ماجـراي يك چرت جنجالي

چندی پیش کاروان تیم ملی کاراته کشورمان برای حضور در مسابقات جهانی لهستان راهی این کشور شد. در این رقابت‌ها که در شهر وروسلاو لهستان برگزار می‌شد، تیم ملی کاراته ایران با یک نشان طلا و چهار نقره پس از ژاپن و فرانسه به مقام سومي دست یافت؛ رکوردی که تاکنون در ورزش کاراته کشورمان بی‌سابقه بوده است.
لهستان ميزباني خوبي نداشت
اما انتشار تصويري كه از استراحت ملي‌پوشان كاراته مقابل ایستگاه راه‌آهن ورشو منتشر شده، وضعیت تاسف باراعضای تیم ملی را به نمايش گذاشت. وضعيتي كه البته براي ورزش ايران چندان عجيب نيست و بارها اين‌گونه تصاوير در فضاي مجازي منتشر شده است. دقايقي پس از انتشار اين تصوير، انتقادات كاربران فضاي مجازي از فدراسيون كاراته شدت گرفت و همين موضوع باعث واكنش سرمربي تيم‌ملي شد. شهرام هروی در این باره توضیح داد:«این تصویر مربوط به زمانی است که ما از شهر ورشو باید با قطار خودمان را به شهر وروسلاو می‌رساندیم. ابتدا به اوکراین رفتیم و از آنجا خودمان را به ورشو رساندیم و به خاطر اینکه بازی‌ها در شهر دیگری بود،‌ مجبور بودیم با قطار به آن شهر برویم. مشکل خاصی نبود و ملی‌پوشان تا رسیدن قطار مشغول استراحت بودند و این تصویر آنجا گرفته شده است». هروی در پاسخ به این سوال که قبول دارد خوابیدن روی زمین در شأن یک ملی‌پوش نیست، بيان كرد: «بله، این موضوع را قبول دارم و قهرمانان باید بیشتر به فکر سلامتی‌شان باشند. به هر حال بر اثر خستگی چنین اتفاقی رخ داده و فدراسیون نیز در آن تقصیری نداشت. لهستانی‌ها میزبانی خوبی در این مسابقات نداشتند».
بی‌توجهی سابقه‌دار


اين اولین بار نیست که ورزشکاران کشورمان چنین شرایطی را تجربه می‌کنند. چندي پيش كه تیم ملی فوتسال ایران در اردوی آماده‌سازی حضور داشت،‌ ساده‌ترین امکانات را نيز در اختيار نداشت و مربیان ناچار بودند تیم نصف‌ونیمه‌ای را دعوت کنند. اردوی تیم ملی در حالی تشکیل شد که ناظم‌الشریعه، سرمربي تيم‌ملي فوتسال مجبور بود به خاطر نبود محل اسکان، ۳۰ بازیکن را در دو گروه ۱۵نفره مورد ارزیابی قرار دهد. بنابراین سرمربی تیم ملی تنها دو روز فرصت داشت تا 15بازیکن تیم ملی را که تاکنون در اردو نبوده‌اند، بررسی کند. تیم ملی فوتسال که با تمام کمبودها موفق شد مقام سومی جام‌جهانی را کسب کند، وعده‌های بسیاری برای بهبود امکانات تیم دریافت کرد و البته سرمربی اين تیم نيز با همین شرط حاضر شد قراردادش را تمدید کند اما شرايط هيچ‌گاه رو به بهبودي نرفت و ملي‌پوشان هنوز با مشكل مواجه هستند. ورزشکاران تیم ملی بوکس کشورمان نیز سال گذشته در حالی که آماده مسابقات انتخابی المپیک بودند، توسط مسئولان تیم ملی به خوابگاه نصرت در باشگاه انقلاب رفتند و با وجود شرایط فاجعه‌باري كه این خوابگاه داشت، ملی‌پوشان در آن مستقر شدند. نكته جالب اينكه به ورزشكاران گفته شده بود، هزينه لازم براي تغذیه ورزشكاران نیز باید توسط خود آن‌ها پرداخت شود.
