نابودگران لذت‌بردن از تعطیلات

  تعطیلات عید نوروز در پیش است و معمولا همه سعی می‌کنند برنامه‌ای برای استفاده مفید و بهتر از این تعطیلات تقریبا طولانی داشته باشند، اما در این بین، بعضی‌ها درگیر یک سری افکار مزاحم می‌شوند و از همین روزهای قبل از تعطیلات، حس بدی به آن پیدا می‌کنند! آن‌ها احساس می‌کنند که تعطیلات‌شان به‌خاطر انجام ندادن کار مفید هدر خواهد شد و همین مسئله، حس نامناسبی به آن‌ها می‌دهد. حالا سوال این است که چطور برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنیم تا از آن  بهره بیشتری ببریم و چه مسائلی باعث می‌شود که از تعطیلات پیش  رو لذت نبریم؟
 
 انتظارات غیرواقعی از خود
مهم‌ترین نکته برای یک برنامه‌ریزی خوب، واقعی بودن آن است. یعنی این انتظار که در تعطیلات چندین کتاب بخوانیم یا درس‌ها و همه کارهای عقب افتاده را انجام دهیم، معمولا واقعی نیستند چون عوامل زیادی مثل رفت و آمد مهمان، سفر، تلویزیون و... مانع از این کارها می‌شود. بنابراین داشتن انتظارات غیرواقعی از خود یکی از مسائلی است که لذت تعطیلات را به کام افراد تلخ می‌کند.
درک طولانی‌تر آینده نسبت به گذشته


مسئله بعدی این است که ما آینده را طولانی‌تر از گذشته ادراک می‌کنیم یعنی دو هفته عید خیلی طولانی‌تر از آن چه واقعا هست، در ذهن ما دیده می‌شود و شکل گرفته است. برای همین هم هست که کلی برنامه برای دوره تعطیلات متصور می‌شویم که تقریبا بیشتر آن‌ها انجام نخواهد شد. آگاهی از این مسئله هم باعث می‌شود با نگاه درست‌تری وارد تعطیلات شویم.
تلاش برای تحول 100 درصدی شخصیت
نکته بعدی این است که نباید انتظار داشته باشیم با سال نو، شخصیت‌مان به‌طور 100 درصدی متحول شود. هرسال قبل از عید نوروز کلی انتظار ایجاد می‌کنیم که در سال جدید آدم بهتری بشوم، بیشتر کتاب بخوانم، کدورت‌ها را کنار بگذارم و... ولی در عمل واقعا تفاوتی ایجاد نمی‌شود چون یک اتفاق بیرونی مثل شروع سال جدید تاثیر واقعی و بلند مدت روی سیستم فکری و رفتاری آدم ندارد، به همین دلیل است که توصیه می‌شود در نهایت سعی کنیم یک رفتار خاص را بهتر کنیم. اگر هم قرار است اتفاق مهمی برای شخصیت‌مان بیفتد، باید قدم‌به‌قدم باشد.
 منتظران اتفاقات خارق‌العاده
برای لذت‌بردن قرار نیست اتفاق خارق‌العاده‌ای پیش بیاید، فقط باید بتوانیم در لحظه از هر آن چه هست، لذت ببریم. برای لذت بردن از تعطیلات نوروز باید انتظارات غیرواقعی را کنار بگذاریم و مثلا از طبیعت و هوای بهاری لذت ببریم. لذت بردن، از کم کردن توقع می‌آید. اگر توقع یک تعطیلات خاص و فوق‌العاده را داشته باشیم، قطعا خوش نخواهد گذشت. همچنین  در دوران تعطیلات، بیشتر دوستان با خانواده سرگرم هستند و حتی شاید زمان‌های تفریح دوستانه هم کمتر از حالت عادی بشود ، به همین دلیل  احتمالا برای نوجوان‌ها، دوران تعطیلات خیلی هم جذاب نخواهد بود. خانواده‌ها هم مطلع باشند که تعطیلات نوروز برای استراحت و تجدید قوای محصلان در نظر گرفته شده، پس لطفا «درس بخون، درس بخون» را تکرار نکنید!
   تعطیلات عید، فرصتی برای خانواده‌دوستی
خلاصه کلام که تعطیلات عید برای خانواده است، برای بودن در کنار دیگر اعضای خانواده و فامیل و از همین می‌شود نهایت لذت را برد. مثلا اگر بعد از رفتن به خانه بزرگ‌ترها از آن‌ها درباره خاطرات، تجربیات‌شان، معنای زندگی و... بپرسیم، دید و بازدیدهای کسل‌کننده می‌تواند تبدیل به یک تجربه خوب و رشد دهنده شود. حرف مهم که نباید یادمان برود، همان است که اگر می‌خواهیم از عید امسال لذت ببریم باید از تک تک لحظات با توقع و انتظارات به‌جا و درست لذت ببریم. در آخر، قدر هر بزرگ‌تری را که امسال در کنارمان هست، بدانیم چون مشخص نیست تا سال آینده چه پیش خواهد آمد.
 با آرزوی سالی بسیار خوب و پر از شادی برای همه خوانندگان روزنامه خراسان و مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره.