عید صاحبان دلارهای خانگی سیاه شد

آرمان امروز- مجتبي کاوه: از عصر چهارشنبه هفته قبل که زمزمه هاي توافق ايران و عربستان شنيده شد دلار از کانال 49 هزار توماني به کانال هاي پايين تر سوق پيدا کرد و وقتي عصر جمعه خبر توافق دو کشور بزرگ اسلامي براي از سرگيري روابط رسما تاييد شد، شيب نزول نرخ دلار افزايش يافت.
به گونه ايکه تا روز گذشته دلار در بازار غيررسمي به ميانه هاي کانال 44 هزار و 500 هزار تومان نزديک شده و انتظار مي رود تا پايان اين روز نرخ دلار تا کف کانال 44 هزار تومان کاهش يابد. اين کاهش نرخ ارز را هنوز نمي توان سقوط بازار ناميد اما همين وضعيت کنوني هم افق تيره و تاري براي شب عيد صاحبان دلارهاي خانگي ترسيم کرده است.
کارشناسان بر اين باورند که افت قيمت دلار تاثير فوري بر کاهش تورم و بهبود معيشت نخواهد داشت و اثر اين اتفاق در صورتي در سفره مردم مشاهده مي شود که نزول قيمت ارز ادامه دار باشد.
واکنش سريع بازار ارز به خبر توافق


يک فعال بازار ارز در تشريح شرايط اين بازار و پيش بيني هايي که اکنون از آينده بازار وجود دارد به «آرمان امروز» مي گويد: بازار از اوايل هفته قبل کم و بيش نزولي بود و از پنجشنبه غروب شيب نزول قيمت دلار تند شد.
اخبار توافق ايران و عربستان قبل از آن که در رسانه ها منتشر شود به بازار درز کرده بود و البته کسي نمي دانست ماجرا دقيقا چيست با اين وجود افزايش عرضه ها نشان مي داد بزرگان بازار و صاحبان ارزهاي عمده اطلاعاتي از توافق به دست آورده اند و در حال خالي کردن دست خود هستند.
به هر شکل ظهر جمعه خبر توافق ايران وعربستان تاييد شد و با اين که بازار تهران تعطيل بود اما اين خبر مثل بمب در کانال ها و فضاي مجازي ترکيد و قيمت دلار دو کانال سقوط کرد. امروز هم افت قيمت ادامه داشت و دلار احتمالا شنبه را در کف کانال 44 هزار تومان به پايان مي‌رساند. به طور کلي صاحبان دلارهاي خانگي و کساني که در محدوده بالاي 45 هزار تومان اقدام به خريد دلار کرده اند شب عيد سياه و تلخي در پيش دارند چرا که به نظر نمي رسد دلار ديگر به اين زودي ها بتواند از محدوده 45 هزار تومان بالاتر برود.
در چه صورت دلار به کانال30 هزار توماني ميرود؟
وي در پاسخ به اين پرسش که پيش بيني ها از نزول قيمت تا چه محدوده اي خبر مي دهند، مي گويد: موجي که الان شاهد آن هستيم هنوز به ريزش شديد دلار منتهي نشده اما احتمال آن که صاحبان دلارهاي خانگي براي جلوگيري از ضرر و زيان يا سيو کردن سود خود به بازار هجوم بياورند بالا است و در اين صورت مي توان پيش بيني کرد که دلار تا دو روز آينده به کف محدوده 40 هزار تومان برسد. افت 10 هزار توماني دلار در يک هفته مي تواند اتفاق بيفتد اما اين که دلار به زير کانال 40 هزار توماني سقوط کند از الان قابل پيش بيني نيست و بايد در انتظار اتفاقات و تحولات بازار باقي ماند. شوکي که اکنون به بازار وارد شده در يک صورت مي تواند شدت بيشتري پيدا کند و آن اين است که خبر مثبتي هم از توافق ايران و آمريکا براي مذاکره و احياي برجام منتشر شود. در اين صورت تا شب عيد مي تواند دلار را در محدوده 35 هزار تومان هم متصور شد. برعکس اين موضوع هم وجود دارد. به اين معني که شوک فعلي به نرخ ارز با يک خبر منفي مثل تحريم جديد اتحاديه اروپا يا تهديد جديدي از سوي آمريکا به درگيري و تنش و تحريم، مي تواند کمرنگ شود و دلار در محدوده 40 تا 45 هزار توماني تثبيت شود و بيش از اين کاهش پيدا نکند.
