آواربرداری از فساد و ناکارآمدی مدیران خسته

دو رئیس قوه قدرتمند در دو استان. هر دو نهیبی به مدیران خسته و فاسد زدند. افتتاحیه‌های بزرگ در آذربایجان‌شرقی و سرکشی‌ها و نظارت‌های دقیق و عمیق در مازندران؛ یک‌جا افتتاح پشت افتتاح و در جای دیگر افتضاح پشت افتضاح! رئیس‌جمهور در کنار افتتاح‌های ملی و کار‌های بزرگ، یادش نمی‌رود که به «مدیران خسته» هشدار دهد، زیرا چه‌بسا در همین سفر آذربایجان‌شرقی گزارش‌هایی از کم‌کاری مدیران شنیده است. در سوی دیگر رئیس قضا در مازندران آنجا که با فرافکنی مدیران بی‌عرضه یا زدو‌بند واردکنندگان با مدیران برای سود بیشتر روبه‌رو می‌شود، لبخند تلخی می‌زند و می‌گوید: «خب شما‌ها که همه می‌گویید مقصر نیستید، برویم ببینیم چه کسی مقصر است»! اژه‌ای حتی نمی‌تواند از بوی گند ذرت‌های گندیده در انبار به آن نزدیک شود؛ بوی گند فساد مدیریتی! سخنگوی دولت هم در جای دیگری می‌گوید: «بسیاری از تورم‌های ما نتیجه عملکرد بد و تخلفات برخی بانک‌هاست»، یعنی یک کلام هرچه هست زیر سر مدیران خسته و فاسد و متخلف است. مدیر فاسد چاره دارد:اول شفافیت، دوم، اجرای کامل و بی‌نقص قانون و سوم، بازبودن دست رسانه برای مطالب شفافیت و اجرای قانون. همین‌که دوربین شانه‌به‌شانه آقای اژه‌ای می‌رود و همه بگومگو‌های مدیران بی‌کفایت را ضبط می‌کند، مانعی است برای اینکه دو روز دیگر آن مدیران همه‌چیز را وارونه جلوه دهند. آقای اژه‌ای حتی آن مدیر چاپلوس را پس می‌زند «به‌جای تشکر، کار انبار‌ها را سامان بدهید». تملق و چاپلوسی و زدوبند و فامیل‌بازی در اداره کشور، کار را سخت کرده است. حالا جنبش‌هایی در رؤسای قوا علیه این وضع می‌بینیم.
مشکلات مدیریتی بی‌شماری در سراسر کشور دیده می‌شود؛ مشکلاتی که از ناکارآمدی و بی‌تفاوتی مدیران، ضعف مدیریتی مسئولان مربوط در بدنه دولت، دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها ناشی می‌شود، به همین دلیل است که رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی به مدیران ضعیف و بی‌مسئولیت هشدار می‌دهد و می‌گوید: «به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته، سیاست قطعی دولت مردمی است، از این رو معاون اجرایی رئیس‌جمهور مکلف است، موضوع جذب نیرو‌های صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع رسانی کند.» از این دست ضعف، مشکلات و بی‌مسئولیت‌ها در بنادر و گمرکات سراسر کشور دیده می‌شود؛ چالش‌هایی که فقط با بازدید‌های میدانی سران قوا افشا و مورد رسیدگی فوری قرار می‌گیرد؛ «هزاران تن ذرت فاسدشده در بندرامیرآباد که حتی نمی‌توان به دریا ریخت، خودرو‌های لوکس میلیاردی که ۱۰سال است در بندر نوشهر تعیین تکلیف نشده‌اند و ۱۰ هزار تن روغن خوراکی دپو شده در بندر نوشهر توسط شرکت بازرگانی دولتی به طمع افزایش قیمت روغن و کسب سود بیشتر از محل واردات» قصه‌های تلخی است که در بازدید میدانی رئیس دستگاه قضا از دو بندر نوشهر و امیرآباد در استان مازندران فاش شد. فساد این دو کالای استراتژیک روغن و ذرت در حالی است که کشور به شدت به این دو کالا نیازمند است، اما واردکنندگان دولتی و خصوصی سودجو از جیب بیت‌المال و مردم به دنبال کسب سود بیشتر هستند. نکته قابل تأمل این است که مسئولان مربوط بهانه‌جویی و از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند و دلیل این فساد‌ها را به آقایان بالادستی خود حواله می‌دهند. رئیس‌جمهور: به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته، سیاست قطعی دولت است
