چهارمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی برگزار شد تایید زنجیره‌ای بردن اموال نفتی

در آغاز جلسه چهارم رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی، قاضی مقیسه ریاست شعبه 28 دادگاه انقلاب ضمن قرائت اتهامات متهم ردیف دوم و تذکر به حضار برای رعایت نظم دادگاه، جلسه را رسمی اعلام کرد و از متهم خواست تا برای دفاع در جایگاه قرار گیرد.
زنجیره‌ای بودن را قبول دارید
مهدی شمس متهم ردیف دوم در جایگاه حضور یافت و گفت: هدف من شکستن ساختار تحریم‌ها بود. اعمال انجام شده به دست یک نفر نبود و زنجیره‌ای از افراد در این کار همکاری کردند. قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: پس شما قبول دارید که این موضوع یک زنجیره بوده و افراد مختلفی در بردن اموال ملت دست داشته‌اند. مهدی شمس پاسخ داد: مراجع ذی صلاح، بابک زنجانی را تایید کردند. خود وزارت نفت هم ال سی‌های این شخص را تایید کرد. پس قرارگاه خاتم‌الانبیا و بانک ملت هم می‌توانند در این کار شریک باشند. قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: شما شرکت‌های جعلی ایجا کردید. شما عضو اصلی تشکیلات بودید، منتها به گونه‌ای نشان دادید که بابک زنجانی فرد مهمی است. توانایی فروش نفت را دارد و بر این اساس مقامات به وی اعتما کردند؛ در واقع شما زنجیره‌ای بودن را قبول دارید و این خوب است. شما 1.2 میلیارد دلار را به جای اینکه به کشور برگردانید، صرف کارهایی کردید که به منافع خودتان بود.
بین مهدی شمس و زنجانی قرارداد منعقد می‌شود


قاضی مقیسه در ادامه از نماینده دادستان خواست که آن قسمت از کیفرخواست را که مربوط به تفاهمنامه مهدی شمس و بابک زنجانی است، قرائت کند. نماینده دادستان با حضور در جایگاه گفت: در بند 12 کیفرخواست به این قرارداد اشاره شده که در تاریخ 95/9/15 بین مهدی شمس و زنجانی منعقد می‌شود و در آن گفته شده که شرکت هواپیمایی اونر ایر که یک شرکت هواپیمایی ترک است توسط زنجانی خریداری شود، بندی از این قرارداد هم درباره فروش نفت است. وی افزود: در بخشی گفته شده زنجانی نفت را در کشورهایی که شمس توان فروش نفت را در آن کشورها دارد به شمس تحویل دهد و به قیمتی که مصوب بابک زنجانی است بفروشد و قید شده که شمس از بابت فروش و حمل نفت بشکه‌ای یک دلار دریافت کند. در بند 5 این قرارداد گفته شده که مسئولیت حفظ نفت در خارج از کشور به عهده شمس است و بابک زنجانی این مسئولیت را انجام نمی دهد.
محموله نفت به صورت امانی در دست من بود
مهدی شمس در پاسخ به اظهارات نماینده دادستان گفت: تفاهمنامه ما قرارداد نیست و اگر قصد کلاهبرداری داشتم این قرارداد را که مقدم بر فروش نفت است، امضا نمی‌کردم. محموله نفت به صورت امانی در دست من بود. قاضی مقیسه سوال کرد: امانی بودن به چه معناست؟ شمس پاسخ داد: من مسئول بودم و مسئولیت خود را انجام دادم، مسئولیت من در برابر کارفرمای من بود. آن تفاهمنامه هم پس از آغاز فروش نفت نوشته شد. قصد من کلاهبرداری نبود و وحدت قصدی با زنجانی نداشتم. به خاطر این موضوع هم خیلی غصه خوردم. قاضی مقیسه خطاب به وی اظهار کرد: شما تمام محموله‌های نفت را تحویل گرفتید و پول آن را برنگرداندید. غصه خوردن برای نان درآوردن بود.
در پرونده ادعا کردی به بابک گفتم شرکت نفت پولش را می‌خواهد
قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: تو می‌گویی از قصد زنجانی اطلاع نداشتی، اما در پرونده ادعا کردی به بابک گفتم شرکت نفت پولش را می‌خواهد؟ متهم پاسخ داد: آن موقه اواخر کار بود، من وظیفه خودم را انجام دادم. قاضی گفت: چه وظیفه‌ای؟ می‌گفتی تعهد کردی پول نفت را برگردانی. متهم نیز پاسخ داد: زمانی که این اتفاق افتاد و من تذکر دادم اوایل مشکلات با فال بود. حتی در زندان هم قسم جلاله می‌خورد که من پول دارم، این‌ها را که خودش می گوید پول دارد که به من ارتباطی ندارد. در صفحه 76 دادنامه آمده آقای «ج-س» ادعا کرده هیچ گونه اسناد حمل و باربری به زنجانی داده نشده، در حالی که طبق مدارک و اسناد مالکیت محرز شده است. قاضی مقیسه سوال کرد که آیا شما بدون بارنامه و اسناد نفت را رد کردید؟ که متهم با اشاره به زمان انعقاد تفاهم نامه وزا گفت: در آن زمان من اصلا ایران نبودم. قاضی خطاب به شمس گفت: شما موظف بودی نفت را بفروشی و پول ها را برگردانی. شمس پاسخ داد: ذهنیت شما فقط بر اساس کیفرخواست است و به اسنادی که من در دادگاه ارائه می‌دهم، هیچ توجهی نمی‌کنید. هر چه من می‌گویم شما باز حرف خود را می‌زنید که همه‌اش بر اساس کیفرخواست صادر شده است. سال 90 وزیر از بابک زنجانی تقدیر و تشکر کرده و اسناد آن هم موجود است.