کاهش نرخ ارز اثر فوري بر معيشت ندارد
کامران ندري کارشناس اقتصادي نيز در گفتگو با «آرمان امروز» با اشاره به کاهش نرخ ارز در بازار آزاد در پي توافق ايران و عربستان، بيان کرد: کاهش نرخ ارز در بازار بيشتر از آن که به دليل سياست‌هاي بانک مرکزي و تاسيس بازار مبادله باشد تحت تاثير همين خبر است. متغيرهايي که اکنون در اين بازار عمل مي کند، بيشتر به انتظارات تورمي مرتبط است و کاهش تنش هاي منطقه اي مي تواند اين انتظارات را تعديل کند و به کاهش حباب ارزي بينجامد.
وي در پاسخ به اين پرسش که آزادسازي منابع ارزي ايران در عراق را تا چه حد مي توان به اين توافق نسبت داد، بيان کرد: رويکردهايي که دولت هاي اخير عراق در پيش گرفته اند از سوي تحليل گران سياسي نوعي خارج شدن از سايه ايران و بي طرفي و کسب منافع همزمان از روابط با ايران و کشورهاي عربي تعبير شده و به نظر مي رسد اين تحليل ها درست باشد. بر اين اساس عراق با توافق ايران و عربستان تحرکات مثبتي در زمينه ازادسازي منابع ارزي ايران انجام مي دهد و از آن مهمتر امارات نيز تسهيلات مورد نياز را براي افزايش عرضه درهم و تسهيل مبادلات بزرگانان و صرافاني که با مراکز ارزي دوبي داد و ستد دارند قائل مي شود که اين امر هم در کاهش نرخ دلار اثر قابل توجهي دارد چون همان طور که مي دانيد بخشي از حباب دلار در هفته هاي اخير از محدوديت هايي که بر مسير مبادلات درهم ايجاد شده بود، شارژ مي شد. متاسفانه تجربه ثابت کرده است که برعکس زماني که قيمتها تحت تاثير افزايش نرخ دلار گران مي شود موقع کاهش نرخ ارز در بازار غيررسمي، چنين اثري را شاهد نيستيم و افت دلار اثر شديد و فوري بر گراني و بهبود معيشت ندارد اما اگر اين شرايط ادامه دار باشد قطعا شاهد بهبود وضعيت تورم نيز خواهيم بود.
عراق 3/1 ميليارد دلار از منابع ايران را آزاد کرد
شايان ذکر است در پي پيگيري‌هاي و بر اساس اطلاعات به دست آمده، ايران بيش از چهار ميليارد دلار منابع مسدود شده ارزي در عراق دارد که تا هفته گذشته بيش از 800 ميليون دلار آن در مراحل مختلف طي دو ماه گذشته آزاد شده است.
همچنين سيد حميد حسيني عضو هيات مديره اتاق مشترک ايران و عراق - در اين باره اظهار کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته بين ايران و عراق، آزادسازي منابع ارزي بلوکه شده در اين کشور در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده عراق 500 ميليون دلار ديگر از پول‌هاي بلوکه شده ايران نزد بانک‌هاي خود را بازگرداند.
با اين حساب و در صورت آزاد شدن 500 ميليون دلار ديگر از منابع ارزي بلوکه شده ايران در عراق، مجموع اين منابع آزاد شده به يک ميليارد و 300 ميليون دلار مي‌رسد که با توجه به توافق صورت گرفته بين ايران و عراق و توافق اخير انجام شده بين ايران و عربستان براي از سرگيري روابط ديپلماتيک، پيش بيني مي‌شود که منابع ارزي بيشتري از کشورهاي مختلف به ايران بازگردانده شود.