سیامک از اوین تا سی ان‌ان

مصاحبه سیامک نمازی از داخل زندان اوین با شبکه امریکایی سی‌ان‌ان خبرساز شد، پیش از آنکه حتی مهم باشد او چه چیزی به سی‌ان‌ان گفته است. سیامک نمازی، یک تاجر ایرانی با تابعیت دوگانه امریکایی است که به جرم جاسوسی برای امریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شد و هم اکنون هفتمین سال حبس خود را می‌گذراند. باقر نمازی، پدر او هم به اتهام جاسوسی ۱۰ سال حبس از دادگاه گرفته بود که پاییز امسال و با واسطه‌گری دولت عمان، به دلیل مسائل بشردوستانه و برای ادامه معالجه در خارج کشور، آزاد شد.
سیامک نمازی در گفتگو با سی‌ان ان که هنوز مشروح آن منتشر نشده، از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا درخواست کرد که سیاسی بازی را کنار بگذارد و «به این کابوس» برای او و دو فرد دو تابعیتی دیگر پایان دهد. یک مقام بلندپایه ایرانی، که هویت او به درخواست خودش پنهان مانده، به المانیتور گفته که «هیچ دلیل سیاسی» برای اجازه برقراری این تماس وجود نداشت. او اضافه کرده که به عنوان «مسئله‌ای بشردوستانه بنا به درخواست او [سیامک]، این موضوع تأیید شد».
برخی رسانه‌ها معتقدند که شاید این اتفاق نشانه‌ای از نزدیکی به مبادله زندانیان با ایالات متحده باشد؛ معامله‌ای که شاید شامل آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی هم بشود. این مقام ایرانی به المانیتور گفته: «ما از تقریباً دو سال پیش برای تبادل آماده بودیم. بهتر است از ایالات متحده در مورد گام بعدی بپرسید.» المانیتور نوشته: «چه مصاحبه سی‌ان‌ان با نمازی، طراحی ایالات متحده باشد، چه با واسطه‌هایی مانند عمان یا قطر، اما موفق شد فشار را بر بایدن افزایش دهد. بایدن روز سه شنبه با هیثم بن طارق السعید، سلطان عمان درباره پرونده آن‌ها صحبت کرد. مصاحبه نمازی شیوا، احساسی و انکارناپذیر بود.»