رئیس‌جمهور در دومین سفر استانی دولت مردمی به آذربایجان‌شرقی در جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی این استان، به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت مردمی عنوان و معاون اجرایی رئیس‌جمهور را مکلف کرد، موضوع جذب نیرو‌های صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی کند. سیدابراهیم رئیسی در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش فعالان فرهنگی استان در روشنگری و تبیین ابعاد جنگ شناختی دشمن برای مردم گفت: فعالان فرهنگی باید اهتمام بیشتری به نقش‌آفرینی در جهاد تبیین داشته باشند. بازدید میدانی رئیس قوه قضائیه از بنادر استان مازندران از شرق تا غرب استان
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه بازدید‌های میدانی خود از انبار‌های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی، در راستای صیانت از حقوق عامه، انسداد گلوگاه‌های فسادزا و ساماندهی فرایند‌های ناظر بر واردات و صادرات، در جریان سفر به استان مازندران از بندر‌های «امیرآباد» واقع در شرق مازندران و «نوشهر» در غرب این استان بازدید کرد. در بندر امیرآباد که مورد بازدید و سرکشی رئیس قوه قضائیه قرار گرفت، مهم‌ترین معضل «فاسد شدن بیش از ۲‌هزارو۹۱۳ تن ذرت» است، ۹۰۰تن از کل ذرت‌ها متعلق به یک شرکت و ۲‌هزار تن برای شرکت دیگری است، در حال حاضر شرکتی که مالک ۲‌هزار تن ذرت است، اقدامی جهت ترخیص محموله‌ها به عمل نیاورده و این امر موجب سرایت رطوبت حاصل از فساد ذرت‌ها به دیوار‌های کنار انبار و در نتیجه آسیب به سازه شده است، همچنین این ذرت‌های فاسد باعث شده باقی ذرت‌های سالم نیز آلوده شوند. رئیس قوه قضائیه، خطاب به مسئولان ذی‌ربط این سؤال را مطرح می‌کند که چنانچه تا دو یا چند سال دیگر هم آن شرکتی که در جریان مزایده، کالا به او تعلق گرفته، باز هم در ترخیص کالای خود تعلل کرد، تکلیف چه خواهد بود؟


رئیس دستگاه قضا در همین راستا می‌افزاید: «وجود محموله‌های فاسد در انبارها، از جهات مختلف واجد ضرر و زیان است، علاوه بر ضرر‌های مادی که به واسطه تخصیص ارز برای واردات آن‌ها به کشور تحمیل می‌شود یا هزینه‌هایی که بعضاً برای معدوم‌سازی آن‌ها صرف می‌شود، موضوع مهم دیگر آن است که این محموله‌های فاسد گاه موجبات سرایت فساد به سایر محموله‌های موجود در انبار را فراهم می‌آورند.» تاجران مسئولیت خسارات ناشی از بار‌های فاسد را باید بپذیرند
رئیس قوه قضائیه خطاب به تاجری که بار ذرتش در گمرک فاسد شده است، می‌گوید: «تمام خسارات متعاقب این اقدام باید به بندر پرداخت شود. بار‌های مجاور نیز در معرض خطر قرار دارند و در صورت خراب شدن، تاجران مسئولیت خسارت را باید بپذیرند. از شدت بوی نامطبوعی که از این محموله ذرت فاسدشده متصاعد می‌شود، به سختی می‌توان وارد انبار شد.»
رئیس قوه قضائیه می‌گوید: «به نظر می‌رسد ناهماهنگی جدی میان بنادر، گمرکات و سازمان اموال تملیکی در مازندران وجود دارد، متولیان امور بنادر و گمرکات بندر امیرآباد اعلام می‌کنند که دو مرتبه این محموله ذرت به عنوان کالای متروکه اعلام، اما باز هم مرجوع شده و بعد از مدت‌ها، نظر سازمان استاندارد را در خصوص آن محموله پرسیده‌اند، در اینجا این سؤال را باید مطرح کرد که چرا متولیان مربوط، نظر سازمان استاندارد را در وقت موعد، جویا نشده و در این زمینه تعلل داشته‌اند؟». انصاف نیست به خاطر پیچیدگی کار‌های اداری کالا بماند و فاسد شود
رئیس دستگاه قضا تأکید می‌کند: «متأسفانه شاهد هستیم در جایی که کشور به شدت به یک کالا نیاز دارد، آن کالا در انبار‌ها فاسد می‌شوند، لذا ضرورت دارد معضل کالا‌هایی که در انبار‌های بنادر و گمرکات، متروکه و فاسد می‌شوند و برای آن‌ها ارز تخصیص داده شده است و بعضاً نیز در زمره نیاز‌های ضروری کشور هستند و حتی امحای آن‌ها هزینه‌زاست، با اقدامی عاجل و مدبرانه رفع شود.»
