چرا از جلوه‌های امیدبخش عصبانی شده‌اید؟! (یادداشت روز)

  بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین‌الملل در این خصوص ‌اشتراک نظر دارند که جنگ امروز در دنیا، جنگِ اراده‌ها است. بر همین اساس هر طرفی که اراده‌ قوی‌تر و ثبات بیشتری داشته باشد، پیروز میدان است. یکی از فاکتورهای اصلی در جنگ اراده‌ها، امید و اعتماد به نفس است.
در این میان، برخی سهواً و برخی از روی تعمد- بخوانید به واسطه اجرای مأموریتی که دشمن به آنها محول کرده- با هدف قراردادن امید مردم، امیدآفرینی را معادل پنهان کردن نقاط ضعف و خودفریبی قلمداد کرده و این رویکرد تحسین برانگیز را مذمت می‌کنند.
این در حالی است که رهبر حکیم انقلاب با شناخت دقیق نقشه راه دشمن، در مقاطع مختلف بارها و بارها به مسئله امید و امیدآفرینی و ابعاد مختلف آن‌ اشاره کرده‌اند. در همین رابطه ایشان از ابتدای سال جاری تاکنون حداقل 4 مرتبه درباره «امید» سخن گفته‌اند.
اما یکی از جامعترین تعاریف ایشان درباره مسئله امید و بازیگران آن، در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده است و آن اینکه:«پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ قفلها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت‌های عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر می‌دارم.»


در ادامه آمده است:«در طول این چهل سال- و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ همیشگی هزاران رسانه‌ صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند.»
رهبر معظم انقلاب در ادامه تصریح کرده‌اند:«شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. نشانه‌های امیدبخش -که به برخی از آنها‌ اشاره شد- در برابر چشم شما است. رویش‌های انقلاب بسی فراتر از ریزشها است و دست‌ و دلهای امین و خدمتگزار، به‌مراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است.»
در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین کارویژه‌های دشمن و دنباله‌های داخلی آن، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش است. به این موارد توجه کنید:
1- جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم کشورمان به همراه اعضای هیئت دولت، در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در پنجمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی سفر کرد. در این سفر، فاز دوم راه آهن میانه- تبریز افتتاح شد. به واسطه این پروژه بسیار مهم، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود. این مسیر ریلی همچنین زمان سفر تهران تا تبریز را ۱۱۴ کیلومتر کوتاه کرده است. نکته قابل توجه این‌جاست که درآمد سالیانه این پروژه
۲/۳ هزار میلیارد تومان است.
رئیس‌جمهور همچنین در این سفر از کارخانه ماشین ‌سازی تبریز بازدید کرد. این کارخانه در دولت روحانی به صورت غیراصولی و بدون رعایت ضوابط، به فردی فاقد صلاحیت واگذار شد. براساس مستندات منتشر شده، مالک این کارخانه در دولت قبل و با دریافت «دلار 4200 تومانی»، 420 میلیون دلار برای واردات قطعات به کشور برای این کارخانه دریافت کرد، اما در بازار آزاد آن را به فروش رساند. رسیدگی به اتهامات مالک این کارخانه در سال 98 صورت گرفته و این فرد به حبس و رد مال و جریمه محکوم شد.
در حال حاضر به واسطه سلب مالکیت از این فرد و رسیدگی ویژه به مشکلات این کارخانه از سوی دولت و قوه قضائیه، کارگران ماشین ‌سازی از حدود 800 نفر در سال 98 به 2100 نفر رسیده و حقوق عقب مانده در کارخانه وجود ندارد و تولید در حال جان گرفتن و پیشرفت روزافزون است.
عملیات گازرسانی به 105 روستا، دستور پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۲ هزار کشاورز، جشن احیاء ۲۲۰ واحد راکد استان و افتتاح دهها پروژه آب و برق و سلامت در استان، بخشی از جلوه‌های امیدبخش در سفر اخیر رئیس‌جمهور محترم کشورمان به آذربایجان شرقی است.
از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم، بارها شاهد اخبار امیدبخش و خوشحال‌کننده به واسطه عملکرد دولت بوده‌ایم، از خوزستان تا سیستان و بلوچستان و از کردستان تا خراسان شمالی. اما این جلوه‌های امیدبخش از یک‌سو توسط رسانه‌های معاند و از سوی دیگر توسط رسانه‌های مدعی اصلاحات در داخل سانسور شده است.
2- به رغم فضا‌سازی‌ کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی علیه ایران، نشست اخیر شورای حکام بدون صدور قطعنامه علیه ایران خاتمه یافت. نکته قابل تأمل این‌جاست که همین چند روز پیش ایران از موشک ‌هایپرسونیک «فتاح» رونمایی کرد.
