آمریکا برای لغو برجام آماده می‌شود؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: 419 رای مثبت در برابر 3 رای منفی. مجلس نمایندگان کارش را کرد!
تحریم های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی.
طرحی که چند ماه پیش علیه ایران مطرح شد؛ سنا به آن رای داد اما مجلس نمایندگان ایراداتی به آن وارد دانست. دست آخر اینکه ایرادات رفع و ایران البته به همراه روسیه و همین طور
اضافه شدن کره شمالی، در مجلس نمایندگان


هم تحریم شد .
می گویند اعضای کنگره متفق القول معتقدند که ایران برنامه موشکی را برخلاف قطعنامه شورای امنیت پیش برده است. (براساس قطعنامه شورای امنیت بعد از توافق هسته ای، ایران از آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شد) این ادعای واهی در حالی مطرح می شود که پس از روی کار آمدن ترامپ ، خود کاخ سفید دوبار پیاپی برپایبندی ایران به مفاد برجام اذعان کرد . حال اینکه ادعای نقض برجام در کنگره شده است (!)
روسیه هم مسلما مشخص است که برای چه تحریم شده، اول به بهانه تجاوز نظامی به اوکراین و کریمه، دوم دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. حتی این تحریم هم در تناقض با رفتارهای دولت آمریکاست بخصوص آنکه همین چند وقت پیش ترامپ و پوتین دو گفتگوی طولانی مدت و بالای دو ساعت با یکدیگر داشته‌اند. کلی هم
بر نقاط مشترک و رابطه آتی و... صحبت کردند .
کره شمالی هم که دلیل تحریم هایش اظهر من الشمس است . اما نکته تحریم های کنگره اینجاست که برای تبدیل شدن این موضوع به قانون ، دونالد ترامپ باید زیر طرح را امضا کند...
اما نکته تحریم‌ها‌ی کنگره اینجاست که برای تبدیل شدن این موضوع به قانون، دونالد ترامپ باید زیر طرح را امضا کند؛ هرچند ترامپ اصلا میانه خوبی با ایران ندارد اما آیا دلش راضی به امضای قانونی خواهد شد که در آن روسیه هم تحت فشار قرار بگیرد؟
**حرفهای عراقچی
تحریم‌ها‌ی ایران در کنگره اما بلافاصله با واکنش مقامات ایران روبه رو شد. مثلا عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان که می‌گوید:" در مصوبه کنگره آمریکا، تحریم جدیدی وجود ندارد، جمع‌بندی و تجمیع تحریم‌های قبلی غیرهسته‌ای است."
هرچند او اعلام داشته که:" اقدام کنگره و قانونی که در حال تصویب است یک اقدام خصمانه و روشن علیه ایران است و با واکنش قطعی ایران مواجه می‌شود."
حسن روحانی رئیس جمهور هم به شکلی دیگر حرف‌های عراقچی را تکرار می‌کند، اینکه:" تحریم‌های کنگره علیه ایران تکرار تحریم‌های گذشته بود."
روحانی اما در جلسه هیئت دولت، با اشاره به خصومت‌های ادامه دار آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران حرف‌های دیگری هم زد. مثلا از آیات قرآن نشان می‌آورد و حرفی می‌زند که بسیار معنادار است... .
او با اشاره به آیاتی از سوره انفال، می‌گوید: خداوند در این آیات به پیامبر(ص) می‌فرماید "تو با مشرکین معاهده و پیمان بستی و هیچ‌وقت تو پیمان نشکستی؛ همیشه آنها شکستند و هر بار که پیمان شکنی شروع شد، از طرف مشرکین و کفار شروع شد." قرآن به ما می‌آموزد که ما هرگز آغازگر شکستن عهدها و پیمان‌ها نخواهیم بود.
روحانی با بیان اینکه خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید "اگر دیدی دشمنان می‌خواهند خیانت بکنند و عهد را زیر پا بگذارند، تو هم مساوی و معادل همان کار را بکن"، گفت: اگر دشمن بخشی از عهد را زیر پا گذاشت ما هم بخشی را زیر پا می‌گذاریم و اگر همه عهد را زیر پا گذاشتند، ما هم عهد را زیر پا
خواهیم گذاشت.
