دستگیری عوامل پشت پرده مسمومیت دانش آموزان

آرمان امروز- گروه جامعه: فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد مسموميت‌هاي دانش آموزان که آن را يک جنايت بزرگ و غيرقابل اغماض، عنوان و قاطعانه بر اشد مجازات عاملان و مسببان، اين حادثه تاکيد کردند، باعث شد اين حادثه ابعاد جديدي به‌خود بگيرد. وزارت آموزش و پرورش که عکس العمل چنداني در اين حوادث نداشت و اين وزير گفته بود «که بررسي اين حوادث چند وجهي است» در آخرين اظهار نظر در اين مورد گفته است: «منتظريم نتيجه قطعي را به ما بدهند، در اين رابطه هر روز جلسه داريم. تا الان به ما گفتند مشکلي نيست، مي‌توانيم مدرسه را باز بگذاريم و دانش آموزان مي‌توانند هر روز مدرسه باشند.»  در اين شرايط جليل محبي، دبير سابق ستاد امر به معروف و نهي از منکر در توئيتر خود نوشت: «متهم کردن نظام در مسموميت دختران، مشمول ماده 500 و اتهام به اشخاص، مشمول ماده 698 قانون مجازات اسلامي است. جرم اول غيرقابل‌گذشت و پيگيري آن به عهده دادستان و جرم دوم با شکايت ذي‌نفع است. درصورتي‌که هر يک از دو جرم با هماهنگي دول متخاصم باشد، مشمول ماده 508 و مي‌تواند محارب تلقي گردد.»
نتيجه جلسه محرمانه مجلس
اما شايد مهمترين اظهار نظر در چند روز گذشته، حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني، عضو کميسيون برنامه بودجه مجلس شوراي اسلامي  داشته باشد که با اشاره به جلسه غير علني ديروز مجلس شوراي اسلامي، اظهار کرد: «يکي از موضوعاتي که در جلسه مطرح شد مساله بدحالي دانش آموزان بود که با گزارش‌هاي ارائه شده تمام عوامل پشت پرده اين اتفاقات دستگير شدند و کساني که به صورت عمد در اين ماجرا دست داشتند به اشد مجازات با آن‌ها برخورد خواهد شد. بدين ترتيب به نظر مي رسد گرچه پرونده مسموميت دانش آموزان همچنان باز باشد اما، به گفته اين عضو کميسيون برنامه بودجه مجلس شوراي اسلامي اگر عوامل آن دستگير شده باشند مي توان اميدوار بود که کابوس مسموميت دختران دانش آموز به پايان خود نزديک شده باشد. گرچه باز هم همچنان اين سريال داراي زواياي تاريکي است که شايد آينده، پاسخ قانع کننده اي براي آنها داشته باشد! اين افراد در استان‌هاي مختلف کشور دستگير شدند و پيگيري‌هاي امنيتي همچنان در چهار استان ادامه دارد. کساني که شيطنت کردند با کساني که انگيزه معاندانه داشتند در ارتباط نبودند و تحت تاثير فضاي مجازي دست به اين اقدامات زدند. نتيجه نهايي نيز به مردم اعلام خواهد شد. انتظار ما هم اين است که هر چه زودتر با اعلام دستگيري و برخورد قضايي با اين عوامل نگراني دانش آموزان و اولياي آن‌ها برطرف شود.»
حدود 50 نفر طي چند روز گذشته در شهرهاي مختلف بازداشت شدند که برخي از آنها دانش آموزاني بودند که در اين حوادث نقشي را ايفا مي کردند. يکي از دانش آموزان در گفت و گويي اعلام کرده که همکلاسي اش مي خواسته، الکل و اسپري فلفل را با هم  قاطي و در کلاس منتشر کند که آنها وي را به مدير مدرسه لو داده‌اند. اين‌طور که اين دانش آموز عنوان کرده، همکلاسي وي، اين روش را از يک کانال تلگرامي آموخته بوده است.


چندي قبل اعلام شد که يکي از عوامل انتشار دهنده گازهاي سمي در پرديس دستگير شده است. اما اين فرد که راننده يک تانکر حمل سوخت است روايت ديگري را از اين ماجرا نقل مي کند. وي در اين زمينه مي گويد: «در تانکر خود ماده نفتا را حمل مي‌کرده که پس از تخليه آن، در منزل يکي از نزديکانش در پرديس ساکن مي شود و تانکر خود را پشت ديوار يک مدرسه پارک مي کند. صبح که از خواب بيدار مي شود وي را به جرم انتشار گازي که دانش آموزان را مسموم کرده بازداشت کرده‌اند!»
اما روي ديگر اين سکه
در اين شرايط اعلام جرم عليه برخي از رسانه ها و هنرمندان به بهانه شايعه پراکني و سياهه نمايي در موضع مسموميت دانش آموزان بود. موضوعي که محمدمهدي اسماعيلي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در واکنش به آن گفت: «هرکاري بايد طبق قانون انجام شود و ما هم طبق قانون با اين بحث‌ها برخورد مي‌کنيم. ميزان آزادي‌بيان و فضايي که در کشور وجود دارد، قابل‌مقايسه با جاهاي ديگر نيست. ممکن است کسي هم خطايي کند و طبق قانون برخورد شود. بنابراين ما در وزارت فرهنگ طرفدار جدي اجراي کامل قانون هستيم.»