قطعا نمی‌توان ادعا کرد که رونمایی از این توانمندی دفاعی و نظامی، علت عدم صدور قطعنامه علیه ایران بوده است؛ اما به قطعیت می‌توان گفت که «دیپلماسی مقتدرانه» در کنار «حضور عزتمندانه در میدان»، دشمن را از گستاخی و زیاده‌خواهی منصرف کرده و هزینه اقدام علیه ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
این هم‌افزایی دیپلماسی و میدان، از جلوه‌های امیدبخش است که میوه‌های آن را در حوزه‌های مختلف و از جمله در سیاست خارجی می‌توان چید و از آن بهره برد. گذشت آن ایامی که با ایجاد دوگانه دروغین «دیپلماسی- میدان»، عزت مردم و منافع ملی لگدمال شده و اقداماتی از قبیل رونمایی از موشک، تنش‌زایی و سنگ‌اندازی در مسیر دیپلماسی قلمداد می‌شد.
و گذشت آن ایامی که برای گرفتن بهانه از آمریکا، «در قلب رآکتور هسته‌ای بتن ریخته شد». در حال حاضر قطار پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف و از جمله هسته‌ای، نظامی، دیپلماسی اقتصادی و...بدون توقف در حال حرکت است و دشمن نیز می‌داند که مانع‌تراشی در این مسیر، هزینه‌های هنگفتی برایش در پی دارد.
خروجی نشست شورای حکام و هذیان گویی مقامات آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی در روزهای گذشته در واکنش به رونمایی موشک ‌هایپرسونیک فتاح، از دیگر جلوه‌های امیدبخش است که بازوهای رسانه‌ای دشمن در خارج از کشور و دنباله‌های داخلی آن با شامورتی بازی در پی کم اهمیت جلوه دادن آن هستند.
3- در روزهای اخیر، روند کاهشی قیمت دلار، سکه، مسکن و طلا، دلالان را عزادار کرده است. البته به غیر از دلالان و سوداگران، جریان غربگرا و رسانه‌های منتسب به این طیف نیز عصبی و پریشان شده‌اند. نشان به آن نشان که این روند نزولی قیمت، هیچ جایی در رسانه‌های آنان نداشته و به نشانه اعتراض، آن را سانسور کردند.
البته این مسئله اصلا عجیب و غیرمنتظره نیست. جریانی که فسادهایی از جمله واگذاری مسئله‌دار «کارخانه رشت الکتریک» و «هفت تپه» و «صندوق ذخیره فرهنگیان» و «کرسنت» و «توتال» و «استات اویل» و «حقوق‌های نجومی» و حیف و میل کردن 60 میلیارد دلار ارز دولتی و 60 تن طلا را در کارنامه دارد، باید هم از انتشار این قبیل اخبار عصبی و پریشان شود.
4- رئیس‌جمهور در حاشیه سفر اخیر به آذربایجان شرقی با ‌اشاره به اتصال ایران به زیرساخت‌های سازمان‌ شانگهای، اتحادیه اوراسیا و فراهم‌شدن مقدمات عضویت ایران در گروه بریکس، گفت:«امروز در بازارهای دنیا حضور داریم و مسئولان عالی برخی کشورها رسما بسیاری از تولیدات ما را درخواست دارند.» تقریبا همزمان با این اظهارنظر، نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد:«هیچ توافق موقت که بخواهد جایگزین برجام شود در دستور کار نیست.»
این یعنی، رویکرد دولت سیزدهم در رها‌سازی سیاست خارجی از بند برجام و FATF همچنان با قوت در حال پیگیری است. اصلا به همین خاطر است که همزمان با کاهش قیمت دلار، مسکن، سکه و طلا و به فاصله کوتاهی پس از حضور ایران در اجلاس بریکس، شایعه «توافق موقت» از سوی رسانه‌های غربی و رسانه‌های معاند و رسانه‌های جریان غربگرا در داخل ضریب داده می‌شود. چرا؟! به این خاطر که اولا با شعبده‌بازی، کاهش قیمت دلار به خبر توافق موقت ربط داده شود و پس از آن با عملیات روانی و انکار توافق از سوی طرف غربی، در روند کاهشی قیمت دلار و برخی دیگر از بازارها اخلال ایجاد شود.
قطعا اخبار امیدبخش به موارد مذکور ختم نمی‌شود و بررسی و ذکر تمامی آنها از حوصله این وجیزه خارج است. ما با توکل به خدا و با تلاش مسئولان و همراهی مردم عزیز کشورمان، ان‌شاءالله در جنگ اراده‌ها، پیروز میدان خواهیم بود. اما در کنار آن، مطالبه قاطبه ملت عزیز ایران این است که با شبکه همکار با دشمن در داخل کشور که «امید» مردم را نشانه گرفته‌اند، قاطعانه و بدون اغماض برخورد شود.
مسعود اکبری