سود هنگفت در تجارت غیرقانونی مواد محترقه

هر ساله با فرارسیدن ایام چهارشنبه سوری علاوه بر تمهیدات پلیس و آماده باش سازمان های ایمنی و نجات و بیمارستان ها ، بسیاری از خانواده‌ها نگران آسیب دیدن فرزندانشان به دلیل استفاده از مواد آتش زای غیر مجاز و خطرناک هستند.
چند روز پیش پلیس اعلام کرد در صورت آسیب به شخصی که از مواد محترقه خطرناک استفاده کرده است، پای فروشنده این مواد هم در میان است و فروشندگان غیر قانونی باید پاسخگو باشند. امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در حوزه آسیب های اجتماعی درباره خشونتی که با استفاده از این مواد منفجره غیر مجاز در جامعه تولید می شود، گفت: خشونت عمدتا چرخه ی بازتابی دارد.
مواجهه جوان با خشونت در بخش های مختلف زندگی اش می تواند در گرایش آنها به خشونت موثر باشد. این جامعه شناس درباره راه حل کمتر شدن این نوع استفاده از مواد محترقه خطرناک  و آسیب زا گفت: در سال های گذشته مطرح شد که مسئولان مکان هایی را در نظر بگیرند و این جشن را در شرایط امنی برگزار کنند و از خانواده ها دعوت کنند که با جوانانشان به این محل ها بروند اما متاسفانه هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.
در واقع هیچ جایگزینی برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری معرفی نکرده ایم و همین باعث سوء استفاده سودجویان و وارد کنندگان غیر قانونی مواد خطرناک می شود. قرایی مقدم درباره سودجویی با فروش این مواد خطرناک گفت: در چنین شرایطی که جایگزینی معرفی نکردیم، سودجویانی پیدا می شوند که با مافیاهایی که راه اندازی می کنند مواد محترقه خطرناک را   وارد  کشور می‌کنند  و به فروش می رسانند. این مافیاها از شرایط سوء استفاده می کنند  و عوامل خرده فروشی را در تعداد بالا پیدا می‌کنند و مواد خود را می فروشند.  


همین باعث شده در طول سالها   چهارشنبه سوری از حالت آیین بودن خود خارج شده  و به صحنه سر و صدا و ترکاندن مواد محترقه سنگین و گاه بسیار خطرناک تبدیل شود. در واقع چیزی جز بمب و ترقه در دسترس قرار ندارد که جوانان بتوانند جایگزین کنند.