موشک «خرمشهر4 » با بُرد 2هزار کیلومتر خواب را از چشمان دشمن گرفت

به گزارش فارس، برد این موشک، ۲ هزار کیلومتر و وزن سرجنگی آن نیز ۱۵۰۰ کیلوگرم است. رونمایی از موشک برد بلند و نقطه‌زن «خیبر» خواب را از چشم دشمن گرفت و هراس آنها را از قدرت دفاعی حیرت‌انگیز و بازدارنده ایران در پی داشت.
این موشک آخرین نسخه پیشرفته خرمشهر و از انواع موشک‌های نقطه‌زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است. موتور آن، موتور پیشرفته اروند است که از سوخت ‌هایپرگولیک بهره می‌برد. متخصصان صنایع موشکی برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، موتور موشک خرمشهر ۴ را در داخل مخزن سوخت قرار دادند که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است. موشک خرمشهر ۴ (خیبر) مجهز به سیستم کمک ناوبری بوده و قابلیت حمل سرجنگی سنگین را داراست.
این موشک همچنین، از هدایت و کنترل فاز فعال، هدایت و کنترل فاز میانی بهره برده و در برابر جنگال نیز مقاوم است.
سرجنگی این موشک با طول حدود 4 متر، یکی از بزرگ‌ترین و اثربخش‌ترین سرجنگی‌های تولید شده می‌باشد که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه دارا است.


سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف، باعث می‌شود سیستم‌های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی نباشند.
تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود تامین دقت نقطه زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) است.
سرعت آماده‌‌سازی و روانه‌‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر ۴ است که آن را به یک موشک تاکتیکی تبدیل کرده است.
مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمود‌سازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است. همچنین؛ به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد.
همچنین، موتور مذکور باعث شده است تا سرعت این موشک در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد.
استحکام بیشتر سازه موشک در نسل جدید خرمشهر نسبت به سه نسل قبل دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده تا پرتابگر بتواند آن را با سرعت بیشتری جابه‌جا کند.
امیر آشتیانی: رادار‌گریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن از ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر 4 است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم با ‌اشاره به ویژگی‌های موشک خرمشهر 4، گفت: در ابتدا سالروز آزاد‌سازی خرمشهر را به محضر فرمانده کل قوا ملت بزرگ ایران و خانواده‌های شهدا تبریک عرض می‌کنم.
امیر آشتیانی افزود: این موشک ثمره تلاش چندین ساله دانشمندان و متخصصان ما در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است.
وی بیان داشت: از ویژگی‌های بارز این موشک می‌توان به رادار‌گریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن به جهت سطح مقطع کم راداری ‌اشاره کرد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه این موشک ۲۰۰۰ کیلومتر بُرد و سر‌جنگی با قدرت انفجاری بسیار بالا دارد، تصریح کرد: این موشک می‌تواند از سرجنگی‌های متنوع برحسب ماموریت‌های خود استفاده کند و از قدرت تحرک و آماده‌‌سازی در کمترین زمان برخوردار است.
وی ادامه داد: موشک‌های بالستیکی که بتوانند به سرعت آماده اجرای عملیات شوند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند اما پیام وزارت دفاع در رونمایی از این‌ موشک این است که ساخت موشک ‌خرمشهر ۴ در راستای ارتقاء توانمندی‌های دفاعی در برابر دشمنان صورت گرفته است و این ‌یعنی ما در دفاع از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم.
امیر آشتیانی بیان داشت: از سوی دیگر به دشمنان هم این را نشان‌ می‌دهیم ‌که به هیچ‌وجه نمی‌توانند جوانان ما را از مسیر پیشرفت، رشد و تعالی بازبدارند و پیام این اقدام برای دوستان ما هم کمک به ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستان و کشورهایی که در مسیر مبارزه با نظام سلطه قرار دارند، است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ‌اشاره به ماموریت‌های وزارت دفاع عنوان کرد: وزارت دفاع مأموریت پشتیبانی از نیروهای مسلح در حوزه‌های مختلف اعم از موشکی، پهپادی، راداری و سایر حوزه‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با توجه به نوع تهدیداتی است که علیه کشورمان متصور است.
وی افزود: قطعاً این رونمایی‌ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت و ملت عزیز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف از طریق فرزندان خود در مجموعه وزارت دفاع خواهند بود.
کنعانی: رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر۴
نماد دیگری از اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود با انتشار تصاویری از رونمایی و شلیک این موشک، نوشت: رونمایی از نسل چهارم موشک بالستیک خرمشهر با نام خیبر، تولید وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، همزمان با سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر و چهارم خرداد روز دزفول -مقاومت و‌ پایداری -، نماد دیگری از اقتدار دفاعی در کنار سیاست خارجی عزتمندانه کشور در تامین امنیت و منافع ملی ایران مقتدر و مستقل است.
