توطئه روی شیاپ‌چانگ؟!

سارا اصلانی/ درست در آستانه اعزام تیم ملی تکواندو به بیست و ششمین دوره مسابقات جهانی باکو، فدراسیون با چالش عجیب و خطرناکی مواجه شد. سونامی دوپینگ درحالی به جان تکواندوی ایران افتاده که از مسئولان گرفته تا ورزشکاران این رشته، همگی مدعی‌ شده‌اند که این سیل عجیب مثبت شدن آزمایش ها تنها یک توطئه است و اصلا عادی نیست. ماجرا آن ‌جا عجیب‌تر و ابهام‌برانگیزتر می‌شود که دارویی که عامل مثبت شدن دوپینگ 2 ملی‌پوش تکواندوی ایران شده، ماده‌ای است که اساسا به کار تکواندوکاران نمی‌آید و همین مسئله هم ابهامات برای وجود دست‌های پشت پرده در این ماجرا را قوت بخشیده است. 27 اردیبهشت‌ماه بود که اعلام شد رضا کلهر(68- کیلوگرم) دارنده مدال برنز رقابت‌های جهانی تکواندوی مکزیک، به دلیل مثبت شدن آزمایش دوپینگش با محرومیتی چهار ساله مواجه شده. هنوز 48 ساعت از انتشار این خبر نگذشته بود که دومین آزمایش دوپینگ تکواندوی ایران هم مثبت شد. این بار اما نام دانیال بزرگی تکواندوکار وزن 68-کیلوگرم در میان بود. آزمایش دوپینگ این دو ملی‌پوش بعد از مسابقات گرنداسلم چین مثبت شد و با انتشار این خبر جامعه تکواندوی ایران در شوک بزرگی فرو رفت چرا که تنها یک نمونه مثبت دیگر، تکواندوی ایران را در پرتگاه تعلیق 4 ساله از سوی فدراسیون جهانی قرار خواهد داد. مهم ترین نکته این ‌که، دقیقا آزمایش دوپینگ هر دو ملی‌پوش از نوع ماده ممنوعه‌ای به نام استروئید آنابولیک است؛ ماده‌ای که بیشتر بدنسازان یا وزنه‌برداران برای افزایش وزن و حجم‌دهی عضلات از آن استفاده می‌کنند، ماده‌ای که در رشته تکواندو که ورزشکاران مدام به دنبال کاهش وزن برای حضور در مسابقات هستند، کارایی ندارد! به همین دلیل هم هست که اصغر رحیمی، سرپرست دبیر کلی فدراسیون و بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی می‌گویند: «بوی توطئه و خرابکاری به مشام می‌رسد!»
نوشیدنی مشکوک عامل
مثبت‌ شدن آزمایش‌ها؟

این اتفاق درحالی رخ داده که کارشناسان معتقدند پزشک و مربی بدنساز تیم باید درقبال آن پاسخگو باشند، اما این دو فرد هم اکنون سکوت اختیار کرده‌اند. ولوله دوپینگ درحالی به جان تکواندوی ایران افتاده که حالا کابوس مثبت شدن آزمایش ‌های بیشتر، مسئولان فدراسیون را برآن داشته تا با همکاری ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از تمامی اعضای تیم‌های ملی مردان و زنان آزمایش دوپینگ گرفته شود. خبرهای تایید نشده  و درگوشی هم حاکی از آن است که بعد از مسابقات چین، یکی از افراد اعزامی، نوشیدنی به ملی‌پوشان داده و تاکید کرده بعد از مسابقه حتما آن را بنوشند که البته تعدادی این کار را انجام داده‌اند و تعداد هم نه. این درحالی است که رحیمی هم در صحبت‌های اخیرش گفته بود ماده استروئید آنابولیک به‌راحتی با آلوده کردن آب آشامیدنی و غذا می‌تواند ورزشکار را آلوده کند. با این حال هنوز مشخص نیست سرمنشأ اصلی این اتفاق چه بوده است.


25 تکواندوکار در خطر
 مثبت شدن دوپینگ!

آزمایش‌ها درحالی به آزمایشگاه کلن آلمان ارسال شده که کمتر از یک هفته دیگر تیم ملی ایران باید در مسابقات جهانی باکو حاضر شود و با این شرایط اصلا شاید تیم راهی رقابت‌ها نشود. با این حال برای اعلام زودتر از موعد نتیجه آزمایش‌ها، آزمایشگاه کلن برای هر آزمایش مبلغ 90 یورو بیشتر درخواست کرده و این کار هم انجام شده و حالا همه چیز به زمان سپرده شده تا نتیجه آزمایش‌ها برسد. رحیمی سرپرست دبیرکلی فدراسیون اما دیروز در مصاحبه با خبرگزاری فارس از مثبت شدن آزمایش طیف وسیعی از تکواندوکاران ابراز نگرانی کرد تا بگوید: «ما نگران این هستیم که اگر توطئه‌ای در کار باشد تعداد بیشتری از قهرمانان تکواندو در بخش مردان و بانوان و حتی پاراتکواندوکاران نیز احتمالا دوپینگی خواهند شد. از نظر من دستگاه‌های امنیتی باید به این ماجرا ورود کنند.»
خطر تعلیق بیخ گوش ایران
رحیمی درحالی از توطئه و احتمال مثبت شدن افراد بیشتری خبر می‌دهد که شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ حرف‌های جالب توجهی در این خصوص می‌زند: «مسئولیت مطلق ورود هر نوع ماده ممنوعه به بدن و مثبت‌شدن نمونه دوپینگ با ورزشکار است و صحبت از خرابکاری و توطئه حرف‌ اضافه است و لزومی ندارد که فدراسیون مربوط در این‌ خصوص جواب بدهد. از طرفی، طبق قوانین فدراسیون جهانی، چنان چه تعداد نفرات دوپینگی یک فدراسیون در تورنمنت‌های بین‌المللی و مسابقات داخلی به بیش از 3 نفر برسد، فدراسیون آن کشور تعلیق می شود و باید ۵۰ هزار دلار جریمه بپردازد.»
آغاز تحقیقات پلیس فتا و چک کردن دوربین‌های فدراسیون
درحالی که بازار شایعات درباره دلایل مثبت شدن آزمایش های دوپینگ در تیم تکواندوی ایران بالا گرفته، شنیده می‌شود پای پلیس فتا هم به ماجرا باز شده و قرار است در کنار آغاز تحقیقات پلیس فتا، دوربین‌های فدراسیون تکواندو هم چک شود تا شاید خاطی یا خاطیان این سونامی وحشتناک پیدا شوند.