به گزارش انتخاب، رییس جمهور ادامه داد: برجام دست و پای آمریکا را هم برای بردن این گونه تحریم‌ها به بهانه مسائل سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای به شورای امنیت و هم در راستای وضع تحریم‌های جدید بسته است. لذا در همین لایحه‌ای که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده و علی القاعده به سنا خواهد‌رفت، می‌بینید تحریم نسبت به ایران با تحریمی که نسبت به کره‌شمالی یا روسیه مطرح است، بسیار تفاوت دارد. تحریم‌های ایران در واقع تکرار تحریم‌های گذشته بودو این نشان آن است که حربه تحریم آمریکا نسبت به گذشته بسیار کند شده است.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد، گفت: در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.
**حرف‌ها‌ی روحانی یعنی؟!
حرف‌ها‌ی روحانی نشان می‌دهد که اگرچه او بازهم براین اصرار دارد که بگوید نقض برجامی صورت نگرفته اما دل خوشی از تصمیم کنگره ندارد و قرار است به نشانه سوره انفال (!)، اقدامی متقابل انجام دهد. روحانی این هشدار را می‌دهد که اگر به سمت نقض برجام پیش روید، عملا ایران هم همان کار را خواهد کرد.
کمتر پیش می‌آمد که رئیس جمهور در باره سرنوشت توافق هسته‌ای که روزگاری به عنوان تنها برگ برنده و دستاوردش از آن یاد می‌شد اینگونه نا امیدانه از احتمال لغو برجام -در صورت تداوم روند کنونی - سخن بگوید. مطلبی که نشان می‌دهد تحریم‌های جدید ایران می‌تواند به مرور تبدیل به یک بحران فراگیر نه تنها برای دولت بلکه برای تمامی کشورهای طرف مذاکره باشد.
این موضوع را بگذارید در کنار اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که گفته است: انتظار دارم تیمم در گزارش بعدی، عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند، اگر به من بود، همان ۱۸۰ روز پیش عدم پایبندی ایرانی‌ها به برجام را اعلام می‌کردم، جان کری یک مذاکره کننده بد است؛ ایرانی‌ها‌ به جای تشکر، خیلی جسورتر شدند؛ این خیلی طول نخواهد کشید."
ترامپ ادامه داده: توافق با ایران، ممکن است بدترین توافقی باشد که من در تاریخ دیده ام. اگر ایران به این توافق پایبند نباشد و از انجام کارهایی که ملزم است، خودداری کند، یک مسئله خیلی بزرگ برای ایرانی‌ها‌ اتفاق خواهد افتاد. باور کنید.
رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از دولت قبل، گفت: فکر می‌کنید وقتی توافق انجام شد، ایران از ما تشکر می‌کرد و می‌گفت باورمان نمی‌شود ۱.۷ میلیارد دلار به ما پول نقد داده اید. فکر می‌کردید، ایرانی‌ها‌ می‌گویند خیلی ممنون. ما شما را خیلی دوست داریم. نه اینطور نبود. دیدیم که آنها به جای تشکر، خیلی جسورتر شدند. این خیلی طول نخواهد کشید.
**حرف‌ها‌ی دو پهلو
تحریم‌های جدید، حرف‌های دو پهلوی روحانی و اظهارات ترامپ را که در کنارهم بگذاریم می‌توان این استنباط را کرد که دیگر در بر روی همان پاشنه نمی‌چرخد.
**نکته مثبت موضوع
فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه موضوع برجام تنها مرتبط با آمریکا نیست که این کشور بخواهد آن را لغو کند، به آفتاب یزد گفت: اثبات نقض برجام از سوی ایران همواره به آژانس بین‌الملل اتمی بستگی دارد ونه اظهارات ترامپ یا کنگره، تا به امروز نیز آژانس پای‌بندی ایران به برجام را تایید کرده است.
وی افزود: اما خصومت ورزی آمریکا، منجر به اقداماتی مثل تحریم اخیر ایران در مجلس نمایندگان شده است، کره شمالی و روسیه اقداماتی برخلاف منافع آمریکا انجام می‌دهند و همین امر کار را به تحریم آنها‌ کشانده، این در حالی است که منافع ایران و آمریکا نزدیکی به هم ندارد پس دلیل تحریم ایران متفاوت با دلیل تحریم روسیه و کره شمالی است ، بنابراین من نسبت به اصلاح روند ناامید هستم."
