هزینه سفره نوروزی چقدر تمام می‌شود؟

آرمان امروز - مجتبي کاوه: نوروز زيبايي‌هايي دارد که براي همه آشناست؛ تغيير فصل، خانه تکاني عيد، شکوفه کردن درختان، خريد لباس و کفش نو، مهماني رفتن و ديد و بازديد با خويشاوندان و دوستان، صرف ميوه و شيريني و آجيل و ناهار و شام در کنار عزيزان، سفر رفتن و بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري و ... . واقعيت اين است که زيبايي‌هاي عيد هزينه‌هايي دارد و اين هزينه ها امسال بيشتر از هر سالي که به يادتان بيايد، سر به فلک کشيده. اگر سري به بازارها بزنيد مظنه اين هزينه ها دستتان مي‌آيد. ممکن است هنوز فرصت نکرده باشيد مايحتاج عيد را خريداري کنيد و هزينه هاي نوروز 1402 را براي خانواده تان جمع بزنيد. اين گزارش به شما کمک خواهد کرد وقتي وارد بازارها مي شويد و قصد خريد مي کنيد چندان از قيمت هايي که مي شنويد حيرت زده و غافلگير نشويد.
پلو ايام عيد 700 تا 5/1 ميليون
برنج جزو اقلام هميشگي سفره هاي نوروزي است. اگر يک خانوار 4 نفره در ايام 13 روزه ابتداي سال و نوروز فقط مصرف خود را در نظر بگيريد حدود 5 کيلو برنج نياز دارد. اين ميزان اگر در و خانه باز باشيد و در تعطيلات نوروزي چند وعده مهمان داشته باشيد مصرف برنج شما 2 يا حتي 3 برابر مي شود. برنج هندي  و پاکستاني کيلويي حدود 70 هزار تومان و برنج ايراني از کيلويي 120 تا 180 هزار تومان است. بر اين اساس هزينه پلو سفره عيد چيزي حدود 700 هزار تا يک ميليون و 500 هزار تومان برآورد مي شود.
ماهي ؛ 450 هزار تا 1 ميليون تومان


رسم است که شب عيد سفره ها مزين به سبزي پلو و ماهي باشد. اگر بخواهيد اين رسم را براي خانوار 4 نفره اجرا کنيد ارزان ترين ماهي که قزل آلا و ماهي شير باشد کيلويي 150 تا 220 هزار تومان در بازار قيمت مي خورد. شما حداقل به 3 کيلو ماهي نياز خواهيد داشت که پاک کرده آن حدود 2 کيلو خواهد بود. هزينه ماهي اين شام حدود 450 تا 600 هزار تومان است. اگر 4 نفر مهمان براي اين شام دعوت کنيد هزينه ماهي شما حدود 800 هزار تا يک ميليون تومان تمام مي شود.
گوشت و مرغ؛ 2 ميليون تومان
بسته به اين که گوشت منجمد يا گرم دولتي – کيلويي 160 هزار تا کيلويي 255 هزار تومان - گيرتان بيايد و يا گوشت را از قصابي ها با قيمت آزاد – کيلويي 380 هزار تومان - تهيه کنيد هزينه 6 کيلو گوشت يک خانوار 4 نفره که چند وعده هم ميزبان تعداد کمي مهمان باشند از حدود 1 ميليون تومان تا حدود 2 ميليون و 200 هزار تومان متغير است. براي تهيه 6 کيلو مرغ ايام عيد هم بايد 360 الي 400 هزار تومان بپردازيد يعني هر کيلو 63 هزار تومان. جمع هزينه گوشت و مرغ شما در ايام عيد واقع بينانه کمتر از 2 ميليون تومان نخواهد بود.
