آنهایی که می‌روند؛ آنهایی که می‌مانند

آخرين جلسه هيات دولت يازدهم در چهارشنبه ۱۱ مرداد در محل نهاد رياست جمهوري، به رياست حجت‌الاسلام حسن روحاني و با حضور تمامي‌اعضاي هيات دولت برگزار شد.
قدرداني هيات دولت يازدهم از روحاني در آخرين جلسه
در ابتداي جلسه با توجه به اينکه مراسم تنفيذ رياست جمهوري دوره دوازدهم فردا انجام مي‌شود و اين جلسه آخرين حضور رييس جمهور دوره يازدهم محسوب مي‌شود، اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور به نمايندگي از اعضاي هيأت دولت از خدمات ارزنده دکتر روحاني تقدير و تشکر کرد.وي در ادامه اظهار داشت که دولت قدردان تلاش‌هاي ارزنده و خدمات بزرگ، تحمل فشارهاي زياد و صبوري فراوان آقاي رييس جمهور است. دکتر روحاني چرخ اقتصاد کشور را در يک مسير صحيح قرار داد و دولت درحال حاضر در مسير صحيح توسعه و پيشرفت قرار گرفته است.معاون اول رييس جمهور گفت: امروز بستر سياست خارجي، زير ساخت اقتصادي و فضاي داخلي مهياتر از قبل است و شرايط براي سرعت بيشتر با تلاش بيشتر فراهم شده است.جهانگيري با آرزوي موفقيت براي روحاني در دوره جديد رياست جمهوري و دولت جديد اظهار داشت که همه ما هم در حد وسع و توانمان در هر جايي که لازم بدانيد کمک خواهيم کرد.پس از برگزاري جلسه، برخي از اعضاي کابينه دولت يازدهم در بين خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنان پاسخ دادند.
فشارها تاثيري نمي‌گذارد


رئيس دفتر رئيس جمهور با اشاره به تغييرات ايجاد شده براي کابينه آتي، گفت: درباره اين موضوع اعداد و ارقام مختلفي منتشر شده‌اما ميزان اين تغيير به همان عدد ۵۰ درصد که اعلام شده بود، نزديک تر است.محمد نهاونديان درباره اينکه آيا رييس جمهور براي انتخاب کابينه تحت فشار قرار گرفته‌ است يا خير، افزود: کساني که آقاي روحاني را مي‌شناسند مي‌دانند که فشارها روي ايشان تاثيري نمي‌گذارد و رييس جمهور بنا به وظيفه اي که مردم بر دوشش گذاشته شده‌اند کارش را انجام داده و ما براي مشخص شدن اعضاي کابينه بيشترين ميزان مشورت را با نخبگان هر حوزه داشته‌ايم.نهاونديان تاکيد کرد: در نهايت مي‌توان گفت آنچه که از سوي آقاي روحاني براي گزينش وزراي کابينه دوازدهم انجام شده بر اساس همان اقبالي است که ايشان از مردم دريافت کرده‌اند.نهاونديان با بيان اينکه انتخاب‌هاي روحاني براي کابينه حتما مورد حمايت مردم خواهد بود، گفت:‌آقاي رئيس‌جمهور برنامه‌اي را ارائه کردند که مردم به آن برنامه و جهت‌گيري راي اعتماد دادند و ايشان بهترين کسي هستند که پيام انتخابات را دريافت کرده‌اند و واقف به مسيري هستند که به مردم نشان دادند و عزم جدي در پيمودن اين مسير دارند.رئيس دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينکه ملاک براي آقاي روحاني جز کارآمدي هماهنگي و همدلي نبوده است ادامه داد: ملاک در جهت‌گيري ايشان اعتدال بود و به همين جهت هم اقشار مختلف مردم و سليقه‌ها و گرايشهاي گوناگون مشي اعتدالي را پذيرفتند و آقاي روحاني اين رويکرد اعتدالي را فارغ از مسائل جناحي و سياسي و جرياني دنبال کردند تا کشور با انسجام و کارآمدي بيشتر جلو رود.وي با تاکيد بر اينکه تشخيص روحاني در انتخاب اعضاي کابينه قطعا مورد اطمينان مردم خواهد بود، گفت: آن چيزي که ما در عينيت غيرقابل انکار حرکت اجتماعي ديديم راي قاطع به آقاي روحاني بود وايشان هم طبعا به پيماني که با مردم بسته‌اند وفادار هستند و با تشخيص مجموعه شرايط انتخاب اصلح و گزينه‌هاي اصلح را موردتوجه قرار دادند.نهاونديان تصريح کرد: من مطمئن هستم پس از معرفي وزرا به مجلس ترکيبي که از وزرا و معاونين رئيس‌جمهور تشکيل خواهد شد، مجموعه اي است که هماهنگ و کارآمد خواهد بود و در مسير اعتدال حرکت خواهد کرد.رئيس دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما براي انتخاب اعضاي کابينه مشورت‌هاي زيادي را با شخصيت‌ها و چهره‌هاي مختلف از جناح‌هاي گوناگون داشته‌ايم، اظهار کرد: ما وقت بسيار زيادي براي اين رايزني‌ها گذاشته‌ايم و همه اين رايزني‌ها به رئيس‌جمهور ارائه شده و آقاي روحاني با همان احساس مسئوليتي که نسبت به راي مردم داشته‌اند، تصميم گرفته‌اند و مردم مي‌توانند اطمينان داشته باشند که ترکيب کابينه دولت دوازدهم گام بلندي در زمينه آنچه تحقق خواسته‌هاي مردم است، خواهد بود.وي با تاکيد بر اينکه مردم جهت‌گيري دولت تدبير و اميد را تاييد کردند، گفت: مردم البته به دنبال سرعت گرفتن دولت در زمينه جهت گيريهاي خود، بوده‌اند وخوشبختانه آن موانعي که در آغاز کار دولت يازدهم در مسير کار ما قرار داشت امروز برداشته شده است و توقع مردم براي افزايش سرعت دولت توقع به جايي است و در حوزه اقتصادي نيز چه در بخش کلان و چه در ساير بخشها حتما افزايش سرعت را شاهد خواهيم بود.