قاضی پرسید که اعتماد وزیر نفت را شما جلب کردید؟
متهم پاسخ داد: من اصلا وزیر نفت را ندیده بودم که بخواهم اعتماد جلب کنم، من دروغ می‌گویم، کیفرخواست راست می‌گوید؟ اگر اینگونه باشد که دیگر دادگاه معنایی ندارد. ادعای کیفرخواست برای اتهام من کاملا غیرواقعی است و این موضوع کاملا مشخص است. من در پاییز 91 استعفا دادم. قاضی گفت: شما وقتی پول را گرفتید و خرج کردید، حالا با بهانه اینکه فال ورشکست شده و در نفت آب بوده دیگر نخواستید پولی را بگیرید، استعفا را به چه کسی دادید؟ شمس بیان کرد: به زنجانی؛ چون او کارفرمای من بود. آقای «ج -س» به من گفت الان موقع جهاد است و پشت زنجانی را خالی نکن. من به آقای «ی» گفتم انحراف وجود دارد و نمی خواهم کار کنم، ایشان گفتند کار را ادامه بده، هر جا انحراف دیدی من را مطلع کن.
بر اساس اگر و شاید و باید و نباید نمی‌شود صحبت کرد
فلاحتی وکیل مدافع متهم خطاب به رییس دادگاه گفت که اگر نفت ها آتش می گرفت خوب بود؟ قاضی مقیسه هم در پاسخ گفت: بر اساس اگر و شاید و باید و نباید نمی‌شود صحبت کرد. 1 میلیارد و 200 میلیون یورو به جای صرف شدن در تولید صرف خرید هواپیما و صرف خرید خانه و منزل در بالای شهر شد. متهم بیان کرد: پول نفتی که در زمان تحریم فروخته شد به کشور بر نمی گشت و به فرمایش آقایان یا کالای بنجل وارد می شد یا پول ها بلوکه می شد. به قول معاون اول دولت 950 میلیون دلار در هشت سال نفت فروخته شد و قبلش هم به قول خود آقایان ما در بحران نفتی بودیم، اما سوال
می پرسم که چرا تا سال 86 پارس جنوبی خروجی خوبی داشت؟ پس باید گفت مسئله مدیریتی است. تمام بودجه مملکت صرف هزینه عمرانی نمی شد، اشکال کلی را باید در سوء مدیریت جستجو کرد. ادامه جلسه دادگاه به دوم مرداد ماه موکول شد.
«بابک زنجانی» برای روشن شدن ادعای متهمان پرونده احضار شد
قاضی مقیسه با بیان اینکه فقط بابک زنجانی و آن هم برای روشن شدن موضوع مورد ادعای متهمان احضار شده بود، گفت: با این فرد هیچ کاری در رابطه با پرونده نداریم مگر ادعایی که افراد مطرح می‌کنند. قاضی مقیسه در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه چهارم رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در خصوص روند رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده گفت: این پرونده بعد از تایید حکم اعدام بابک زنجانی و نقض احکام دو متهم دیگر به شعبه 28 دادگاه انقلاب ارجاع شد. وی افزود: رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده آغاز شده و هم اکنون مشغول استماع دفاعیات متهمان هستیم. حکم مقتضی را بعد از رسیدگی به دفاعیات صادر می‌کنیم. مقیسه تصریح کرد: مورد به مورد کیفرخواست را متهمین باید دفاع کنند، بعدا تصمیم لازم گرفته می‌شود. وی درباره احضار بابک زنجانی به شعبه 28 دادگاه انقلاب و اینکه آیا زیبا حالت منفرد هم به دادگاه احضار شده است؟ گفت: فقط زنجانی و آن هم برای روشن شدن موضوع مورد ادعای متهمان احضار شد و گرنه مساله خاصی نیست و حکم این فرد تایید شده است.
سایر اخبار این روزنامه
علی لاریجانی: علاقمندیم کابینه از توانمندی متناسب با شرایط کشور برخوردار باشد چرا چهره های شاخص و محوری اصولگرایی تغییر کرده اند؟ تغییر صف اول اصولگرایان علی رویین تن و پولاد کیمیایی از یاد خسرو شکیبایی می گویند «عمو خسرو » و بستنی خوردن با فرشته ها رضا دهکی خشونتِ نقد «سازمان برنامه و بودجه» در معرض تغییری جدید قرار خواهد گرفت؟ همه چالش های وزارتخانه شدن یک سازمان «ابتکار» درباره دلایل افزایش تمایل استفاده از اسامی خاص توسط والدین گزارش می دهد چهارمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی برگزار شد تایید زنجیره‌ای بردن اموال نفتی گزارش «ابتکار» از اقدام ضربتی بانک مرکزی درباره وام ازدواج 20 میلیون تومانی زوج های جوان تا آخر شهریور به وامشان می رسند سخنگوی دولت در نشست خبری: دستگیری فریدون تاثیری بر چینش کابینه نخواهدداشت ظریف دیپلماسی پسابرجامی ایران را در نیویورک تشریح کرد توپ بدعهدی‌ها در زمین آمریکا از سوی رئیس بازرسی نیروی زمینی ارتش جزئیات حادثه تیراندازی در آبیک قزوین اعلام شد محمدرضا عارف: خود را نسبت به مردم متعهد می‌دانیم مجلس از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تفحص می‌کند