امداد در حادثه، حمایت در بحران/ داوطلبان و امدادگران سال ۱۴۰۱ را چطور گذراندند؟

در کنار خوی ماندند

درست است در سالی که گذشت، حوادث طبیعی زیادی اعم از سیل و زلزله در گوشه‌وکنار کشور اتفاق افتاد اما زلزله خوی یکی از مهیب‌ترین و بزرگ‌ترین زلزله‌های سال گذشته بود، البته این زلزله خوشبختانه خسارات جانی زیادی بر جای نگذاشت اما تکرار زلزله‌های بزرگ 6و 7ریشتری پشت سر هم آن هم طی دو ماه، مردم منطقه را چنان وحشت‌زده کرده بود که هیچ‌کس جرأت بازگشت به خانه را نداشت. البته اگرچه خانه‌ها هم به‌خاطر لرزش‌های شدید به‌ظاهر تخریب نشده بودند اما ترک‌های ریزودرشت نشسته بر تن‌شان اجازه نمی‌داد تا ساکنان‌شان با خیالی آسوده به منزل‌شان برگردند. همین مسأله باعث شد تا جمعیت هلال‌احمر نسبت به ایجاد اردوگاه‌هایی در این منطقه و اسکان موقت مردم اقدام کند.



هلال‌احمر در خوی110 اردوگاه اسکان اضطراری و 44هزار چادر امدادی برپا کرد که این میزان چادر برپاشده 4برابر خانه‌های خسارت‌دیده در زلزله بود، همچنین با توزیع روزانه 80تا 90هزار پرس غذا در میان مردم تلاش کرد تا آرامش روانی را در میان زلزله‌زده‌ها حاکم کند. 1100نیروی امدادگر از نخستین روز وقوع زلزله در خوی مشغول خدمات‌رسانی به مردم منطقه بودند. جمعیت هلال‌احمر ایران تمامی نیرو‌ها و امکانات خود را برای برقراری آرامش در میان مردم خوی بسیج کرده بود. هم تیم‌های سحر برای ارائه خدمات در کنار مردم بودند، هم تیم‌های پزشکی و درمانی. جمعیت با ایجاد بیمارستان‌های سیار برای استفاده مادران باردار، افراد مسن، بیماران مزمن و افراد دارای معلولیت، با حضور پزشک در اردوگاه‌ها حتی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم زلزله‌زده را تامین کردند و با استقرار امکانات رفاهی مانند ماشین لباسشویی برای آسایش بیشتر مردم ساکن در اردوگاه‌های موقت تلاش کرد  کنار آنها باشد. در زلزله‌های سه‌گانه خوی، هلال‌احمر در مجموع به 169هزار و 908نفر امدادرسانی کرد. در مهرماه، به 18هزار و 373نفر، در دی‌ماه، به 21هزار و 535نفر و در بهمن‌ماه به 130هزار نفر.

دریافت جایزه هانری داویسون

بهار سال گذشته فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر جایزه ویژه هانری داویسون را به پاس یک قرن بشردوستی جمعیت ایران، به دستان پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران سپرد. حضور پررنگ و فعال در جلسات بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ، هلال‌احمر، مشارکت در کاهش ابتلا به کرونا و انجام عملیات‌های موفق امدادونجات اخیر در سیلاب‌ها، کوهستان‌ها، زلزله‌ها و جاده‌ها، مدیریت موفق مراکز درمانی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای کم‌برخوردار، ارائه طرح‌های ابتکاری به فدراسیون، خدمات بشردوستانه در مرزها به پناهجویان کشور همسایه افغانستان و دغدغه ‌برای کمک به مردم جنگ‌زده اوکراین بخش‌هایی از اقدام‌های انسان‌دوستانه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران است که شایستگی این جمعیت را برای کسب این جایزه ارزشمند ثابت می‌کند.