ميوه و شيريني؛ يک ميليون و 650 هزار تومان
زمان توزيع ميوه شب عيد به قيمت دولتي از 20 اسفند امسال تا 13 فروردين ماه سال آينده است. مسئولان سازمان ميادين ميوه و تره بار قيمت پرتقال شب عيد را 15 - 16 هزار تومان و سيب را هم 25 - 26 هزار تومان اعلام کرده اند و مدعي شده اند برنامه‌ريزي آنها بر اين قرار دارد که ميوه شب عيد کمتر از اين قيمت عرضه شود اما سقف نهايي آن بيشتر از قيمت‌هاي اشاره شده نخواهد بود. بنابراين يک خانوار 4 نفره با تعدادي محدود مهمان با فرض نياز به 15 کيلو پرتقال و 15 کيلو سيب در ايام عيد حدود 250 هزار تومان بايد بابت پرتقال و حدود 400 هزار تومان بابت سيب بپردازد که جمع اين مبلغ سر به 650 هزار تومان مي زند.  بررسي‌ها درمورد قيمت شيريني شب عيد نشان مي‌دهد که در يک شيريني فروشي در منطقه‌ فاطمي، يک جعبه شيريني «مخلوط خانگي» با وزن حدودا يک کيلوگرم، به قيمت 325 تا 400 هزار تومان به فروش مي‌رسد. اين در حالي است که در ايام اسفند 1400 قيمت هر کيلوگرم شيريني‌تر و خامه‌اي 78 هزار تومان، شيريني دانمارکي (گل محمدي)، زبان و پاپيوني 65 هزار تومان و کيک يزدي 49 هزار تومان براي شيريني ‌فروشي‌هاي درجه يک تعيين شده بود همچنين به‌طور ميانگين سال گذشته قيمت هر کيلوگرم شيريني براساس درجه بندي و تنوع در تهران، قيمت هر کيلوگرم شيريني دانمارکي 55 هزارتومان، پاي سيب 65 هزارتومان، کيک يزدي 45 هزارتومان، نارگيلي 95 هزارتومان، گردويي 95 هزارتومان، کشمشي 55 هزارتومان بود. اين در حالي است که بسياري از فعالان اين صنف بر اين باورند که امسال قيمت شيريني در تهران تقريباً دوبرابر شده است. اگر مصرف شيريني عيد يک خانوار مهمان دار 4 نفره را حدود 4 کيلو فرض کنيم هزينه شيريني کمتر از 1 ميليون تومان نخواهد بود.
آجيل شب عيد؛ 1 تا 2 ميليون
سازمان ميادين ميوه و تره‌بار اعلام کرده است که قيمت آجيل مخلوط شب عيد در ميادين ميوه و تره بار تهران هر کيلوگرم آجيل شور 299 هزار تومان و آجيل شيرين 265 هزار تومان نرخ گذاري شده است. ترکيب آجيل شيرين که هر کيلوگرم با قيمت 265 هزار تومان در ميادين فروخته مي‌شود نيز شامل 10 درصد پسته احمد آقايي خام، 15 درصد مغز بادام خام، 15 درصد نخودچي دو آتيشه بي‌نمک، 15 درصد کشمش سبز، 10 درصد برگه قيصي، 15 درصد فندوق با پوست خام و 15 درصد انجير خشک است. البته آجيلي که در ميادين عرضه مي شود را بسياري افراد نمي پسندند و در اين صورت بايد آجيل را کيلويي حداقل 500 هزار تومان خريداري کنند. بر اين اساس 4 کيلو آجيل ميادين حدود يک ميليون و 4 کيلو آجيل مرغوب تر حدود 2 ميليون تومان آب مي خورد.
هزينه سفر؛ 5 ميليون به بالا
هزينه هاي سفر بسيار متنوع است و بستگي به آن دارد که چطور سفري را بپسنديد . اگر به کمتر از هتل رضايت نمي دهيد يک شب اقامت در هتل 4 ستاره در ايام براي دو نفر در ايام عيد زير 1 ميليون و 750 هزار تومان تمام نمي شود. اقامتگاه هاي بومگردي ارزان تر هستند و مي توانيد با شبي 600 هزار تا 1 ميليون و 200 هزار تومان در آنها اقامت کنيد. بليت اتوبوس از تهران به شهرهاي شمالي مثل رشت حدود 110 هزار تومان و به شهر مشهد 248 هزار تومان است.
 بليط قطار هم در همين حدود است. اين را هم بدانيد که بليط اتوبوس و قطار به اين راحتي پيدا نمي شود و بليط ها پيش فروش شده است. بليت هواپيما به مقاصد پرتقاضا مثل مشهد و کيش 5/1 تا 5/2 ميليون است که آنها هم پيش فروش شده اند. هزينه يک وعده شام و ناهار در رستوران براي خانوار 4 نفره کمتر از 800 هزار تومان برآورد نمي شود.
هزينه سفره هفت سين
سفره هفت سين ارزان ترين هزينه اي است که براي شب عيد خواهيد داشت. اين سفره را مي توانيد با 150 هزار تومان هم جمع و جور کنيد و اگر لوکس پسند باشيد و دستتان به جيبتان برود سفره هفت سين هاي 3 تا 10 ميليوني و بيشتر از آن هم قابل تهيه است.