باز روابط مهم

از امتيازات مثبتِ تكثر قدرت  آسان‌تر شدن روند مذاكرات است
 در دنياي امروزه كه قدرت به سوي كثرت پيش مي‌رود؛ افكار مردمان و تمدن‌ها به سوي وحدت سوق داده مي‌شوند و هر چه به سوي آينده حركت كنيم، اين امر بديهي‌تر و قدرتمندتر از قبل ظاهر خواهد شد. كثرت‌گرايي در ابعاد، مولفه‌ها و بازيگران نظام جهاني، بالاجبار صلح و فرهنگ گفت‌وگوي حكيمانه را با خود به دنبال دارد، چراكه هزينه‌هاي جدايي را بسيار بيشتر از حتي جنگ كردن مي‌نمايد. از امتيازات مثبتِ تكثر قدرت، آسان‌تر شدن روند مذاكرات و كاهش هزينه‌هاي مذاكرات طرفين است. در قطع روابط دو كشور بزرگ اسلامي يعني ج.ا.ايران و عربستان سعودي، شاهد افزايش هزينه‌هاي سرسام‌آور براي دو كشور (تحريم‌ها، كاهش ارزش پول ملي، عدم كنترل تورم و نرخ‌هاي بازارهاي غيرمولد مانند طلا و ارز، مسكن، بورس و ... براي ج.ا.ايران و نيز كاهش مشروعيت داخلي، افزايش هزينه‌ها و بودجه‌هاي نظامي، راه‌اندازي جنگ‌هاي نيابتي و ... براي عربستان سعودي) به تبع آن نيز براي ملت‌هاي‌شان هستيم.  در دنياي امروزه، هيچ قدرت و كشوري بدون همراهي ساير قدرت‌ها و به ويژه همسايگانش در عرصه منطقه‌اي ره به جايي نبرده است، چراكه كوچك‌ترين فعاليت و پيشرفتي براي سايرين به مثابه عقب افتادن از كورس رقابت‌ها تلقي شده و فضاي سياسي و اقتصادي را به سوي جوي امنيتي پيش خواهد برد.  همواره از سال 1397 اين‌گونه خطرات و هزينه‌ها را گوشزد كردم و با پايه‌گذاري انجمن دوستي و همكاري ميان ج.ا.ايران و عربستان سعودي با همراهي نخبگان دلسوز داخلي، خواهان برقراري ارتباط بين دو قدرت منطقه‌اي نامبرده شديم كه با توجه به عنايت حضرت باريتعالي به امت واحده اسلام و كوشش نخبگان داخلي مانند دريابان علي‌اكبر شمخاني و همسايگان منطقه‌اي، به ويژه كشورهاي عمان و عراق و در نهايت با مساعدت قدرت جهاني يعني كشور چين، اين مهم به سرانجام رسيد. اما جهت بهتر شدن روابط دولت‌ها و ملت‌هاي دو كشور مذكور پيشنهاداتي عرض مي‌كنم كه اميد است با به كار بستن از سوي مقامات دو طرف، به روابط و صلحي گرم و پايدار  ختم  شود: 
1- ابتكار عمل در ايجاد منافع مشترك دنياي اسلام در سازمان‌هاي بين‌المللي به ويژه سازمان ملل متحد.
2- گفت‌وگوها و مذاكرات منظم و پي در پي مقامات دو كشور با يكديگر و  رايزني در مورد  اتفاقات روز.
3- بررسي و شناسايي مشكلات و معضلات كشورهاي اسلامي و تشريك مساعي دو قدرت جهت رفع اين معضلات
4- دعوت از اعضاي انجمن دوستي و همكاري بين ج.ا.ايران به وسيله وزارت خارجه عربستان سعودي و بالعكس در جهت نزديكي افكار و روابط دو كشور در امور منطقه‌اي و بين‌المللي
5- افتتاح كنسولگري‌هاي اقتصادي در خاك يكديگر.
6- رزمايش مشترك نظامي توسط كشورهاي ساحلي جهت نشان دادن توانايي تامين امنيت خليج‌فارس و درياي عمان به قدرت‌هاي مداخله‌گر.
7- ايجاد گردشگري سلامت و سياحتي در خاك دو طرف
8- اعزام و پذيرش دانشجويان دو كشور در دانشگاه‌هاي ملي طرفين.
9- دعوت از ج.ا.ايران به عنوان مهمان در سلسله نشست‌هاي شوراي همكاري خليج‌فارس در ارتباط با موضوعات منطقه‌اي.