وی در پاسخ به مسئولی که با تملق و چاپلوسی از بازدید رئیس دستگاه قضا تشکر می‌کند، می‌گوید: «به جای تشکر انبار‌ها را ساماندهی کنید. انصاف نیست به خاطر پیچیدگی کار‌های اداری کالا بماند و فاسد شود.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح می‌کند: «من بازدید از بنادر استان مازندران را در دستور کار قرار دادم تا از نزدیک بررسی به عمل آورم که آیا وزارت صمت، اموال تملیکی و سازمان بازرسی در خصوص آن موضوعاتی که ما از سال قبل روی آن‌ها اصرار داشتیم و آن‌ها را پیگیری کردیم، به وظایف و تکالیف خود عمل کرده‌اند یا خیر. اگر به وظایف خود عمل نکرده‌اند، باید اقدامات عاجلی انجام گیرد تا از وارد آمدن خسارت به بیت‌المال جلوگیری شود.»
رئیس قوه قضائیه می‌افزاید: «باید تأکید کنم وضعیت مشاهده‌شده در بنادر استان مازندران، وضعیت بسیار نابسامانی است و اصلاً قابل‌قبول نیست که کالای مورد نیاز مردم وارد کشور شود، مدت‌ها در انبار‌ها بماند و فاسد شود و بعد‌ها برای از بین بردن یا منتقل کردن آن برای سایر مصارف غیر از مصرف اولیه، کشور متحمل هزینه شود.»
فساد ۱۰‌هزار تن روغن برای منافع مالی بیشتر
در ادامه بازدید، رئیس قوه قضائیه به محل مخازن روغن خوراکی این بندر می‌رود و مشاهده می‌کند که بالغ بر ۱۰‌هزار تن روغن خوراکی متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران بیش از ۳۰۰ روز در مخازن بندر نوشهر مانده است. بنا بر اظهارات مسئولان بندر، به دلیل پایین آمدن قیمت روغن نسبت به زمان خرید آن و عدم‌پرداخت هزینه انبارداری، شرکت مذکور تمایل به ترخیص کالا ندارد، حال آنکه در صورت تخلیه این روغن‌ها، مخازن بندر نوشهر قابلیت حداقل ۱۰ مرتبه بارگیری در سال و کسب درآمد بیشتر را خواهند داشت. داستان از این قرار است که ۱۵ و ۲۹ مرداد سال گذشته دو کشتی با ظرفیت مجموعاً ۱۰‌هزار تن روغن خوراکی وارد بندر نوشهر می‌شود. یکی از کشتی‌ها اخیراً دستور ترخیصش صادر، اما کشتی دوم همچنان در مخازن بندر دپو شده است.
رئیس قوه قضائیه در جریان بازدید از این بخش، سؤالات مهمی را از مسئولان مربوط به‌ویژه متولیان شرکت دولتی صاحب ۱۰‌هزار تن روغن خوراکی موجود در بندر نوشهر مطرح می‌کند. خنده تلخ اژه‌ای در پایان صحبت‌های ۲ مقام دولتی
رئیس قوه قضائیه خطاب به مسئولی از بازرگانی دولتی که چالش دپوی روغن‌ها را به مدیر بالادستی خود پاس می‌دهد، می‌گوید: «۱۰‌هزار تن روغن فاسد شده، شما هم می‌گویید من مسئول نیستم، برویم ببینیم چه کسی مسئولیت قبول می‌کند.» این مسئول بازرگانی دولتی که تلاش می‌کند عدم‌تأمین ارز را دلیل عدم‌ترخیص روغن‌ها بیان کند، از سوی مسئول گمرک حاضر در بازدید، زیر سؤال می‌رود. مسئول گمرک خطاب به اژه‌ای می‌گوید: «دستگاه‌های دولتی هرگز بابت گواهی تأمین ارز به گمرک، محموله‌شان در گمرکات نمی‌ماند. آن‌ها می‌توانند محموله را ترخیص کنند و بعد از مدتی این گواهی را به گمرک تحویل دهند.» وی می‌افزاید: «در زمان واردات روغن از سوی بازرگانی دولتی، قیمت ارز گران بود. اکنون با ارزان شدن قیمت ارز این شرکت با بهانه‌جویی در انتظار افزایش قیمت در بازار است تا مبادا ضرر کند. همچنین این شرکت منتظر مصوبه مجلس برای کاهش عوارض کالا‌های اساسی از ۹ به یک بود تا از این محل نیز سود کند...».