این شرایط برای ورزشكارانی كه قرار بود كمتر از یك ماه دیگر در مسابقات كسب سهمیه المپیك شركت كنند، به هیچ‌وجه مناسب نبود و اعتراض آن‌ها را در پي داشت. اتفاق عجيب اما حدود يك ماه پيش رخ داد، جايي که بازیکنان تیم ملی فوتبال روی میز کشورمان راهی مسابقات آلمان شدند و توانستند در این مسابقات عنوان قهرمانی را نیز کسب کنند. اما موضوعی که بسیار جنجال‌ساز شد، بحث اقامت ملی‌پوشان بود. گفته می‌شد هركدام از بازیکنان برای هزینه سفر به هامبورگ، لباس و محل اقامت، مبلغ 6 میلیون تومان پرداخت کرده بودند اما پس از رسیدن به هامبورگ، ساعت‌ها زیر باران در ایستگاه اتوبوس ماندند تا در نهایت به هتل بروند؛ البته برای یک شب. بازیکنان تیم ملی فوتبال روی میز ایران شب‌های بعدی را در لابی هتل و مساجد شهر خوابیدند.
گمشده‌اي به نام پاسخگويي
هرچند كه برخي از ملي‌پوشان از جمله حميده عباسعلي، تلاش كردند تا در گفت‌وگوهايي بيان كنند كه شرايط تيم‌ملي در لهستان آن‌قدرها بد نبوده اما انتشار چنين تصاويري، بدون‌شك در رسانه‌هاي جهان بازتاب مناسبي نخواهد داشت. نكته مهم‌تر اين است كه اگر اتفاقی برای یکی از این ورزشکاران رخ می‌داد، چه کسی پاسخگوی خانواده این قهرمانان مظلوم بود؟ آیا شأن و شخصیت ورزشکار ایرانی این است که در كنار راه‌آهن استراحت كند ولو براي چند ساعت؟ این‌ها سوال‌هایی هستند که مسئولان کشور باید به آن‌ها پاسخگو باشند اما به نظر مي‌رسد پاسخ به رسانه‌ها از نظر برخي مسئولان ورزشي كشورمان، اقدامي پوچ و بي‌معني است. محمد صادق فرجي، رييس فدراسيون كاراته در اين باره گفت: «اول از همه متاسفم برای شخصی که این عکس را گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده است. سفر ملی‌پوشان ما به لهستان بسیار طولانی بود و آن‌ها باید با قطار از ورشو به وروسلاو، یکی از شهرهای کشور لهستان که محل برگزاری مسابقات بود، می‌رفتند. این قطار 45 دقیقه تاخیر داشت به همین دلیل ملی‌پوشان ما از این فرصت برای استراحت استفاده کردند و در راه آهن ورشو کمی استراحت کردند. من نمی دانم کسی که این عکس را از قهرمانان ما گرفته، منظورش چه بوده و چرا آن را منتشر کرده است».
وی ادامه داد: « در مسابقات ورلدگیمز لهستان تنها کشوری که در محل اسکان تیم‌ها حضور پیدا نکرد، کشور ایران بود چرا که شرایط اسکان از نظر امکانات و بهداشت بسیار نامناسب بود. به همین دلیل آشوری، سرپرست تیم، بازیکنان را به هتل دیگری برد که شرایط مناسب‌تری داشت. این برای ما افتخار است که به هر شرایطی تن نمی‌دهیم و ملی‌پوشان ما در وضعیت نامناسب اسکان پیدا نمی‌کنند. جالب اینکه در همان خوابگاه‌ها، قهرمانان کشورهای آمریکا و ژاپن ساکن شدند اما وقتی ما دیدیم شرایط مناسب نیست، ترجیح دادیم که قهرمانان‌مان در آن خوابگاه نباشند».
هرچند كه مسئولان فدراسيون تلاش كردند تا تصاوير منتشر شده را شيطنت برخي بنامند، اما به نظر مي‌رسد فدراسيون تكواندو بايد بيش از اين‌ها به حفظ حرمت ورزشكاراني كه زير پرچم ايران مبارزه مي‌كنند، بينديشد. بدون‌شك ملي‌پوشان كشورمان نبايد با قطار از شهري به شهر ديگر بروند. فرجي بدون شك خوب مي‌داند كه حمل‌ونقل ملي‌پوشان كاراته با وسايل حمل‌ونقل عمومي چندان با منطق مديريتي سازگار نيست.