واكنش ولايتي به كناره‌گيري ناطق و سيدحسن خميني

شرق: رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌گويد استعفاي شيخ‌اكبر ناطق‌نوري را نپذيرفته است و سيدحسن خميني هم هنوز عضو هيئت مؤسس دانشگاه آزاد است. علي‌اكبر ولايتي كه در عين حال رئيس هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي هم هست، ديروز در حاشيه نشست شواري اقتصاد ‌بنيان دانشگاه آزاد خبر استعفاي سيدحسن خميني از عضويت در هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي را تکذيب کرد و درعين حال ضمن تأييد خبر استعفاي ناطق گفت از او خواهش مي‌کنيم استعفايشان را پس بگيرند. او گفته است: آقاي سيدحسن خميني استعفا نداده‌اند و به فعاليت خود در هيئت مؤسس ادامه مي‌دهند.
در برخي رسانه‌ها خبري منتشر شده بود مبني بر  پاسخ حجت‌الاسلام‌والمسلمين ناطق‌نوري به نامه يک عضو هيئت علمي دانشگاه که نظر او را درباره تغييرات پديدآمده در دانشگاه آزاد اسلامي پرسيده بود. در اين پاسخ آمده بود: «بنده از عضويت در هيئت مؤسس استعفا داده‌ام و اصلا در جريان آنچه در دانشگاه آزاد مي‌گذرد، نيستم و به‌هيچ‌وجه در امور دانشگاه دخالت نداشته و ندارم. بنابراين آنچه در مورد اين جانب گفته مي‌شود، به‌شدت تکذيب مي‌شود». به گزارش خبرگزاري مهر، عبدالله جاسبي هم ضمن تأييد استعفاي حجت‌الاسلام ناطق‌نوري از عضويت در هيئت مؤسس دانشگاه آزاد گفته است: «اما هنوز تصميمي در اين خصوص گرفته نشده است. هنوز تصميمي مبني بر اينکه استعفاي وي مورد پذيرش قرار گيرد مطرح نشده است».
بعد از انتشار خبر استعفاي ناطق از هيئت مؤسس دانشگاه آزاد، يک منبع نزديک به بيت امام خميني هم به روزنامه جمهوري اسلامي گفته بود: «حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدحسن خميني بعد از ماجراي کنارگذاشته‌شدن دکتر حميد ميرزاده از رياست دانشگاه آزاد اسلامي تاکنون هيچ دخالتي در امور اين دانشگاه نداشته و ندارد». 
نوه امام در ماجراي كنارگذاشتن دكتر حميد ميرزاده با نوشتن نامه‌اي به حسن روحاني خواستار ورود او به ماجراي عزل‌ونصب‌ها در دانشگاه آزاد شده بود. به نظر مي‌رسد كه هم ناطق‌نوري و هم سيدحسن خميني از آنچه اين روزها در دانشگاه آزاد در جريان است، دلخورند. تغييراتي كه منتج به فتح سنگر به سنگر دانشگاه آزاد از سوي اصولگرايان شده و به مدد علي‌اكبر ولايتي است. فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران در دولت احمدي‌نژاد و از ياران احمدي‌نژاد به رياست دانشگاه آزاد منصوب شده است. بعد از اين انتصاب موج تغييراتي كه از مدتي قبل و بعد از بركناري ميرزاده از دانشگاه آزاد آغاز شده بود، شدت گرفت. فرهاد رهبر بعد از انتصابش به سمت رياست دانشگاه آزاد به ديدار ابراهيم رئيسي رفت. ماجراي ناطق البته كمي با سيدحسن خميني تفاوت دارد. 


دومينوي استعفاهاي ناطق از زمان انتخابات كليد خورد؛ زماني كه از رياست بازرسي دفتر رهبر معظم انقلاب كناره‌گيري كرد. همان زمان انتخابات يك مقام آگاه به رسانه‌ها گفته بود: «آقاي ناطق‌نوري چندي‌پيش با توجه به احساس وظيفه‌اي که براي دفاع از جناب آقاي روحاني و دولت تدبير و اميد مي‌کردند، تصميم گرفتند به نفع ايشان به سخنراني و اظهارنظر بپردازند و با توجه به اينکه ايشان به‌جد معتقدند مجموعه نهاد رهبري که نزد مردم جايگاه والايي دارد نبايد ابزار دست هيچ‌يک از جريانات سياسي شود و سوءاستفاده‌ سياسي و جناحي از اين نهاد و ساير نهادهاي انقلابي نادرست است و انتصاب خود به دفتر مقام معظم رهبري را در تلاقي با اين ديدگاه مي‌دانست، استعفاي خود را مدتي پيش به معظم‌له تقديم کردند».
 اين منبع آگاه به ايسنا گفته بود: «حجت‌الاسلام‌والمسلمين ناطق‌نوري با توجه به احساس وظيفه‌اي که درخصوص دفاع و حمايت از دولت تدبير و اميد داشته‌اند از يک طرف و از طرف ديگر با عنايت به اصل مبرابودن جايگاه رفيع رهبري از جناح‌بندي‌هاي سياسي رايج و جلوگيري از سوءبرداشت‌هاي عمومي در اين خصوص، چندي‌پيش تصميم به کناره‌گيري از مسئوليت رياست دفتر بازرسي مقام معظم رهبري را گرفته‌اند».