بیمه 22هزار امدادگر و نجاتگر

اوایل سال 1401بود که پیرحسین کولیوند به امدادگران و نجاتگران فعال در پایگاه‌های امدادونجات این جمعیت وعده بیمه آنها را داد و ظرف کمتر از یک سال در شهریور ماه با امضای تفاهمنامه بیمه تامین اجتماعی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، رئیس جمعیت هلال‌احمر به قول خود عمل کرد تا بعد از گذشت بیش از دو دهه آرامش و امنیت خاطر و کمی دلگرمی، میهمان دل آنها شود. البته این همه ماجرا نبود. حقوق امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر که تا سال 1400تنها یک میلیون و 200هزار تومان بود با تلاش‌های صورت‌گرفته رئیس جمعیت به 2میلیون و 400هزار تومان رسید.

راه‌اندازی داروخانه تخصصی بیماران سرطانی

سالی که گذشت به واسطه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور اتفاقات تلخ زیادی در حوزه دارو افتاد. از کمبود سرم در یک برهه زمانی گرفته تا کمبود داروهای خاص که سلامت بیماران را به‌شدت تحت‌تاثیر خود قرار داده بود. در همه این بحران‌ها جمعیت هلال‌احمر به پشتوانه سازمان تدارکات پزشکی و شرکت داروسازی خود به جنگ این کمبود‌ها رفت و موفق شد همانند دو سال گذشته که با واردات واکسن کرونا، مرهمی بر آلام مردم کشور شد در سال 1401هم با تولید داروهای موردنیاز از دغدغه‌های مردم کاست. یکی دیگر از اقدامات خوب هلال‌احمر در بخش دارو ایجاد داروخانه تخصصی برای بیماران شیمی درمانی بود تا همزمان از انتظار آنها  برای دریافت داروی موردنیازشان بکاهد، هم ضریب سلامت‌شان را افزایش دهد.

امدادرسانی در متروپل

یکی از تلخ‌ترین حوادثی که سال گذشته اتفاق افتاد ریزش ساختمان متروپل بود. بعد از این حادثه بالغ بر 2هزار امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال‌احمر در کنار آمبولانس و بالگردهای این جمعیت به شکل شیفت‌بندی شده، در عملیات متروپل مشارکت داشتند. 50امدادگر و نجاتگر در منطقه اصلی عملیات حضور داشتند. 5تیم حمایت روانی سحر هلال‌احمر هم از همان ساعات ابتدایی وقوع حادثه متروپل به‌منظور تسلای خانواده‌های داغدار و ارائه خدمات حمایت‌های روانی، داوطلبانه وارد منطقه تحت‌تاثیر ریزش ساختمان شدند. مداخلات روانی و برپایی چادرهای امدادی برای استقرار خانواده‌های جانباختگان ازجمله خدمات ارائه‌شده توسط تیم‌های سحر جمعیت هلال‌احمر در سانحه متروپل بود.

حضور مؤثر هلال‌احمر ایران در ژنو

جمعیت هلال‌احمر در سالی که گذشت در نشست‌های مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی در ژنو که با حضور 20جمعیت ملی برگزار، حاضر شد و در این نشست ضمن امضای تفاهمنامه‌های همکاری با نمایندگان این جمعیت‌ها، تجارب خود را در بخش‌های مختلف به اشتراک گذاشت. نماینده جمعیت هلال‌احمر هم در این نشست به‌عنوان رئیس کمیته پیش‌نویس مجمع عمومی فدراسیون انتخاب شد. همچنین کولیوند، رئیس جمعیت در این نشست اعلام کرد که جمعیت هلال‌احمر ایران در زمینه تغییرات اقلیمی تجارب ارزشمندی دارد و با توجه به اقدامات متعدد و مختلفی که در این رابطه در داخل کشور ایران انجام داده، آماده است تا به‌عنوان مشاور درخصوص بحث تغییرات اقلیمی ایفای نقش کند.