سخنگوی وزارت دفاع: موشک «خرمشهر 4»
نسبت به نسل‌ قبل خود سرعت بیشتری دارد؛
تحقق قدرت مانورپذیری و رادارگریزی بالاتر
سردار رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با فارس، درباره موشک «خرمشهر ۴» و ویژگی‌های این موشک گفت: مولفه‌های قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران گوناگون هستند که یکی از این مولفه‌ها قدرت موشکی است. ایران با اتکا به دانشمندان و متخصصان جوان خود جزو کشورهای برتر در این حوزه است.
وی ضمن تشریح ویژگی‌های موشک «خرمشهر ۴» بیان داشت: موشک خرمشهر که تاکنون سه نسل از آن رونمایی شده بود و روز گذشته جدیدترین نسل آن با نام «خرمشهر ۴» معرفی شد، سطح مقطع راداری کمی داشته و امکان رادارگریزی آن بالاست. این موشک سرعت بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی خود دارد.
سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: طراحی موشک «خرمشهر ۴» نسبت به نسل‌های قبلی خود تفاوت دارد و می‌تواند از سرجنگی‌های گوناگون استفاده کند. در واقع، متناسب با نوع سرجنگی‌ها امکان سرعت، مسافت و تعیین هدف تغییر می‌کند. لذا؛ قابلیت مانورپذیری بالایی دارد و همچنین، امکان آماده‌‌سازی در کمترین زمان ممکن نسبت به موشک‌های قبلی در این موشک وجود دارد.
سردار طلایی‌نیک درباره سایر ویژگی‌های نسل چهارم موشک خرمشهر عنوان کرد: سامانه کنترل و هدایت موشک در عبور از جو خاموش می‌شود و به همین دلیل، قدرت مانورپذیری و رادارگریزی موشک نیز افزایش پیدا می‌کند.
عصبانیت و هراس آمریکا
از رونمایی موشک «خیبر» ایران
رونمایی از موشک خرمشهر ۴ به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد‌سازی خرمشهر هراس و عصبانیت ایالات متحده آمریکا را همچون همیشه به همراه داشت و متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا آن را «تهدید» خواند.
به گزارش ایرنا، متیو میلر در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سؤالی درباره واکنش ایالات متحده آمریکا به رونمایی از موشک جدید ایران ادعا کرد: ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم. همان‌طور که اعلام کرده‌ایم توسعه و تکثیر موشک‌های بالستیک از سوی ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود و برنامه موشکی ایران همچنان یک چالش در مقابل منع ‌اشاعه است.
میلر افزود: ما همچنان از ابزارهای مختلف منع ‌اشاعه از جمله تحریم‌ها برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه موشکی ایران و توانایی این کشور برای ارائه این موشک‌ها و تکنولوژی آنها به دیگران استفاده می‌کنیم.
واکنش مداخله‌جویانه فرانسه
به رونمایی موشک «خرمشهر ۴»
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه به رونمایی نسل چهارم موشک خرمشهر ایران واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. به گزارش رویترز، فرانسه مدعی شد آزمایش موشک بالستیک دوربرد ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ‌اشاره به اتهامات تکراری علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، اعلام کرد: این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تشدید برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌تر است.
به گزارش فارس، ادعای فرانسوی‌ها در حال مطرح شده که ایران بارها اعلام کرده برنامه موشکی آن به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد.
پیش‌تر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرد: برنامه موشکی ایران بر اساس توانمندی دفاعی متعارف طراحی شده و هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و ایران هیچ وقت در پی کسب سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.
این بیانیه افزود: مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ کاملا روشن و عاری از هرگونه ابهام است. این قطعنامه نیز برنامه مشروع موشک بالستیک متعارف ایران یا فعالیت‌های مرتبط آن را ممنوع یا محدود نمی‌کند.
رسانه صهیونیست: رونمایی ایران از موشک جدید
بخشی از قدرت بازدارندگی آن بود
رسانه‌های صهیونیستی در واکنش به رونمایی ایران از موشک بالستیک «خرمشهر۴» گزارش‌هایی منتشر و در آنها تاکید کردند که ایران، پاسخ تهدیدهای تل‌آویو را با رونمایی از موشک بالستیک «خرمشهر۴» داد و بار دیگر، بخشی از قدرت بازدارندگی خود را به نمایش گذاشت و این رونمایی در این زمان‌، بخشی از تئوری بازدارندگی ایران در مقابل «اسرائیل» و تهدیدات آن است.
طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد: ایران از موشک بالستیک جدیدی رونمایی کرد و نشان داد که برد این موشک، تمام «اسرائیل» را پوشش می‌دهد؛ سؤال این است که ایران چرا در این زمان چنین خبری را منتشر می‌کند و هدف آن از این رونمایی چیست؟
به گزارش فارس، «اوهاد حمو»، تحلیلگر مسائل عربی در شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گفت: هشدارها و تهدیدهایی که از مدت‌ها پیش بین اسرائیل و ایران در جریان بوده، حالا ادامه دارد؛ رونمایی موشکی ایران، این یک بیانیه صریح و علنی بود.
