تایید بازداشت ۲مداح مشهور

آرمان: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه فضائیه در یکصدوپانزدهمین نشست خبری خود ضمن تبریک ایام دهه کرامت و تبریک به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اظهارات حمید بقایی پس از آزادی از زندان و حرف‌های مطرح شده توسط وی علیه قوه قضائیه و شخص سخنگوی دستگاه قضا و اینکه او مانند زمان وزارت اطلاعات دروغ می‌گوید، اظهار داشت: آنچه را که لازم است در خصوص این پرونده دادستان تهران توضیح می‌دهد.
پاسخ به ادعا
محسنی اژه‌ای گفت: اگر لازم باشد، دادستان اقدام می‌کند و من فقط به دوستان قضائی خود توصیه دارم زبان نامهربان برخی افراد باعث نشود، از مرز عدالت خارج شویم. همواره توصیه کردیم و می‌کنیم که اگر افرادی خلاف قانون عمل کنند، به ضرر خودشان است و طبیعتا تحت تعقیب قرار می‌گیرند و فرقی نمی‌کند چه جریان یا فردی باشد. در این خصوص نیز دادستان تهران با تشخیصی که خواهد داشت، در چارچوب قانون وارد می‌شود. او در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر بعد از آزادی بقایی ما شاهد هجمه‌هایی به قوه قضائیه و شخص شما بودیم اما در کنار این مسائل شاهد انتشار نامه‌های سرگشاده از ناحیه برخی افراد مثل وکیل بقایی بودیم. این مسائل چطور تعقیب می‌شود، گفت: اینکه افرادی که متهم به فساد مالی می‌شوند بخواهند با غوغا‌سالاری مسیر پرونده را تغییر دهند، هیچ بعید نیست. قوه قضائیه براساس قانون، هراقدامی که لازم باشد نه بیشتر، انجام می‌دهد. این‌ها تصور می‌کنند موقعیتی در جامعه دارند و می‌خواهند با برخی حرف‌ها و کارها، تست بزنند. کما اینکه مدتی قبل در انتخابات یک تستی کردند لذا نباید خیلی به آنها بها داد.
پرونده بنیتا


 سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ربایندگان کودک هشت ماهه با فیش حقوقی آزاد شده بودند، گفت: اولا به خانواده عزیز این کودک هشت ماهه‌ای که این جانیان به نحوی جان او را گرفتند، تسلیت می‌گویم. همچنین توصیه شده که پرونده با سرعت و توام با دقت بررسی شود و هر چه سریع‌تر این جانیان به مجازات مقرر در قانون برسند. وی افزود: این پرونده به جهاتی برای رسیدگی به تهران احاله شد. یک جهت این بود که خانواده این کودک هشت ماهه در تهران مستقر هستند. ضمن اینکه شروع این جنایت و ربودن ماشین با آن کیفیت از تهران شروع شد بنابراین پرونده به تهران احاله شد و رسیدگی در تهران انجام می‌شود. اژه‌ای با بیان اینکه مسائلی که درباره پرونده متهمان مطرح شده، صحت ندارد، گفت: گفته شده بود که یکی از متهمان 130 سابقه سرقت دارد و با یک کفالت آزاد شده و زمان آزادی این جرم را مرتکب شده که صحت ندارد. همچنین گفته شد که با یک فیش حقوقی آزاد شده که خلاف است و مطلقا صحت ندارد. قاتل بنیتا یک پرونده سرقت داشته که دستگیر شده است. در اثنای تحقیقات مشخص شده 12 فقره سرقت داخل ماشین انجام داده و 14 ماه بازداشت بوده است. بیش از این مقدار بازپرس یا دادسرا نمی‌تواند متهم را نگه دارد. بعد از 14 ماه بازداشت با قرار وثیقه 160 میلیون تومانی آزاد شده است؛ بنابراین با قرار کفالت آزاد نشده و 130 فقره سرقت هم نداشته است و در تحقیقات مشخص شده 12 فقره سرقت داخل ماشین داشته است که در این ارتباط نیز مجموعا به 55 ماه حبس و رد مال محکوم شده است که البته طبق قانون آیین دادرسی جدید اگر کسی دارای محکومیت مختلف باشد، به اشد آن محکوم و حکمش اجرا می‌شود و 3 سال از این 55 ماه قابل اجرا بوده است.
پرونده فریدون
 سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: پرونده مسیر خودش را طی می‌کند و مانند سایر پرونده‌ها در مرحله تحقیقات است. تحقیقات به صدور قرار رسید. زمانی می‌توان قرار صادر کرد که توجه اتهام با قرائن و شواهد و دلایل وجود داشته باشد. به این مرحله که رسید قرار صادر شد. قرار را که تامین کردند، از زندان آزاد شد و رسیدگی ادامه دارد و پرونده مفتوح است و پس از تکمیل، نهایتا بازپرس اظهارنظر می‌کند.