وی با اشاره به حرف‌های اخیر ترامپ که جان کری را یک مذاکره کننده بد در برجام معرفی کرده و گفته است که اگر به او(ترامپ) بود 6 ماه پیش ایران را ناقض برجام معرفی می‌کرد، اظهار داشت: این مسئله یک نقطه مثبت دارد و آن اینکه فریادهای گروه تنداصولگرای داخل را نقض می‌کند. اکنون مشخص شده این آمریکاست که احساس می‌کند سرش در این مذاکرات کلاه رفته است."
وی اضافه کرد: البته نکته منفی تصویب این تحریم‌ها‌ نیز آن است که گروه‌های اصولگرایی از این پس فرصت بیشتری برای این دارند که بگویند برجام بی‌ثمر مانده است. "
مجلسی درباره اینکه آیا تحریم‌های کنگره، تحریم‌های جدیدی را شامل می‌شود، گفت:" در این تحریم‌ها یک اتفاق نیفتاد و آن اینکه سپاه جزو گروه تروریستی تلقی نشد. اگر چنین اتفاقی روی می‌داد یک معنای خطرناک داشت.
مجلسی اضافه کرد: تحریم‌های ایران به دلیل تحرکات موشکی ایران است، البته باید این را هم گفت با اعمال این قبیل تحریم‌ها قرار نیست کسی بتواند جلو ساخت موشک‌های ایرانی را بگیرد."
**بدبینی در یک پیش بینی
علی بیگدلی دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل هم در باره تحریم‌ها‌ی کنگره به آفتاب یزد گفت: "در این تحریم سه مسئله هدف قرار گرفته است؛ نخست شرکت‌ها و شخصیت‌های مرتبط با سپاه به‌ویژه در بحث موشکی، مسئله دیگر خود موشک‌ها هستند و این مسئله که این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند یا نه! مسئله دیگر نیز بحث حقوق بشر است."
بیگدلی ادامه داد:"پیش‌بینی من این است که با این وضعیت، برجام حتما تا پایان سال میلادی جاری از طرف آمریکایی‌ها لغو خواهد شد. شواهدی وجوددارد که حکایت از این موضوع است."
وی اضافه کرد: فشارهای کنگره وکاخ سفید، نشان می‌دهد که برجام با این روند ماندگار نیست، از طرفی فراموش نکنیم یکی از تضمین‌های دیدار اخیر ترامپ و عربستان، اعمال فشار بر ایران بوده است. "
بیگدلی ضمن اشاره به صحبت‌های اخیر ترامپ درباره برجام و انتقاد شدید او از جان کری گفت: "ترامپ و کنگره مقدماتی برای لغو برجام آماده کرده اند. در آن طرف ماجرا البته اروپایی وجود دارد که اخیرا با آمریکا زاویه پیدا کرده است، اگر اتحادیه اروپا در اینباره (لغو برجام ) از آمریکا تبعیت نکند ما دوباره به نقطه صفر ماجرا می‌رسیم و اگر اروپایی‌ها‌ از آمریکا تبعیت کنند- که به نظر می‌رسد در هر صورت اروپا آمریکا را به ایران ترجیح دهد- اوضاع از قبل بدتر خواهد شد. "
بیگدلی در مورد اینکه عراقچی و روحانی گفته اند تحریم‌های کنگره، تحریم‌های جدیدی نیست و از گذشته باقی مانده اظهارداشت:" این تحریم‌ها از گذشته بود و آنچه در کنگره به تصویب رسیده است به معنای نقض برجام نیست اما در ماده26 برجام به این امر اشاره شده است که آمریکا باید شرایطی فراهم کند که وضعیت اقتصادی و مبادلات ایران بهبود یابد، آنها قرار بود شرایط را برای مناسبات تجاری ایران فراهم کنند و صحبتی از تحریم‌هایی به این نحو در ساختار برجام نبود."
**عمل متقابل
ظاهرا دو طرف ایران و آمریکا دراین شرایط دیگر تعارفات را کنار گذاشته‌اند و اسب خود را برای اقدامات آینده و احتمالی زین کرده اند. زبان تهدید ترامپ و کنگره، زبان تهدید روحانی را هم به همراه داشت، اکنون هر گامی که طرف مقابل برمی‌دارد، ایران هم به همان سمت پیش خواهد رفت. این یعنی صلح، صلح خواهد آورد و زیر میز زدن آمریکا، متعاقبا واکنش ایران را به همراه خواهد داشت. حتی اگر بازهم به قبل از برجام برگردیم و روز از نو، روزی از نو...