وزیرخارجه عربستان ظریف را در آغوش کشید

بار دیگر حقانیت ایران در مقابل نمایندگان بسیاری از کشورها به اثبات رسید و نحوه مواجهه عادل‌الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان ناظران را به حیرت واداشت. عادل‌الجبیر را شاید بتوان از جمله مسئولان عربستانی دانست که نسبت به ایران بیشترین حساسیت را نشان می‌داده و در کنار دیگر مسئولان سعودی گاه موضع‌گیری‌های سختی هم در قبال کشورمان داشته است. با این حال شکل مواجهه او با ظریف نشان می‌دهد که در تلاش است از خود رفتاری عقلانی و دیپلماتیک نشان دهد و نسبت به دیگر مسئولان عربستانی رفتار سنجیده‌تری داشته باشد. دیروز در حاشیه نشست كميته اجرايي سازمان همكاري‌هاي اسلامي كه با حضور نمايندگان بيش از 44 كشور اسلامي در استانبول برگزار شد، هنگام ورود وزرا به سالن نشست، عادل‌الجبير با هدف مصافحه به سوي محمدجواد ظريف آمد و پس از در آغوش كشيدن وي با هم گفت‌وگو كردند.
واکنش ظریف
محمدجواد ظریف، وزير امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا وسيما، اين اقدام همتاي سعودی را عادي و حركتي در عرف ديپلماتيك دانست و گفت: دليل اين كار هم احترام متقابل و هم دوستي ديرينه‌اي بود كه با جبير داشتم.
مصافحه‌ای خبرساز!


حضور وزرای خارجه ایران و عربستان بیش از اصل این نشست مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و تقریبا همه خبرنگاران با این دو نفر مصاحبه گرفتند.
شگفتی دیگر از سوی الجبیر
دیروز را باید روز شگفتی جبیر دانست، چرا که در اقدامی دیگر در حالی که کشورش مواضعی همسو با رژیم صهیونیستی دارد، اعلام کرد: ما اقدامات اسرائیل در مسجد‌الاقصی را محکوم می‌کنیم! وزیر امور خارجه عربستان افزود: جامعه بین‌المللی به مسئولیت خود درباره ادامه اقدامات اسرائیل عمل کند. وزیر امور خارجه سعودی بی‌اشاره به انتفاضه فلسطینی‌ها و مقاومت فلسطینیان در اعتراض به گیت‌های کنترل ورود به مسجد الاقصی تلاش کرد که تسلیم شدن صهیونیست‌ها در برابر فلسطینی‌ها و برداشتن گیت‌های الکترونیکی برای ورود به مسجد‌الاقصی را به شاه سعودی نسبت دهد و گفت: ملک سلمان بر ضرورت ورود فلسطینی‌ها با آزادی کامل به مسجدالاقصی تاکید کرده است و وی تلاش‌هایی برای تضمین بازگشایی مسجدالاقصی و بازگشت نمازگزاران انجام داده است! عادل‌الجبیر که کشورش اخیرا در تلاش برای نزدیک شدن هر چه بیشتر با صهیونیست‌ها بوده، اعلام کرد: عربستان حامی حقوق ملت فلسطین است!