شهادت ۵ مدافع وطن در سراوان

پنج مرزبان در جریان حمله اشرار مسلح در شهرستان سراوان به شهادت رسیدند و چند مرزبان هم مجروح شدند.
حمله اشرار مسلح و گروهک‌های تروریستی به پاسگاه مرزی مک سوخته شهرستان سراوان سحرگاه شنبه اتفاق افتاد. در حالی که اشرار مسلح تلاش می‌کردند با عبور از مرز وارد کشور شو‌ند با مقاومت مرزبانان مواجه شدند و پنج نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند و چند نفر هم مجروح و به مراکز درمانی منتقل شدند. گروهبان یکم حسین بادامکی، گروهبان یکم علی غنی با تدبیر و سربازان محمد جمالزاده، یونس سیفی‌نژاد و ناصر حیدری به شهادت رسیدند. گروهبان یکم رضا برجی هم که نام وی در بین شهدا ثبت شده‌بود، در جریان عملیات احیا به زندگی بازگشت.
اینکه پنج مرزبان کشور در جریان عملیات کور از سوی اشرار مسلح و گروه‌های تکفیری به شهادت می‌رسند را فقط می‌شود به حساب ناامن بودن مرز‌ها گذاشت. مرز‌های شرق و غرب کشور همزمان با بروز آشوب‌های صورت گرفته سال گذشته بیش از هر زمان دیگری هدف نفوذ افراد پرخطر و قاچاق سلاح به کشور قرار گرفت، به طوری که بسیاری از گروه‌های تکفیری، فرصت این را پیدا کردند تا خود را بین مهاجران فراری از دست طالبان پنهان و به داخل کشور نفوذ کنند. آسیب‌هایی که از مجرای این نفوذ‌ها به کشور صورت گرفت، سبب شد بخش عمده‌ای از سلاح‌های قاچاق شده به دست مجرمانی برسد که در جریان ناامن کردن جامعه نقش دارند. ناامنی که سبب شده‌است از ابتدای سال ۱۶ پلیس در جریان تأمین امنیت جان خود را از دست بدهند، یعنی به طور میانگین هر سه روز و نیم یکی از مأموران فرمانده انتظامی در جریان تأمین امنیت به شهادت رسیده‌اند؛ مأمورانی که از سرباز مرزبان تا فرماندهان فراجا را شامل می‌شود و به این نگرانی دامن می‌زند که گستره ناامنی در کشور که با جنگ‌های ترکیبی پیوند خورده‌است، قدرت تاب‌آوری مخلان امنیت را افزایش داده‌است.
همه دولت‌ها برای تأمین امنیت خود چاره‌ای جز هزینه‌کردن ندارند و به جای اینکه مدام پیکر سربازان خود را بدرقه کنند، هزینه‌های پرداخت شده را صرف تجهیز و به روزرسانی نیروی انسانی و تجهیزات نوین می‌کنند. شنا کردن خلاف جهت آب و خط و نشان کشیدن برای مخلان امنیت، منجر به تقویت و سازماندهی نیرو‌های دفاعی نمی‌شود، بنابراین برای تقویت سازوکار‌های امنیتی راهی جز هزینه‌کردن برای افزایش توان دفاعی وجود ندارد.