زندانیان ایرانی آمریکا
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اقدام قوه قضائیه در مقابل بازداشت ایرانیان در آمریکا گفت: آمریکا نه از کودتای سال 1332 بلکه در همین ماه‌های اخیر، خوی سلطه‌جویی خود را نشان داده و هر کسی منصف باشد، به این خوی آمریکا پی برده و به همین خاطر به هیچ چیز آمریکایی نمی‌شود اعتماد کرد. به قرارداد کتبی و قول آمریکا نمی‌شود دل خوش و اعتماد کرد. قوه قضائیه قوه مستقلی است و به هیچ‌وجه به آمریکا و امثال آمریکا اجازه دخالت نمی‌دهد و طبق قانون فرد ایرانی محاکمه می‌شود و اگر فرد غیرایرانی هم در قلمرو ایران مرتکب جرم شود، رسیدگی می‌شود. معاون اول قوه‌ قضائیه در پاسخ به این سوال که کاخ سفید در بیانیه‌ای ایران را به سیاست گروگانگیری متهم کرده بود و منابعی در آمریکا مطرح کردند که این کشور به دنبال مبادله برخی زندانیان مثل نمازی‌هاست، گفت: کسی که مرتکب جرمی در قلمرو جمهوری اسلامی شده باشد اعم از ایرانی و غیر ایرانی به اتهامش رسیدگی می‌شود. همه قوانینی که در مورد سایرین رعایت شده، در مورد این افراد نیز رعایت شده است. این آمریکاست که هم اموال ما را به بهانه‌های مختلف به گروگان گرفته و غارت می‌کند و هم افراد را به بهانه‌های واهی گروگان می‌گیرد و مدت‌ها در زندان نگه می‌دارد. خواسته شان را مطرح نکردند. هر دولتی خواسته خود را مطرح کند در دستگاه دیپلماسی و دستگاه مربوط در موردش بحث می‌شود. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایالات متحده امریکا از کشور عمان برای آزادی اتباع خود درخواست میانجی‌گری کرده است، گفت: چیزی به قوه قضائیه منعکس نشده است و قوه قضائیه هم در خصوص این موضوعات مستقلا وارد نمی‌شود. پرونده قضائی است برخی محکوم شدند و در حال طی محکومیت هستند و یک مورد نیز هنوز پرونده اصلا به دادگاه نرفته است.
پرونده مداحان
محسنی‌اژه‌ای، در پاسخ به سوالی درباره صحت دستگیری دو مداح معروف کشور و اینکه چند روز بعد این افراد در یک مراسم ختم دیده شدند، گفت: پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است و اطلاعی ندارم اما می‌دانم چند نفر دستگیر شده‌اند. می‌دانم دو نفر بازداشت شده بوده‌اند و یک نفر با قرار آزاد شده بود. از جرئیات هیچ خبری ندارم چون پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است.
پرونده نفتی
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دادگاه متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفته شده بابک زنجانی را بانک مرکزی تایید کرده، آیا به این ادعا رسیدگی شده است، گفت: چندین بار توضیح دادم. یک پرونده که مفتوح می‌شود، افراد متهم و دستگاه‌های نظارتی یک سری صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند و بازپرس با توجه به مجموعه قراین و شواهد، موضوع را دنبال می‌کند. در این پرونده از ده‌ها نفر تاکنون تحقیق شده است. کسانی که اتهامشان ثابت شده، قرار بازداشت یا تامین مناسب صادر شده است. در خصوص کسانی که اتهامشان ثابت نشده، قراری صادر نشده است. از برخی مسئولان وزارت نفت سابق یا بانک مرکزی و افرادی از این قبیل، تحقیق شده اما وزارت نفت سابق و بانک مرکزی سابق غیر از شرکت نیکو که ثابت شد و مدت‌ها بازداشت بودند و الان آزاد هستند، به عنوان متهم تحت تعقیب قرار نگرفتند. این پرونده بیش از سه متهم دارد و پرونده سایر افراد باید رسیدگی شود.
موسسه آرمان
معاون اول قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه با توجه به موضوع موسسه جدیدی که به موسسات مالی دیگر که دارای مشکلاتی بوده‌اند به نام آرمان اضافه شده و گویا برای یک آقازاده است، آخرین وضعیت رسیدگی به این موسسات را توضیح دهید، گفت: موضوعی را که گفتید اخیرا موضوعی جدید نیست. عمدتا متولی این موضوع بانک مرکزی و دستگاه‌های ذیربط آن هستند.در مواردی که قوه‌قضائیه رسیدگی می‌کند این است که افراد از آنها شکایت کرده باشند. این موضوع هم درباره هشت تعاونی بود که منحل شده بود که قرار بود مواردشان به کاسپین انتقال داده شود. بانک مرکزی هم به کاسپین مجوز داد بدون اینکه تعهدات آن هشت تعاونی بررسی شود. در اینجا غفلتی صورت گرفت و بدون اینکه از حساب این هشت تعاونی موجودی آنها حساب شود این کار انجام شد و کاسپین مجوز گرفت. وی ادامه داد: بعد از آن معلوم شد که بدهی‌ها سنگین است و موجودی کافی کفاف تمام آن سپرده‌ها را نمی‌دهد. بانک مرکزی، سایر مسئولان و دادستانی در مقام رفع رجوع آن هشت تعاونی اقداماتی انجام دادند. نه اینکه تمام آن هشت تعاونی مشکل داشتند. سه تا از آنها دارای مشکل بودند. امروز هم شنیدم که اعلام کردند که از آخر هفته افرادی که از فرشتگان تا 200 میلیون طلب دارند پرداخت طلب آنها از 12 مرداد یعنی پنجشنبه، آغاز می‌شود. امیدوارم بانک مرکزی بتواند به گونه‌ای تدبیر کند که حق مردم از بین نرود. موسسات غیر مجاز ایجاد نشود و موسسات مجاز هم مورد نظارت باشند. مهم این است که به مشکلات رسیدگی شود و مهم‌تر از آن، این است که پس از رفع و رجوع دیگر این‌گونه موارد تکرار نشود. امیدواریم شاهد باشیم موسسات غیرمجاز تاسیس نشوند یا اگر با جواز تاسیس می‌شوند بر آنها نظارت باشد.