حمو در توضیحاتش درباره موشک بالستیک ایرانی «خیبر» گفت: برد آن ۲۰۰۰ کیلومتر و کلاهک آن یک و نیم تن مواد منفجره را حمل می‌کند و این اولین موشکی نیست که مساحت «اسرائیل» را پوشش می‌دهد.
این تحلیلگر صهیونیست در ادامه به تعدادی از حملات موشکی ایران که در دوره اخیر به اهداف آمریکا در منطقه اصابت کرده است، پرداخته و اذعان کرد: ایران این موشک را فقط برای هدف قرار دادن «اسرائیل» آماده نمی‌کند، بلکه شاید برای هدف قرار دادن اهداف آمریکایی دیگری در خاورمیانه از آن استفاده کند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اکنون این اتفاق [رونمایی ایران از موشک جدید بالستیک] اتفاق می‌افتد؟ تاکید کرد: مسئله بزرگ، در زمان‌بندی است؛ این موضوع به یک عامل دفاعی مربوط می‌شود تا تهاجمی، این تلاش ایران برای تثبیت جایگاهش به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر اسرائیل بود؛ ایرانی‌ها صداهایی را که از اسرائیل می‌آید، می‌شنوند و این‌گونه پاسخ می‌دهند.
این تحلیلگر صهیونیست درخصوص سخنرانی اخیر «هرتزی‌هالوی»، رئیس‌ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی که طی آن درباره اقدام احتمالی تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده بود، خاطرنشان کرد: رونمایی تهران از موشک جدید، تایید این نکته بود که ایرانی‌ها این صداها را شنیده‌اند و از این طریق، پیامی می‌فرستند تا «اسرائیل» را از هرگونه ماجراجویی بازدارند.
رئیس‌ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه، ۲۳می، در کنفرانس «هرتزلیا» ضمن تکرار ادعاهای ضدایرانی خود و اذعان به توانایی ضربه زدن به ایران گفته بود: ما نسبت به وضعیتی که ایران می‌خواهد پیرامون ما ایجاد کند، بی‌تفاوت نیستیم. ایران در حوزه غنی‌‌سازی اورانیوم به پیشرفت بیشتری در مقایسه با گذشته، دست یافته است؛ ما در حال بررسی این موضوع هستیم و من می‌گویم که تحولات منفی کنونی می‌تواند منجر به اقدام شود.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» در یادداشتی تاکید کرد: دلایل افزایش تهدیدات لفظی کابینه تل‌آویو علیه ایران، ترس‌ها و ناکامی‌های میدانی در مقابله ‌اشغالگران با مقاومت فلسطین و جنبش حزب‌الله لبنان است؛ تهدیدها همچون ۲۰ سال گذشته، هیچ تاثیری بر تهران و متحدانش در محور مقاومت نخواهند داشت.
کنعانی در پاسخ به واکنش آمریکا و فرانسه
به رونمایی از موشک خرمشهر۴: با ‫ایران قوی مخالفند
شایان ذکر است، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به واکنش آمریکا و فرانسه به رونمایی از موشک خرمشهر‌۴ با انتشار فیلمی از موشکباران شهرهای ایران در زمان جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث عراق و با کمک‌های تسلیحاتی غرب نوشت: همان دولت‌های غربی خاصه آمریکا و فرانسه که نقش مهمی در تحریک و تسلیح رژیم بعث صدام به تجاوز نظامی و موشکباران شهرها و مردم بی‌دفاع ایران داشتند و در صدر صادرکنندگان تسلیحات به منطقه قرار دارند، امروز از پیشرفت و اقتدار دفاعی ایران ابراز نگرانی می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
دعوت از مجمع تشخیص و شورای نگهبان برای همراهی با طرح مالیات بر سوداگری محترمانه با آقای خسرو‌پناه! (یادداشت روز) اخبار ویژه یک‌ششم مردان و یک‌سوم زنان آمریکا به شدت افسرده‌اند صدور کیفرخواست برای ۵ نفر از مدیران بانکی و مالی کشور پایان 5 سال بازداشت غیرقانونی«اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی به آغوش وطن بازگشت موشک «خرمشهر4 » با بُرد 2هزار کیلومتر خواب را از چشمان دشمن گرفت سید حسن نصرالله: این ما هستیم که به جنگ بزرگ تهدید می‌‌کنیم، نه شما! ایجاد ‌اشتغال پایدار مأموریت جدی دولتمردان است ناوگروه ۸۶ ارتش ظرفیت استثنایی نیروی دریایی ایران را نشان داد مقاومت ریشه ایدئولوژیک داشت و والاترین الگویش شهر دزفول بود زنان باید در مناصب باشند اما نه در دوره اصلاح‌طلبان! امیرعبداللهیان خواستار تقویت همکاری‌های بانکی ایران و عراق شد دعوت از مجمع تشخیص و شورای نگهبان برای همراهی با طرح مالیات بر سوداگری دعوت از مجمع تشخیص و شورای نگهبان برای همراهی با طرح مالیات بر سوداگری