مرهمی بر زخم زلزله‌زده‌های افغانستان

در پی وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.1ریشتر در ولایت پکیتا در شقر افغانستان جمعیت هلال‌احمر ایران به یاری مردم زلزله‌زده این منطقه رفت. تیم 18نفره امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران همراه 2فروند هواپیمای 130ارتش جمهوری اسلامی حامل اقلام زیستی، چادرهای امدادوتجهیزات موردنیاز دوم تیرماه به افغانستان رسیدند. یک‌هزار دستگاه چادر، 1050بسته غذایی و 2هزار تخته موکت کمک‌های ایران به افغانستان بود که در آنجا این اقلام به نیروهای هلال‌احمر افغانستان تحویل داده شد. جمعیت هلال‌احمر ایران تنها جمعیت‌ ملی دنیا بود که از نخستین روز وقوع این حادثه با اعزام تیم‌های امدادی در مناطق زلزله‌زده حاضر و به امدادرسانی زلزله‌زدگان پرداخت.

خرید تجهیزات لجستیک

سال 1401خرید ۳۰۰ آمبولانس و ۶۰۰ خودروی امدادونجات شروع شده و توزیع این خودروها با اولویت استان‌های حادثه‌خیز از ابتدای اردیبهشت 1402انجام خواهد شد، اما این تعداد خودرو، پاسخگوی نیاز هلال‌احمر برای امدادرسانی در جاده‌های کشور و حوادث و بلایای طبیعی‌وغیرطبیعی نیست. به‌گفته کولیوند سال آینده سال تقویت تجهیزات لجستیک هلال‌احمر خواهد بود، چراکه تجربه ثابت کرده است ماموریت‌های امدادی با وجود تجهیزات خودرویی و امدادی نتایج قابل‌قبول‌تری را به همراه خواهد داشت.

امدادرسانی به زلزله‌زده‌های هرمزگان

سه زمین‌لرزه به بزرگی 6.1(دو زلزله) و 6.3ریشتر بامداد یازدهم تیرماه بندر خمیر در استان هرمزگان را به‌شدت لرزاند. کانون این زلزله مرگبار روستای سایه‌خوش بود که منجر به فوت 5تن و 93مصدوم شد. جمعیت هلال‌احمر ایران به محض وقوع این زلزله، نیروهای امدادی خود را به‌منظور ارزیابی خسارات وارده به مناطق زلزله‌زده اعزام کرد. زمین‌لرزه هرمزگان بیش از 30پس‌لرزه داشت اما حضور سریع و به‌موقع امدادگران جمعیت هلال‌احمر 7دقیقه بعد از وقوع حادثه نشان از سرعت عمل بالای تیم‌های امدادی هلال‌احمر در زمان بحران دارد. ۱۶۲ نیروی امدادی در قالب ۳۹ تیم در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان حضور داشتند.

 

اعزام بزرگ‌ترین کاروان درمانی و امدادونجات به مرزهای ایران و عراق

به‌منظور ارائه خدمات درمانی و امدادی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) در مراسم پیاده‌روی اربعین سال 1401، 43هزار نفر امدادگر، نجاتگر و کادر درمان در پایگاه‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر که در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی قرار داشتند، حاضر بودند. علاوه بر این 50دستگاه اتوبوس، 6دستگاه اتوبوس‌آمبولانس به همراه خودروهای نجات و کامیون‌های ارسال دارو برای ارائه خدمات درمانی و امدادی عازم مرزها و کربلا شدند. جمعیت هلال‌احمر با ارائه خدمات مطلوب به زائران حسینی در اربعین  ضمن کاهش حوادث جاده‌ای، رضایت همه مسئولان ذی‌ربط را هم جلب کرد.

