ماجراجویی طالبان در مرز ایران

ماجراجویی طالبان که پس از دستیابی به حکومت در افغانستان به دنبال کسب مشروعیت داخلی است، به درگیری مرزی با ایران منجر شد. روز گذشته، در درگیری مرزی بین مرزبانان ایران با «افراد مسلح ناشناس» مرتبط با طالبان درمرز افغانستان، دو مرزبان ایرانی شهید شدند. این درگیری حوالی ساعت ۱۰ صبح همزمان با تعرض طالبان به مرز ایران اتفاق افتاد که در جریان آن یک نیروی طالبان هم کشته شد. این درگیری مرزی، همزمان با تشدید تنش‌ها بر سر حقابه ایران از رود هیرمند رخ داده است.
مرزبانی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که مرزبانان ایرانی صبح دیروز با افراد مسلح طالبان که قصد ورود به خاک ایران را داشتند درگیر شده‌اند. این درگیری حدود ساعت ۱۰ صبح دیروز زمانی رخ داد که افراد مسلح در منطقه مرزی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز در منطقه «ماککی» مرز مشترک ایران و افغانستان قصد ورود به خاک ایران را داشتند که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه مرزبانان ایرانی با این افراد شد. سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی در تشریح جزئیات درگیری دیروز گفت که صبح روز شنبه نیرو‌های طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند. بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیرو‌های مهاجم داده شد. اما طرف طالبان مجدداً تیراندازی کرد. مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز گفته که نیرو‌های هنگ مرزی زابل با «افراد مسلح ناشناس» در نقطه صفر مرزی درگیر شده‌اند. در پی این درگیری مرز ابریشم برای عبور و مرور بسته شده است. در حالی که «مولوی عبدالکبیر» نخست‌وزیر طالبان طی نشستی گفته ما خواستار تداوم روابط مثبت با دیگر کشور‌ها در پرتو شریعت هستیم و از خاک افغانستان نیز هیچ کسی تهدید نخواهد شد، حسن همتی،  رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره درگیری دیروز گفت که در این حادثه سه پایگاه مرزی ایران با طرف افغانستانی در گیر شد که تعدادی از مرزبانان ما نیز مجروح شده‌اند. به گفته همتی، درگیری از سوی نیرو‌های مرزی طالبان آغاز شده و در ادامه توپخانه ارتش جمهور اسلامی نیز فعال شده است. این در حالی است که «عبدالنافع تکور» سخنگوی وزارت کشور طالبان مدعی است که در ولایت نیمروز نیرو‌های مرزبانی ایرانی به طرف افغانستان شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند!
منابع رسمی شهادت دو مرزبان ایرانی را دیروز تأیید کردند در حالی که گفته می‌شود چند نفر نیز زخمی شده‌اند. طرف طالبان نیز کشته شدن یکی از نیرو‌های خود و زخمی شدن چند تن دیگر را تأیید کرده است. سردار احمدرضا رادان،  فرمانده کل انتظامی کشور، دستور قاطع لازم، به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرز‌ها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرز‌ها را ندهند. در این دستور تأکید شده است که نیرو‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.
بعد از اصرار ایران بر دریافت حقابه رود هیرمند بر اساس توافق سال ۱۳۵۱، اظهارات ضد ایرانی مقام‌های طالبان تشدید شده است، اقدامی که برای کسب مشروعیت داخلی از طریق اصرار بر رویارویی در موضوعاتی است که می‌تواند بخش‌های مختلف جامعه افغانستان را حول آن جمع کند. در حالی که ناظران در افغانستان بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تأکید می‌کنند، طالبان می‌کوشد از طریق ایجاد تنش در خارج، گروه‌های افغان را زیر چتر خود مجتمع کند. عبدالحمید خراسانی معروف به «ناصر بدری» که چند روز قبل به دلیل توییت جنگ‌طلبانه علیه ایران از مقام خود برکنار شده بود، دیروز گفت که اگر بزرگان امارت اسلامی به مجاهدین امارت اسلامی اجازه بدهند، مجاهدان امارت اسلامی در عرض ۲۴ ساعت ایران را فتح خواهند کرد، ان‌شاءالله. ایران با غرب موش و گربه بازی می‌کند، در واقع آن‌ها یکی هستند، اما اگر با حقیقت روبه‌رو شود، ان‌شاءالله از روی نقشه نابود می‌شود.