نخستین تفاهمنامه خدمات نوسازی در پسا‌برجام؛

نخستین تفاهمنامه خدمات نوسازی پس از برجام، برای نوسازی تاسیسات و افزایش تولید گاز از میدان سلمان امضا شد.
شرکت تویو ژاپن قرار است تامین مالی اجرای پروژه نوسازی تاسیسات و افزایش گاز از میدان سلمان را انجام دهد.
این شرکت از دهه ۱۹۸۰ میلادی در ایران فعالیت‌های نفتی داشته است و همه این فعالیت‌ها در بخش خشکی ایران بوده و این اولین فعالیت فراساحل این شرکت در ایران به شمار می‌رود.
برهمین اساس تفاهمنامه ‎خدمات نوسازی تاسیسات و افزایش تولید گاز میدان سلمان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های پتروپارس و مهندسی تویو(TOYO) ژاپن امضا شد.


این تفاهمنامه(MOU) روز گذشته میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، حمید اکبری، مدیرعامل شرکت پتروپارس و هیروشی ساتو، مدیر تجارى واحد انرژى شرکت مهندسى تویو امضا شد.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در این نشست با اشاره به سابقه همکاری خوب شرکت پتروپارس با شرکت تویو در فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس‌جنوبی، گفت: این شرکت هم از نظر کمی و هم کیفی، عملکرد خوبی در این فازها داشت.وی با اشاره به افزایش قدرت چانه‎زنی ایران در دوران پسابرجام و با بیان اینکه ایران همچنان از همکاری اقتصادی با کشورهای آسیایی استقبال می‎کند، ادامه داد: با امضای این تفاهمنامه، بار دیگر زمینه همکاری این مجموعه ژاپنی با صنعت نفت ایران در بخش بالادست ایجاد شده است.منوچهری با بیان اینکه این قرارداد در قالب EPCF خواهد بود، افزود: ژاپنی‌ها همیشه در امضای چنین تفاهمنامه‌هایی سختگیر هستند و به همین منظور مذاکرات طولانی شد‌ اما زمانی که قراردادی امضا شد در کار خود جدی و پیگیر هستند و امیدواریم این پروژه نیز همچون همکاری‌های گذشته نتایج خوبی به همراه داشته باشد.معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، همکاری با شرکت‌های ژاپنی را از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران بر شمرد و گفت: دولت نیز بر همکاری و تعامل با شرکت‌های آسیایی اصرار دارد و از آنجا که شرکت‌های ژاپنی سطح فنی بالایی دارند و از لحاظ کمی و کیفی استانداردها و همچنین قیمت تمام شده نسبت به سایرین برتری دارند، برای ما قابل بررسی و اعتماد هستند.وی این پروژه را نخستین فعالیت بخش بالادست فراساحل شرکت تویو در ایران دانست و گفت: این پروژه در چند فاز اجرایی می‌شود و در بخش مطالعات، شرکت پتروپارس باید تامین‌کننده مالی باشد و پس از آن در بخش اجرایی دو شرکت تویو و پتروپارس به صورت مشترک با تامین مالی شرکت ژاپنی فعالیت اجرایی را انجام می‌دهند و شرکت ملی نفت ایران هزینه‌ای در این مرحله پرداخت نمی‌کند.
نیاز به نوسازی در تاسیسات دریایی
منوچهری در مورد وضعیت تاسیسات شرکت نفت فلات قاره گفت: هم در دریا و هم خشکی تاسیسات مستهلکی داریم که باید برای ارتقا و نوسازی آن کارهایی را انجام دهیم و به طور ویژه باید مطالعات مخزنی،‌ بازسازی و حتی حفر چاه‌های جدید صورت گیرد.
وی از الزام انجام پروژه‌های EOR و IOR یاد کرد و گفت: چه برای جلوگیری از افت تولید و چه برای افزایش تولید در شرکت نفت فلات قاره باید این پروژه‌ها را انجام دهیم.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تنظیم شش پروژه جدید نوسازی و توسعه در شرکت نفت فلات قاره اشاره کرد و گفت:‌ بسیاری از تاسیسات این شرکت با توجه به قدمت، نیازمند بازسازی، نوسازی و ارتقا هستند و نگاه مجدد به برخی مخازن و انجام مطالعات جدید با هدف اتخاذ تصمیم بهینه برای اعمال فناوری‎های روز در بخش‎های مختلف مثل حفاری، ازدیاد برداشت و... ضروری است.به گفته وی، منابع مالی فعالیت‎ها در مرحله مطالعاتی که با امضای تفاهمنامه آغاز می‎شود، از سوی هر دو شرکت تامین می‎شود اما در صورتی‌که این تفاهمنامه به توافقنامه و در مرحله بعد به قرارداد منتهی شود، در قالب EPCF اجرایی شده و تامین منابع مالی بر‌عهده شرکت ژاپنی خواهد بود.
افزایش تجربه اندوخته و ایجاد فضای رقابتی
منوچهری نکته مثبت این پروژه را همکاری شرکت تویو ژاپن و پتروپارس دانست و گفت:‌ این همکاری می‌تواند تجربه اندوخته پتروپارس را افزایش دهد و با توجه به سابقه این همکاری، امیدواریم تجربه خوبی را در آینده شاهد باشیم.