رئیس قوه قضائیه خطاب به مدیر غله استان مازندران می‌گوید: «کالا را در انبار نگه داشتید که سود بیشتری کنید، الان هم پول انبارداری این یک سال را می‌خواهید یا از بیت‌المال بگیرید یا جیب مردم. از جیب خودتان که نمی‌پردازید؟».
مدیر غله در پاسخ به رئیس دستگاه قضا با اشاره به هزینه ماهانه انبارداری روغن‌ها می‌گوید: «ماهانه ۹ میلیارد تومان بابت اجاره مخازن می‌پردازیم. باید دلیل انبار شدن روغن‌ها را از عزیزان در بالادست بپرسید»! ۴۲ خودروی لوکس ۱۰ سال است خاک می‌خورد
بخش پایانی بازدید میدانی قاضی‌القضات از بندر نوشهر به پارکینگ خودرو‌های لوکس واقع در این بندر اختصاص داشت. معضل عمده در این بخش، ناظر بر عدم‌تعیین تکلیف ۴۲خودروی لوکس با ماندگاری ۱۰سال در فضای باز است، دلیل توقیف اولیه تمامی این خودرو‌های لوکس، اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو‌های بالای ۲ هزارو ۵۰۰ سی‌سی بوده است، البته تعدادی از این خودرو‌ها نیز در مرحله بعدی توسط سازمان امور مالیاتی به دلیل بدهکاری مالیاتی صاحبان خودرو توقیف شده‌اند.
رئیس عدلیه می‌گوید: ماندگاری بالغ بر ۱۰ ساله تعداد قابل توجهی خودروی توقیف‌شده در پارکینگ و تحت شرایط جوی مختلف است که سبب وارد آمدن خسارت به آن‌ها می‌شود، لذا باید هر چه سریع‌تر در راستای تعیین تکلیف این خودرو‌ها اقدامات لازم صورت گیرد. جمع‌بندی
به نظر می‌رسد شاهد مرحله‌جدیدی از پارادایم شیفت نوع حکمرانی کشور پیرو انتخابات۱۴۰۰ هستیم، به طوری که مسئولان «تکیه به‌زانوی خودی» را به «عصای لرزان دیگران» ترجیح داده‌اند و در حال تلاش برای اصلاح رویه‌ها و گشودن گره‌های ریز‌ودرشت معیشتی مردم هستند؛ گره‌هایی که حتی اگر محدودیت‌های بین‌المللی نباشد برای بی‌اثر کردن یک نظام سیاسی کافی هستند. حال قوای سه‌گانه فارغ از دعوا‌های رسانه‌ای مرسوم در ادوار گذشته، در حال چاره‌جویی برای حل مشکلات هستند و برای نیل به این مقصود از نسخه‌پیچی در برج‌های هزارتو در پایتخت پرهیز کرده‌اند و با سفر‌های میدانی از نزدیک به ریشه‌یابی و چاره‌جویی مشکلات می‌پردازند. نمای نزد‌یک
ذرت و روغن رسوبی بنادر مازندران تعیین تکلیف شد
پیگیری‌ها نشان می‌دهد، در پی اعتراض دیروز رئیس قوه قضائیه به رسوب روغن و ذرت در بنادر مازندران، احتمالاً طی ۲۰روز آینده زمینه ترخیص نهایی ۶۰ هزار تن روغن رسوبی در بندر امیرآباد فراهم شود.
ذرت‌های آلوده هم احتمالاً به کارخانجات الکل‌سازی ارسال شود.
برای ترخیص و عرضه خودرو‌های بالای ۲ هزارو ۵۰۰ سی‌سی در بندر نوشهر باید مجوز‌های لازم از سوی نهاد بالادستی صادر شود.