گام رو به جلو در مسیر تنش‌زدایی تهران با غرب


گروه سیاسی: در شرایطی که در چند روز گذشته اخباری مبنی بر روند مثبت در روند تنش‌زدایی‌های ایران با کشورهای غربی مطرح شده، دیروز –جمعه- تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک به این موضوع واقعیت بخشید. نکته مهم در این بین این بود که این اتفاق با میانجی کشور عمان اتفاق افتاد؛ یعنی همان کشوری که قرار است یک‌شنبه این هفته سلطان این کشور عازم تهران شود.
به گزارش «تجارت»، وزارت امور خارجه عمان دیروز –جمعه- از تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک با میانجیگری مسقط خبر داد. اگرچه در این بیانیه به نام زندانیان اشاره نشده بود. وزارت امور خارجه عمان در ادامه اعلام کرد که «زندانیان آزاد شده از تهران و بلژیک، روز جمعه به مسقط منتقل شده‌اند تا مقدمات بازگشت به کشورهایشان فراهم شود.»
به موجب این توافق افرادی که آزاد می‌شوند، دیروز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل می‌شوند تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند. بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، میانجیگری عمان در پاسخ به درخواست دولت‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل و فصل مسئله اتباع دو کشور بوده که تلاش‌های عمان منجر به توافق دو طرف برای آزادی متقابل شد.
در همین ارتباط، حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی که حدود پنج سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.



اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین از چهار سال پیش به اتهام برنامه‌ریزی جهت حمله به گردهمایی گروهک منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شد.
همزمان با امیر عبداللهیان، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد اسدالله اسدی، دیپلمات گروگان گرفته شده پس از تحمل ۵ سال اسارت، تا ساعاتی دیگر به کشور باز می‌گردد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اسدالله اسدی، دیپلمات گروگان گرفته شده جمهوری اسلامی ایران پس از تحمل ۵ سال اسارت تا ساعاتی دیگر به آغوش میهن اسلامی باز می گردد.
کنعانی گفت: اسدالله اسدی در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود. وی افزود: سناریوی صهیونیستی- آمریکایی «دروغ بزرگ» با هدف بحران سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت و این توطئه درست پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق برجام صورت گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در این زمینه برخی دولت های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند و آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملا سیاسی و مدیریت شده به ۲۰ سال زندان محکوم کردند. کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو امر با اتخاذ مواضع منطقی و در دفاع از حقوق ایرانیان، ضمن اعلام اعتراض و محکومیت نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، تمام تلاش خود را برای آزادی این شهروند و دیپلمات ایرانی بکار بست و نهایتا در پی نشست های متناوب و مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک طی توافقی دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به گروگان گرفته شده محقق شد. در سطحی دیگر، نخست‌وزیر بلژیک دیروز آزادی یک شهروند این کشور در ایران را تایید کرد. به گزارش لوموند، الکساندر دوکروو، نخست‌وزیر بلژیک دیروز گفت که اولیویه وندکاستیل، شهروند این کشور که در ایران زندانی بود آزاد شده و در راه بازگشت به بلژیک است. نخست‌وزیر بلژیک با ادعایی درباره وضعیت دوران بازداشت این شهروند بلژیکی گفت: اولیویه ۴۵۵ روز را در تهران در زندان و تحت شرایطی غیرقابل تحمل سپری کرد. بی‌گناه بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، او امشب در کنار ما خواهد بود.
وزیر امور خارجه بلژیک نیز در بیانیه‌ای آزادی یک شهروند این کشور را که به دلایل امنیتی در ایران زندانی شده بود، نتیجه «۱۵ ماه دیپلماسی متمرکز و مدبرانه» تلقی کرد. حاجا لحبیب با انتشار بیانیه‌ای در صفحه توییتر خود درباره آزادی اولیویه وندکاستیل، شهروند این کشور که در ایران زندانی بود نوشت: پس از ۴۵۵روز بازداشت ناعادلانه، اولیویه وندکاستیل سرانجام آزادی خود را بازیافته است. او قرار است امشب پس از ۱۵ ماه دیپلماسی متمرکز و مدبرانه به بلژیک بازگردد.
لحبیب در ادامه از تمامی کسانی که «به طور خستگی‌ناپذیر» برای آزادی این شهروند بلژیکی تلاش کردند، قدردانی کرده و گفت که بلژیک در کنار زندانیان بی‌گناه خود(در کشورهای خارجی) ایستاده است.
نکته قابل تامل این است که تبادل زندانیان میان بروکسل و تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که روز یک‌شنبه سلطان همان عازم ایران خواهد بود. در روزهای گذشته، سفر سلطان هیثم به تهران موجی از امید را در میان ناظران سیاسی نسبت به حل شدن تنش‌های میان ایران و غرب به همراه داشته است. همزمان با این خوش‌بینی‌ها شاهد هستیم که اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌ که بر این اعتقادیم که برجام خوب یا بد، دارای نقاط ضعف و قوت، امروز این سند بین‌المللی است که در برابر ما قرار دارد و ما در عرصه دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها این سند و مسیر را در پیش رو داریم، گفت: ما به وظیفه خود برای لغو تحریم‌ها از مسیر مذاکره و دیپلماسی با رعایت خطوط قرمز کشورمان ادامه می‌دهیم. پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است و امیدواریم به نقطه و نتایج روشنی برسیم که بتوانیم آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.