گزینه‌های شهرداری پای میز مناظره

آفتاب یزد- محمد مَهدی حسین نیا: علی‌رغم سکوت پسا انتخاباتی و محافظه‌کاری مقتضی روزهای پایانی یک مدیریت دوازده ساله از سوی محمدباقر قالیباف، حالا با انتخاب شورای شهر پنجم پروژه انتخاب شهردار جدید با جدیت در حال پیش روی است. علی رغم به درازا کشیده شدن طرح گزینه‌ها‌ی نهایی از سوی منتخبین شورا، به نظر می‌رسد که دیر یا زود اسامی نهایی ناجیان احتمالی تهران اعلام خواهد شد. در این میان، دو پیشنهاد جدی برای چنین پروسه‌ای قابل توجه
به نظر می‌رسد.
می گویند گسترش آگاهی بزرگ ترین ابزار و اصلی ترین راه سرفرازی یک ملت است. ملتی که آگاه باشد پیگیری ویژگی ذاتی آن خواهد بود. حالا با رشد آگاهی و مسئولیت پذیری مردم که نمود آن در انتخابات‌های گوناگون قابل مشاهده است، شورای شهری در پایتخت کشور شکل گرفته که نخستین رسالت بزرگش انتخاب شهرداری جدید به حساب می‌آید.
در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های متعددی برای مطرح شدن کاندیداهای ساختمان بهشت مطرح شده که باید دید در نهایت شورای بیست و یک نفره،‌ نام چه افرادی را برای تحویل یکی از سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شهرداری‌های تاریخ کشور معرفی می‌کند. پنج گزینه نهایی که در ابتدا مقرر بود در تاریخ 31خردادماه اعلام شود و بعد از آن به 14تیرماه و در نهایت 28تیر یعنی امروز موکول شد، حالا در آستانه پرده برداری است. بنابراین اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و شورا تصمیم تازه‌ای نگیرد امروز حدود 7 گزینه اصلی مطرح خواهند شد. در این میان، رشد آگاهی و روحیه مطالبه گری ملت، منجر به بروز پویشی فعال در فضای مجازی شده است. پیشنهاد از این قرار است که شورای پنجم از همین ابتدای امر راهش را از مسیر دوره گذشته جدا کند و هر گامی که بر می‌دارد در راستای شفاف سازی روند باشد. شفاف سازی روند انتخاب شهردار در روز اعلام گزینه‌ها‌ی نهایی یعنی، حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در جلسه و رای گیری از نمایندگان به صورت علنی. اتفاقی که اگر حاصل شود بدون شک می‌تواند حواشی پیش آمده در هفته‌ها‌ی اخیر را کنترل کرده و شهردار آینده را در قبال شبهات احتمالی بیمه کند.


از سوی دیگر برای آنکه معیارها و پارامترهای انتخاب شهردار برای مردم نیز روشن تر و آشکارتر شود، آفتاب یزد پیشنهاد می‌کند که پس از مشخص شدن گزینه‌ها‌ی نهایی و احتمالا پنج نفره شهرداری از سوی شورای شهر، مناظرات ومیزگردهایی همگرا و کم و بیش انتخاباتی میان این افراد برگزار شود تا مردم پایتخت نیز بهتر بتوانند از برنامه‌ها‌ی مدیریتی برای حل و فصل بحران‌ها‌ی از پیش تولید شده و رویکردهای اجرایی گزینه‌ها‌ در خصوص تهران آگاه شوند. در واقع همان طور که افراد منتخب موظفند به شورا برنامه ارائه کنند، چه بهتر که مردم نیز از ریز این برنامه‌ها‌ و از زبان خود این برگزیدگان مطلع باشند تا چگونگی و چرایی انتخاب نهایی نیز بی حاشیه و شفاف پیش رود.
سعید فائقی معاون امور هلدینگ‌های شستا، در گفتگو با آفتاب اقتصادی اظهار داشت: «برای انتخاب شهردار باید برخی شرایط احراز را به صورت شفاف استخراج کرد، این شرایط احراز بیش از هر چیز با پالایش تمام نگاه‌های سیاسی باید کارنامه‌محور و بر اساس خصلت‌های کاری فرد بنیان نهاده شود. خداوند در قرآن کریم برای شغل شبانی خصوصیاتی بیان می‌کند که از جمله آن می‌توان به حفیظ بودن و امین بودن اشاره کرد، یعنی شخصی که هم بتواند گوسفندان را حفظ کند و هم امانتدار باشد، حال بدیهی است که شهرداری تهران به مراتب شغلی چند بعدی‌تر از شبانی است و به مشخصات بسیار بارز و متعددتری نیاز دارد.» وی در ادامه ضمن نکوهش نگاه‌ها‌ی غلیظ شده‌ سیاسی افزود: « گرفتاری ما از همین زاویه دیدهای سیاسی است، هر کس که شهردار می‌شود بر اساس برنامه‌های سیاسی خود برای آینده و احتمالاً جایگاه بالاتر پا به این عرصه می‌گذارد. تاکید زیاد رئیس‌جمهور محترم بر حقوق شهروندی برای همین موارد است، تا شهروندان بر حقوقشان مسلط شوند و در انتخاب‌های این‌گونه حساسیت بیشتری به خرج دهند.» در واقع اجرایی شدن پیشنهاد آفتاب یزد در مورد انتخاب شهرداری، می‌تواند به مثابه تحقق حقوق شهروندی مورد تاکید رئیس جمهوری نیز باشد.
دوازده سال مدیریت سیاسی از یک سو، و همچنین رای آوری لیست اصلاح طلبان مردم تهران و پدیدار شدن فرصت اصلاحات و تغییر از سوی دیگر، نیاز به یک منجی و انتظار انتخاب شدن شهرداری کارآمد در شهرداری تهران را بیش از پیش پررنگ می‌کند. میزگردها و مناظرات همسویی که بتواند در طول برگزاری، شهردار اصلح و قابل اعتمادتر را هم به مردم و هم به شوراییان نشان دهد. هم پایتخت نشینان و رسانه‌ها‌ با خیال راحت تری کار را دنبال خواهند کرد و هم شورا می‌تواند پس از بحث‌ها‌ی هفته‌ها‌ی گذشته سلامت اقدامات شورا را علنی کند.