راه‌اندازی بیمارستان تخصصی هلال‌احمر در عربستان

یکی از اقدامات خوبی که جمعیت هلال‌احمر در موسم حج سال گذشته موفق به انجام آن شد اخذ مجوز راه‌اندازی بیمارستان هلال‌احمر در مکه‌مکرمه بود؛ بیمارستانی تخصصی با تجهیزات کامل و دارای بخش‌های داخلی، قلب، زنان و زایمان، ارتوپدی و دندان‌پزشکی با 60تخت که دارای دو بخش زنان و مردان و یک سی.سی.یوی مجهز بود. علاوه بر این در ۲۸ هتل محل اسکان زائران ایرانی نیز درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر به شکل ۸ و ۱۶ ساعته فعال بودند. توجه به ارتقای کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی مراکز درمانی هلال‌احمر در موسم حج امسال از دید ناظران عربستانی هم پنهان نماند و طی بازدیدی که نمایندگان وزارت صحه عربستان از خدمات بهداشتی و درمانی ارائه‌شده از سوی ایران و مراکز درمانی هلال‌احمر داشتند، این خدمات را کامل و بی‌نقص دانستند و رضایت تمام خود را از این خدمات اعلام کردند.

واردات 49تن آنتی‌بیوتیک

جمعیت هلال‌احمر ایران با واردات محموله 49تنی آنتی‌بیوتیک‌ دغدغه‌های بیماران و خانواده‌های آنها را برای تامین این داروها پایان بخشید. خبر مسرت‌بخشی که بار دیگر باعث شد تا جمعیت هلال‌احمر قوت قلب مردم در بحران‌های دارویی کشور شود. کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک در شرایط شیوع بیماری آنفلوآنزا، مردم را در تامین نسخ دارویی موردنیاز خود با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده بود. محموله‎‌ داروی خریداری‌شده شامل ۷ قلم آنتی‌بیوتیک سوسپانسیون مناسب گروه سنی کودکان به تعداد ۹۴۲ هزار و ۵۵۰ بطری است که جمعه شب وارد کشور شده و برای توزیع به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

تشکیل نخستین تیم‌های دادرس پیشرفته

اولین دوره آموزش تشکیلاتی دادرس پیشرفته سال 1401کلید خورد. با برگزاری دوره‌های آموزشی دادرس پیشرفته در مناطق مختلف کشور اعضای سازمان جوانان هلال‌احمر برای حضور در عرصه‌های امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در روزهای سخت بحرانی آماده می‌شوند. تا سال 1402باید 14هزار دادرس پیشرفته آموزش ببینند تا دیگر در زمان بروز بحران‌ها دغدغه‌ای برای ایجاد اردوگاه‌های اضطراری نداشته باشیم. تیم‌های دادرس را عمدتا دانشجویان و جوانان عضو جمعیت هلال‌احمر تشکیل می‌دهند که قبلا عضو تیم‌های دادرس مدارس بودند.

امدادرسانی در سوریه و ترکیه

هفدهم بهمن ماه 1401ساعت 4:17 بامداد بود که زلزله‌ای به بزرگی 7.8ریشتر، مرکز و جنوب ترکیه و شمال‌وغرب سوریه را به‌مدت ۷۵ ثانیه لرزاند. برای نخستین بار به‌منظور ارائه خدمات امدادی در ترکیه و سوریه انتقال هوایی 2دستگاه خودروی نجات و 3دستگاه خودروی امدادی با هماهنگی و همکاری نیروی هوایی ارتش اتفاق افتاد.37 تیم عملیاتی اعزام‌شده به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه مجموعا در 5منطقه زلزله‌زده این دو کشور مشغول امدادرسانی شدند که 3منطقه اسلاحیه، آدایامان و هاتای در ترکیه بود و دو منطقه حلب و لاذقیه در سوریه قرار داشت. از مجموع 197امدادگر اعزام‌شده به این مناطق 183نفر در ترکیه مشغول امدادرسانی بودند و 14نفر هم در سوریه به‌صورت شبانه‌روزی مشغول یاری رساندن به مردم زلزله‌زده بودند. عملکرد خوب تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر ایران در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه و اقدامات بشردوستانه این جمعیت، قدردانی رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را در پی داشت. در زلزله اخیر ترکیه و سوریه، 100 کشور در ترکیه برای خدمت‌رسانی حضور پیدا کردند اما تنها کشوری که مورد تشویق ترکیه قرار گرفت و صلیب‌سرخ جهانی از آن تقدیر کرد، هلال‌احمر ایران بود.