وی ضمن ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن این همکاری‌ گفت:‌ با حمایت شرکت فلات قاره و همکاری پتروپارس باید شاهد افزایش تولید به ویژه در این میدان مرزی باشیم و بتوانیم به حفظ و ارتقای تاسیسات کمک کنیم.
معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این همکاری تعاملات دو کشور را افزایش می‌دهد، گفت:‌ چنین همکاری‌هایی می‌تواند سطح دانش کشور را بالا برده و جایگاه صنعت نفت را در جهان تثبیت کند.وی ایجاد فضای رقابتی را یکی از مزایای حضور شرکت‌های متعدد برای همکاری در صنعت نفت بر‌شمرد و گفت: ما با شرکت‌های بسیاری از جمله چینی، ژاپنی‌، کره‌ای و اروپایی در حال مذاکره برای توسعه و نوسازی هستیم که این کار می‌تواند به ایجاد فضای رقابتی و افزایش قدرت چانه‌زنی ما بینجامد و ظرفیت مدیریتی ما را بالا برد.
هیروشی ساتو مدیر تجاری بخش انرژی شرکت تویو ژاپن نیز در آیین امضای تفاهمنامه همکاری ضمن ابراز خرسندی از همکاری با شرکت نفت و شرکت پتروپارس گفت:‌ اولین فعالیت ما در ایران مربوط به دهه ۸۰ میلادی است که در آن زمان تجارب درخشانی نداشتیم‌‌ اما با همکاری‌هایی که با شرکت‌های بین‌المللی در کشور‌های مختلف از جمله ایران انجام دادیم،‌ حالا تجارب خوبی در اختیار داریم.
وی شرکت پتروپارس را یکی از شرکت‌های شناخته‌شده در ایران بر‌شمرد و گفت: ما همه توان شرکت خود را در همکاری با پتروپارس برای افزایش تولید از میدان مهم سلمان به کار می‌گیریم.حمید اکبری، مدیرعامل شرکت پتروپارس نیز با اشاره به سابقه شرکت ژاپنی تویو گفت: همکاری‌های گذشته دو شرکت نتایج خوبی برای شرکت ملی نفت ایران به همراه داشته است.وی از سابقه خوب شرکت تویو در بخش بالادست و پایین‌دست یاد کرد و گفت:‌ شرکت‌های پتروپارس و تویو در حوزه بالادست ایران فعالیت‌هایی درخشان و نتایج مثبتی داشته‌اند.اکبری این قرارداد را نتیجه همکاری‌های گذشته تویو و پتروپارس دانست و گفت: ‌پتروپارس و تویو در ساخت تاسیسات خشکی فازهای پارس‌جنوبی در گذشته همکاری داشته‌اند.
شرکت مهندسی تویو ژاپن که در زمینه تدارکات و ساخت تاسیسات هیدروکربنی و پتروشیمیایی به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند از سال ۱۹۶۱ میلادی تاسیس شده است. این شرکت همچنین در زمینه تحقیق و توسعه، طراحی، مهندسی، تامین تجهیزات، ساخت، عملیات‌‌ تست و راهنمای فنی در تاسیسات شیمیایی، پتروشیمی، پالایش نفت، گاز طبیعی، برق، هسته‌ای، سیستم‌های پیشرفته تولیدی، توزیع، تجهیزات پزشکی، بیو‌تکنولوژی و محیط‌زیست در تمامی مراحل ساخت،‌ تامین و توسعه و همچنین در فروش خدمات مهندسی و دیگر نرم‌افزار‌ها فعالیت دارد.
بیشتر درآمد این شرکت ژاپنی، از فعالیت‌های بین‌المللی در خارج از این کشور حاصل شده و فعالیت‌های آن بیشتر در چین، ‌هند، اندونزی، ایران و روسیه متمرکز شده است. این شرکت از دهه ۱۹۸۰ میلادی در ایران فعالیت‌های نفتی داشته است و همه این فعالیت‌ها در بخش خشکی ایران بوده و این اولین فعالیت فراساحل این شرکت در ایران به شمار می‌رود.میدان گازی سلمان در 144 کیلومتری جنوب جزیره لاوان واقع شده است، این میدان دارای یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات نفتی در خلیج‌فارس و با میدان ابوالبوخوش ( ابوظبی ) مشترک است و به همین دلیل بهره‌برداری و تولید از این میدان همواره مورد توجه خاص قرار داشته است.
میدان سلمان دارای 44 حلقه چاه نفتی و 10 حلقه چاه تزریق آب است. ظرفیت تاسیسات آن حدود 220 هزار بشکه نفت و مواد همراه است.
نفت تولیدی بوسیله خط لوله 22 اینچ دریایی به تاسیسات خشکی جزیره لاوان جهت فرآورش و ذخیره‌سازی ارسال می‌شود.
در طول جنگ تحمیلی سکوی سلمان بارها مورد تهاجم هواپیماهای عراقی قرار گرفت و در نهایت توسط نیروهای متجاوز آمریکایی، این مجتمع دریایی به کلی منهدم شد.
با پایان جنگ ساخت و راه‌اندازی سکوی سلمان از اولویت‌های بازسازی صنعت نفت بود که با پشتکار و اراده بی‌نظیر متخصصان ایرانی در سال 1371 این مهم انجام شد و پس از بازسازی کامل، به بهره‌برداری رسید.