تا هفته بعد صبر کنيد
مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش و جوانان در خصوص حضورش در دولت بعدي گفت: درباره حضورم در دولت بعدي بايد تا هفته بعد صبر کرد و خود آقاي روحاني اين موضوع را اعلام خواهند کرد.
خدا مي‌داند
محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه کشورمان درباره حضورش در کابينه دولت دوازدهم گفت: خدا مي‌داند.
معاون پارلماني مي‌مانم
در همين رابطه معاون پارلماني رئيس جمهور با اشاره به اينکه در همين سمت در دولت دوازدهم مي‌مانم، اظهار کرد: پيش بيني من اين است که شرايط مناسبي در مجلس براي وزراي پيشنهادي دولت پيش مي‌آيد. حسينعلي اميري گفت: امروز هم جلسه خوبي برگزار شد و همه اعضاي کابينه همدل، ‌همراه و خوشحال بودند. چه آنهايي که قرار است در دولت بمانند چه کساني که قرار است در جاي ديگري از دولت و نظام خدمت کنند.
کمپين راه نيندازيد
در اين رابطه وزير ارتباطات تصريح کرد که تشکيل کمپين‌هايي به نفع اين يکي و آن يکي براي حضور در دولت دوازدهم درست نيست. محمود واعظي با اشاره به گمانه زني‌ها درباره ترکيب کابينه دوازدهم ، اظهار کرد: اين بد است که رييس جمهوري که اين همه وقت گذاشته است براي کابينه، حال عده‌اي بيايند و بگويند آقاي فلاني و فلاني در انتخاب کابينه نقش دارند. شخص رئيس جمهور با مشورت‌هايي که کرده، تصميم گرفته و اين کمپين‌هايي که به نفع اين يکي و آن يکي مطرح شده است، درست نيست و نه من و نه هيچ شخص ديگري در اين زمينه نقشي نداشته است.وي افزود: درباره تاييد حضور من به عنوان رئيس دفتر رئيس جمهور نيز اجازه دهيد تا خود آقاي روحاني اين موضوع را اعلام کند.
در دولت بعدي نيستم
و اما معاون حقوقي رئيس جمهور گفت: در دولت بعدي حضور ندارم. مجيد انصاري در پاسخ به اين که آيا که در دولت بعدي حضور داريد يا خير؟ گفت: خير در دولت بعدي نيستم.
جايگزين پورمحمدي يک قاضي باسابقه‌
وزير دادگستري با بيان اينکه در دولت دوازدهم نيستم، گفت: جايگزين من يکي از قضات سابقه‌دار دستگاه قضايي است. حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي گفت: وزير دادگستري دولت دوازدهم طبق تشريفات توسط رئيس قوه قضائيه به رئيس جمهور پيشنهاد داده شده است.وي در پاسخ به اين که آيا شما به قوه قضائيه بازمي‌گرديد، گفت: هنوز تکليفم معلوم نيست و فکر نکرده‌ام به کجا بروم، اما علاقه دارم به فعاليت‌هاي آموزش و علمي‌بپردازم.
چرا براي ۱۰ روز استعفا بدهم
معاون اول رييس‌جمهور در واکنش به شايعاتي درباره استعفايش از سمت معاون اول رييس‌جمهور گفت: چرا بايد براي ۱۰ روز استعفا بدهم؟به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري درباره صحت خبر استعفايش از سمت معاونت اول رييس جمهور گفت: تعبير استعفا که به‌کار برده شد، به هيچ وجه درست نبود. به طور طبيعي ۱۲ مرداد براي همه اعضاي دولت پايان دوره است، در اين صورت کسي که ۴ سال کار کرده است، چرا بايد براي ۱۰ روز استعفا بدهد؟