مرز مصر هم برای صهیونیست‌ها ناآرام شد

جولان برای اسرائیل ناآرام است. چند هفته قبل مرز لبنان هم، بعد از ۱۷ سال از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، برای تل‌آویو ناآرام شد. حالا بعد از کشته شدن سه سرباز اسرائیلی به دست یک سرباز مرزی مصر، این فرض در حال تقویت شدن است که مرز مصر نیز بعد از چهار دهه از توافق کمپ دیوید، برای اسرائیلی‌ها ناآرام شده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کشته شدن سه نظامی اسرائیلی در مرز مصر را «یک حمله تروریستی فاجعه‌بار» خوانده و از مصری‌ها خواسته برای آن یک تیم تفحص مشترک تشکیل دهند. «ترور در مرز صلح»، گویا‌ترین عنوانی است که روزنامه عبری یدیعوت‌آحرونوت با انتخاب آن، وضعیت شکننده مرز‌ها را برای تل‌آویو به تصویر کشیده است. مصری‌ها دیروز بعد از تحویل گرفتن پیکر محمد صلاح، سرباز مصری که شنبه این هفته سه سرباز اسرائیلی را به هلاکت رساند، او را به شکلی با‌شکوه تشییع کردند. در مصر هشتگ الجندی المصری ترند شد، دولت مصر این مراسم را پوشش زیادی نداد تا حساسیت‌ها به ناآرام شدن منطقه سینا جلب نشود، منطقه‌ای که ۴۴ سال است در سایه توافق کمپ دیوید، خیال اسرائیلی‌ها از آن راحت است. اتفاق روز شنبه این ثبات را در معرض پرسش قرار داد، به خصوص که با ناآرامی‌ها در مرز لبنان و همچنین تداوم دل‌نگرانی‌ها از جولان همزمان شده است. روایت دولت مصر از درگیری در مرز مصر این است که صبح روز شنبه سوم ژوئن ۲۰۲۳، محمد صلاح سرباز مرزی ۲۳ ساله مصری پس از تعقیب تعدادی از قاچاقچیان مواد مخدر، از موانع مرزی عبور و اقدام به تیراندازی کرده که در این بین سه نیروی مرزبانی اسرائیلی کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند. خود محمد صلاح نیز در تبادل آتش با اسرائیلی‌ها جان باخته، ولی رژیم صهیونیستی به این روایت با دیده شک و تردید نگاه می‌کند و آن را تداوم حلقه ناآرامی در پیرامون خود، از لبنان تا سوریه و از غزه تا کرانه باختری ارزیابی می‌کند. منابع نظامی رژیم صهیونیستی می‌گویند که هیچ‌گونه مشاهده‌ای از قاچاقیان مواد مخدر را در منطقه مرزی گزارش نکرده‌اند. روزنامه جروزالم‌پست هم نوشته که معلوم نیست چطور افسر پلیس مصر در حالی که باید قاچاقچیان مواد مخدر را تعقیب می‌کرد، با سربازان ارتش اسرائیل درگیر شده است.
هشتگ محمد صلاح
این روایت که حادثه روز شنبه با اقدامات ماه‌های اخیر علیه اسرائیل ارتباط دارد، به خصوص با انتشار سوابق جدید از محمد صلاح تقویت شد، کسی که با وجود تلاش دولت مصر بر سرپوش گذاشتن بر هویت او، فلسطینیان از نام «شهید» برایش استفاده کرده‌اند. شبکه عبری زبان کان گزارش کرد که محمد صلاح سرباز مصری در جریان نبرد سیف‌القدس دو هشتگ تحت عنوان «خدا با فلسطین است» و «غزه در حال بمباران شدن است» منتشر کرده بود. رادیو ارتش عبری هم گزارش کرد که به همراه پیکر این پلیس مصری، یک قبضه اسلحه، یک جلد قرآن کریم، یک چاقو و شش خشاب گلوله یافت شد که نشان‌دهنده متدین بودن و برنامه‌ریزی دقیق وی برای این عملیات بوده است. «تال لیو رام» خبرنگار نظامی روزنامه معاریو نوشت: «صلاح محمد ابراهیم» سرباز ۲۳ ساله مصری برای این عملیات به دقت برنامه‌ریزی کرده بود، وی پنج کیلومتر در مناطق بسیار ناهموار پیاده‌روی کرد تا به منطقه درگیری رسید، یک کوله‌پشتی حاوی تجهیزات، شش خشاب و یک چاقوی کماندویی حمل می‌کرد و از مکان سربازان ارتش در ۱۵۰ متری مرز اطلاع داشت. شبکه ۱۲ تلویزیون عبری در گزارشی اعلام کرد که سؤال‌های جدی درباره عملیات روز شنبه وجود دارد که چگونه مجری عملیات بدون اینکه ارتش متوجه شود از مرز عبور کرده است؟ چگونه ارتش چند ساعت پس از کشته شدن نیروهایش متوجه انجام این عملیات نشده است؟ «یوسی یوشع» تحلیلگر ارشد یدیعوت‌آحرونوت با انتقاد از ارتش «اسرائیل» اذعان کرد: این عملیات توسط نیرو‌های یگان «رضوان» حزب‌الله لبنان که از دیوار مرزی عبور کرده‌اند، انجام نشد، بلکه یک سرباز ساده مصری با یک اسلحه کلاشینکف همه ارتش «اسرائیل» را به چالش کشید.
یکصد هزار شهید مصری، حتی بیش از فلسطینیان
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در جلسه روز یک شنبه کابینه این رژیم به درگیری در مرز مصر اشاره کرد و هلاکت سه نظامی صهیونیست در مرز مصر را «یک حمله تروریستی فاجعه‌بار» توصیف کرد. نتانیاهو گفته است: «پیامی روشن برای مصری‌ها ارسال کردیم مبنی بر اینکه ما انتظار داریم تحقیق مشترک در خصوص حمله در مرز جامع باشد.» واکنش نتانیاهو نشان‌دهنده تردید جدی تل‌آویو به پایداری توافق کمپ دیوید با مصر در فضای کنونی منطقه است، به خصوص که روزنامه اسرائیلی یدیعوت‌آحرونوت نیز با تیتر «ترور در مرز صلح»، همین واقعیت را به تصویر کشید. عبدالحلیم قندیل، روزنامه‌نگار مصری و رهبر حزب ناصری در واکنش به حادثه روز شنبه گفته که مردم مصر «به توافقنامه‌های صلح یا به رسمیت شناختن یک دشمن تاریخی متعهد نیستند و این غیرقابل انکار است.» او در گفتگو با راشاتودی گفته است: «۱۰۰ هزار شهید مصری قربانی جنگ با این غاصب [اسرائیل]شده‌اند و تعداد سربازان شهید مصری از آنچه کشور‌های عربی و حتی فلسطین ارائه کرده‌اند بیشتر است.»‌قندیل می‌گوید: «مردم مصر هرگز بر سر خون آشتی نمی‌کنند و بر سر آنچه درست است سازش نمی‌کنند و احساس حاکم در مصری‌ها ۴۰ سال پس از امضای پیمان [صلح با اسرائیل]، نفرت از هر چیزی که صهیونیستی است و رد عادی‌سازی است.» قندیل این سرباز مصری را شهیدی توصیف کرد که احساسات هر مصری را نسبت به اشغالگری اسرائیل که فلسطینیان را کشت، حقوق آن‌ها را غصب کرد و آواره کرد، بیان کرد.