست و در ادامه مراسم، مديرعامل موسسه غيرانتفاعي مهدي كلينيك، تاسيس بيمارستان مهدي كلينيك را چهارمين پروژه همكاري موسسه خيريه محب با دانشگاه دانست و با ذكر ياد و خاطره مرحوم سيد محمد گرامي از خيرين و بانيان موسسه محب قدرداني كرد. 
در ادامه مراسم دكتر اعتماديان، رييس مجتمع بيمارستاني امام، اين بيمارستان را پذيراي بسياري از نخبگان حوزه پزشكي كشور خواند و گفت: «طي دو سال بخش عمده‌اي از پروژه احداث بيمارستان مهدي كلينيك به انجام مي‌رسد و اميدوارم بتوانيم بخش عمده‌اي از فرآيند انتقال بيمارستان 70 ساله امام به ساختمان جديد را  به انجام برسانيم. 
حالا بعد از 11 سال اين بيمارستان افتتاح شده كه بيشترين تعداد تخت ICU و CCU را بين بيمارستان‌هاي كشور دارد و همچنين ۳۸۰ عضو هيات علمي دارد كه به دليل تنوع رشته آنها، دشوارترين و ‌مهم‌ترين اعمال جراحي از قبيل پيوند كبد و جراحي قاعده جمجمه در اين بيمارستان قابل انجام است. 


روز پيش از افتتاح بيمارستان حضرت مهدي، معاون بنياد مستضعفان از كمك ۸۵ ميليارد توماني اين بنياد براي تجهيز بيمارستان ۱۰۰۰ تختخوابي مهدي كلينيك به عنوان بزرگ‌ترين طرح نظام سلامت كشور در 44 سال اخير خبر داد و گفت: «بنياد مستضعفان براي كمك به تجهيز اين بيمارستان ۱۰۰۰ تختخوابي كه از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي بيمارستاني است، ۸۵ ميليارد تومان تخصيص داده علاوه بر اينكه با توجه به وسعت محوطه اين بيمارستان، بنياد مستضعفان يك دستگاه ون را براي تسهيل در تردد مراجعان به اين بيمارستان به اين  مركز  واگذار كرد.»
مرداد 1400، رييس وقت دانشگاه علوم پزشكي تهران در توضيح پيشينه ساخت بيمارستان حضرت مهدي گفت: «پروژه مهدي كلينيك از پروژه‌هاي ‌دولت يازدهم و دوازدهم است. مهدي كلينيك يك بيمارستان بزرگ است كه با نيت اوليه خيرساز توسط خانواده مرحوم گرامي در سال 1390 در زمان رياست دكتر لاريجاني در دانشگاه كلنگش به زمين زده شد. خانواده مرحوم گرامي حدود 150 ميليارد تومان هزينه كرده و آهن اوليه‌ آنجا را به‌صورت اسكلت ريختند و كلنگش را به زمين زدند. بعد به دليل مشكلاتي كه پيش آمد پروژه رها و يكي، دو سالي كاملا پروژه متوقف شد تا اواخر سال 1394 كه از خانواده گرامي جدا شد و شركتي زير نظر هيات‌امناي ارزي وزارت بهداشت و با كمك وزارت بهداشت با تركيب هيات‌مديره‌اي ساخت بيمارستان را آغاز كرد. از سال 1396 بانك ملت هم با تقبل وام 400 ميليارد توماني سرمايه‌گذاري كرد و در ساخت‌وساز شريك ‌شد. سال 1398 پروژه مجددا توسط وزارت بهداشت بازبيني شد و با رايزني‌هايي كه دانشگاه با وزارتخانه داشت، قرار شد با سرعت بيشتري و با همان روش ادامه پيدا كند. بيمارستان يك مجموعه است كه راه‌اندازي آن به‌صورت يكپارچه‌ است يعني بايد تمام بخش‌هاي كمكي بيمارستان غير از بخش‌هاي بستري مثل آزمايشگاه، راديولوژي، تاسيسات، خدمات آشپزخانه، حمل‌ونقل بيمارستان و آسانسور، همه بايد آماده باشد. از دفتر رييس‌جمهور هم تماس مي‌گرفتند كه اين از پروژه‌هاي دولت يازدهم و دوازدهم است اما نمي‌شود بيمارستان را به‌صورت زودرس و نابجا يا زودتر از موعد بهره‌برداري كرد. 16 تير (1400) نامه‌اي مستقيم به معاون رييس‌جمهور، دكتر نهاونديان نوشتم و همين توضيحات را براي معاون رييس‌جمهور رسما اعلام كردم و گفتم اين بيمارستان به‌هيچ‌وجه قابل بستري كردن مريض نيست. اگر بيمارستاني مي‌سازيم بايد فكر تمام مسائل حاشيه‌اي آن را هم بكنيم. بيمارستان را بايد جامع ديد، بيمارستان مسافرخانه نيست كه شما از يك راه‌پله‌ برويد بالا روي يك تخت بخوابيد. صبح هم بلند شويد و برويد. بيمارستان يك هتل پنج ستاره است با تمام امكانات، پاركينگ مي‌خواهد، غذاخوري مي‌خواهد، وسايل رفاهي مي‌خواهد هم براي پزشك و هم براي پرستار و هم براي پرسنل بيمارستان و هم براي بيمار. پدر و مادري كه از كيلومترها دورتر بچه‌اش را در اين بيمارستان بستري مي‌كند شب بايد كجا بخوابند؟ بروند در مسافرخانه، توي خيابان، توي چادر؟ بايد همراه سرا كنارش باشد.»